Jump to content

Volvo Penta IPS 400 - problem med dieseldyser

Luigi

Recommended Posts

Jeg har en 2007 modell med 2xIPS 400 motorer. I sommer gikk den ene motoren ujevnt og det gikk en alarm på displayet. Det viste seg at minst to av dieseldysene var ødelagte, og disse ble skiftet på garantien. Det som bekymrer meg er derimot følgende: dersom en dieseldyse ryker, kan det bety at sylinderen ikke får nok smøring. Hva bør jeg gjøre i forhold til å forsikre meg om at det ikke har oppstått skade? Jeg har tilskrevet selger og bedt om at jeg får en bekreftelse på at det er innlevert reklamasjon i tide, samt at det gjøres nødvendige tester for å forsikre seg om at det ikke er skader. Antar at feks en kompresjonstest kan si en del, men er det noe mer jeg bør tenke på?

IPS 400 er D4 260 motor -og problemet du har er vel det samme som står omtalt i tråden Trøbbel med Volvo Penta D serien.

Det du kan gjøre er å fylle god diesel (ikke gassolje, fyringsolje el) og bruke det additivet VP har anbefalt eierne å bruke.

At det ikke er følgeskade er vanskelig å si. Så vidt jeg vet er det ikke dysene som smører stemplene. Dysene sørger for dieseltilførsel til forbrenningskammeret. Motoroljen sørger for smøring av stemplet og sylinderen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...