Jump to content

grundig dekoder detter ut når jeg setter på annet forbruk

Superkul

Recommended Posts

Hei jab!

Grundig sin digitale markmottaker krever ikke mye strøm, kun 1,5A, men den er sensibel på spenningsfall slik mateco sier. En annen ting er at det er svært viktig og bruke Grundigs orginale 12V kit som heter KAM 8920. Antenneledningen i dette settet har et eget filter for å forhindre jordingsfeil som kan skade apparatet

Min dekoder/TV kutter når spenningen faller til 12,4V, og det gjør den jo så snart du belaster fulladede batterier med ei lyspære eller to. Om det er dekoderen eller TV'en som kutter vet jeg ikke. Samma kan det være. Resultatet er ihvertfall at skal vi kunne se på Grundig TV i båt vi være tilkoplet landstrøm. :headbang::headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor måler du dine 12,4volt? Hvilken spenning som er på batteriet er jo en sak, men hva er spenningen helt inn til TV/dekoder etter spenningstap i kabler. Kanskje du har en 20w lampe på samme kursen som fører til ekstra spenningsfall frem til utstyret?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette skjedde meg også.

Når kjøleskapstermostaten slo inn, kuttet decoderen. ( kom igjen etter 3-4 sekunder )

Når batteriene var toppladet, skjedde ikke dette, men når jeg hadde ligget i uthavn 1-2 dager skjedde det.

Når jeg var tilkoblet landstrøm skjedde ikke dette.

Det er nok som noen tidligere her skrev, at decoderen er veldig følsom for spenningsfall.

Hvor måler du dine 12,4volt? Lars H.

Jeg måler 12,4V i lighterutaket jeg har laget for å drive TV'en. Kabler dit (og tilbake) fra sikringsskapet er 6 kvadrat.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det burde absolutt være nok for dekoderen. Har sikkert vært under den spenningen til min boks uten problemer. Hvor sær TV'n din er, kan jeg ikke si noe om. Men er den så sær, er jo løsningen å kjøpe seg en inverter og kjøre begge delene på 230volt (dersom TV'n da har denne muligheten).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

snakk om dubbeditter og masse klin for å få ting til og fungere

syntes grundig boksen ble anbefalt på det beste men når den kutter før tv må den jo være på trynet

som sagt jeg koblet nye kjøleskapet på 24 volt så da ble jeg kvitt det problemet men så slukka den når jeg satte i pc 12 - 18 volt UTEN å sette den i pc engang

&%%¤#%// dekoder - kjøper ting og tang og dritt og bakdeler er det med det meste

Jeg har spurt forhandleren hva nedre spenningsgrense er uten å få svar. De har testet utstyret og sier det er OK? Jeg har også finkjemmet tekniske data fra Grundig uten å finne hva oppgitt nedre/øvre grense er. På portabelt 12V utstyr bør da utstyret fungere langt ned på 11V-tallet og opp mot 15-16V?. Skrur du på kjøleskapet eller annen tungt forbruker på noen Amp. faller jo spenningen ned på lave 12-tallet øyeblikkelig.

ad. planlegging:

Det går dersom du ikke blander inn andre forbrukere. Men det blir skjevbelastning på batteribanken din, så det vil jeg fraråde.

Lars H.

Min Sagem box sliter med noe samme problem, men den slår seg ikke av. Den "mister" signalet dersom andre forbrukere settes på. Ved bruk av mobiltelefon flipper den helt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei.

Dersom det er en converter for 24VDC til 12VDC og ikke en transformator (som er for vekselspenning), er jo dette en løsning. Har du artikkelnummeret hos CO? Jeg finner en MASCOT 8662 artikkelnummer 32-1355 til kr.399,- som kan gi 6A kontinuerlig ved 13,5V ut med 20 - 32V inn. Og den trekker kun meget beskjedne 5mA i tomgang. Denne burde være helt OK.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Min Sagem box sliter med noe samme problem, men den slår seg ikke av. ..... Ved bruk av mobiltelefon flipper den helt...

Ferrit'ringer' på strømkabelen til Sagem-en - nærmest dekoderen! vil forhåpentlig stoppe RF-innslaget fra mobiltelefonen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...