Jump to content

Hvor egnet er propanvarmer o.l. i båt?

Hallaron

Recommended Posts

Wallens en i båten min har vært til liten nytte, om det er for lange / trange slanger for dårlig luft tilførsel, eller andre problemer har jeg ikke peiling på. Jeg ser i alle fall for meg at Wallas en må flyttes og slangene lagges opp noe mer hensiktsmessig.

I mellomtiden lurer jeg på å skaffe en portabel varmer av noe slag. f.eks. en slik propanvarmer.jpg (lånte bilde fra en annonse på finn.no). Jeg er imidlertid litt betenkt. For det første tenker jeg på co forgiftning. Blir det co når man forbrenner propan, eller blir det bare vann? I mitt andre spørsmål svarer jeg jo litt på selv, ved forbrenning av propan blir det jo noe fukt, er dette så mye at båten blir rå og klam av det?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er vel ikke noen fare med denne så lenge systemet er tett og det ikke lekker ut propan, men hvorfor ikke vurdere en rødsprit Heat pal? Jeg har brukt slik som eneste varmekilde i tre år og er kjempefornøyd! Kan også brukes til å f.eks koke kaffe eller steke fisk på land. Kjenner flere som har kjøpt slik for å ha en alternativ varmekilde med seg.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1390...upkey=002001010

Redigert av Gismo (see edit history)

Jeg har erfart at det blir mye kondens ved gassfyring, hvorfor vet jeg ikke? :confused:

Seilte rundt i en eldre seilbåt, med en svær gassvarmer beregnet for hus i desember mnd. Det ble varmt, men la merke til kondensen som la seg over alt.

Jeg torde ikke å sove inne i båten, mens denne gassvarmeren gikk.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Når propan brennes dannes det vann, derav fuktigheten:

C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O + varme

eller på norsk:

et molekyl propan reagerer med 5 molekyler oksygen og danner 3 molekyler karbondioksid og 4 molekyler vann (under frigivelse av varme).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg ville aldri våget å bruke noe slikt om bord. For det første har du problemstillingen med at det ikke er noe avtrekk, slik at CO akkumuleres nede i båten. Dernest har du faren for at den skal flamme opp eller velte og sette fyr på hele båten.

Har du vurdert å montere en ekstra vifte på Wallasen? Det finnes som ekstrautstyr for å blåse varmluften ved lengre slangestrekk. Wallas delenr. 3415 "Accessory fan". Ellers kan jeg varmt :tongue: anbefale Eberspächer

Bundin er bátleysur maður

Glem det! Dette har blitt diskutert i diverse andre tråder her på forumet, søk og finn.

All oppvarming basert på forbrenning av hydrokaroboner vil for det første kreve god lufting fordi forbrenningen krever okygen, for det andre fordi avgassene er giftige. Dessuten skapes det store mengder vanndamp i forbreningsprosessen. En fast installert ovn med pipe (se f.eks. her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44647#) eller Dieselvarmer er nok eneste ralistiske alternativ.

Selv har jeg en "Volvo Flygmotor" som holder naboene våkne, men jeg har en kompis med en Sandvik 25 som benytter en slik propanbrenner om kvelden. Han er godt fornøyd og kondens er ikke noe problem, det trekker jo inn luft overalt i en kalesjebåt :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg bruker en sånn under kalesjen i påvente av at diesel varmer skal komme inn på statsbudsjettet etter avtale med dronninga.

Den fungerer fint, har også brukt den under fart, står da på en slingreduk. (Kun i fint ver)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Det er folk som har dødd både i telt og i leiligheter av kullosforgfning bla. a. fra denne type ovner: LES HER OM KULLOSFORGIFTNING:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=796383

Der det bl.a. står:

Det må derfor sterkt advares mot bruk av engangsgriller og propanbrennere i telt, campingvogner og lukkede rom uten god lufttilgang og utlufting
Redigert av Krimart (see edit history)

Som andre nevner: Rett ut endel "90" gradere og rull på egnet isolasjon så er mye vunnet. Kanskje varmeren skal flyttes nærmere der varmen trengs?

Nå skal ikke jeg lage noe diskusjon på det, men det selges isolasjon på rull med noe glavalignende inni og grå plast utenpå som isolerer veldig godt. Er beregnet for slike varmere.

Finnes og mange andre typer....

Propan avgir ikke co ved forbrenning, men den stjeler mye oksygen og avgir en god del vanndamp.

100% fullstendig forbrenning av hydrokarboner finnes ikke, det er bare snakk om hvor fullstendig forbrening det blir. har du en meget god ovn så kan man sikker komme veldig høyt, men 100% blir det ikke. Forbrenning av Propangass avgir garantert CO.

Redigert av Krimart (see edit history)

Hei Hallgeir, hvis det er av interesse kan jeg ta bilder av instalasjon hos svigers som har en wallas i sin Maxi 95. det er absolut ikke noen problemer med effekten der. Deres er plassert på babord side i sittbrunns facket. så det er med andre ord ikke rare rør lengder som ska til.

Videre er jeg skeptisk til og legge en god del penger i isolasjon, siden den er utroligt dyr hvis man bruker orginal wallas, og så lenge det ikke er snakk om lange trekk med rør i utrymmen som ikke ska varmes så er det omtrent ikke noe varme tap. Den varme som "forsvinner" under transport, under benker osv, stiger ju oppover

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...