Jump to content

DP 290

SRA

Recommended Posts

Har begynt vårpussen og skal slifte belger på 290drev. Men måtte nå gå hjem uten å bli ferdig

Håper noen har et tips

Har gjort følgende:

Løsnet Wire.

Løsnet Bolter i topp

Løsnet huadr "armer nede"

Og så kom problemet:

Øverst så står drevet festet (henger på) med to rør som er låst med bolt, løsnet låsebolter og skulle trekke ut disse ut men ikke f.

De er også helt glatte og har ikke noe tak å dra i, dunke fra andre siden er det ikke plass til.

Vanskeligt å forklare dette men de som har gjort dette forstår gjerne hva jeg mener.

Først og fremst: VÆR OPS PÅ AT DREVET KAN SVINGE RUNDT, KLAPPE NED OG KAPPE FINGRE / HENDER ETC når du løsner de to "rørene" du har problemer med. Drevet veier mange kilo, og "haifinnen" det hviler på gjør at det vil svinge / falle ned / evt. klippe fingre etc. Flere har prøvd dette!

Så sørg for at du har god støtte for drevet, gjerne at en annen også holder det. Da kan du svinge på drevet helt til en side, og dunke inn "røret"  på motsatt side.  Sving drevet til andre siden, og dunk forsiktig inn det andre "røret". Nå faller drevet ned til en av sidene...

Vel å merke dersom du har fjernet det lille runde lokket som holder fast i "hjelmen" (og som du sikkert har løsnet de to boltene i ...)

Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg ikke selv har løsnet drevet mitt (290DP), men betalte serviceverkstedet for å gjøre dette for meg første gangen, slik at jeg kunne se hvordan "en som kan det" gjør dette. (Servicemannen tok av ca 120 drev i høst, og hadde et visst håndlag må jeg si!).

Og enda en gang: Vær forsiktig med fingrene mens du har de!! (Drevet var tyngre enn jeg trodde!)

Jeg har 280 drev men antar at prinsippet er det samme.

Det sitter en bolt som låser den glatte hylsen som drevet henger i. (En på hver side)

Når denne bolten er skrudd ut kan den skrues inn i ett gjengeparti som er i den glatte hylsen.

Dermed får du bedre tak til å trekke ut hylsen.  WD40 eller CRC kan være til god hjelp.

Jeg har også måtte lure noen store skutrekkere inn på baksiden av hylsa for å få ett press fra innsiden på denne.

Håper noen av alle disse velmenende råd kan hjelpe deg.  Lykke til!

Først og fremst: VÆR OPS PÅ AT DREVET KAN SVINGE RUNDT, KLAPPE NED OG KAPPE FINGRE / HENDER ETC når du løsner de to "rørene" du har problemer med. Drevet veier mange kilo, og "haifinnen" det hviler på gjør at det vil svinge / falle ned / evt. klippe fingre etc. Flere har prøvd dette!

Så sørg for at du har god støtte for drevet, gjerne at en annen også holder det. Da kan du svinge på drevet helt til en side, og dunke inn "røret"  på motsatt side.  Sving drevet til andre siden, og dunk forsiktig inn det andre "røret". Nå faller drevet ned til en av sidene...

Vel å merke dersom du har fjernet det lille runde lokket som holder fast i "hjelmen" (og som du sikkert har løsnet de to boltene i ...)

Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg ikke selv har løsnet drevet mitt (290DP), men betalte serviceverkstedet for å gjøre dette for meg første gangen, slik at jeg kunne se hvordan "en som kan det" gjør dette. (Servicemannen tok av ca 120 drev i høst, og hadde et visst håndlag må jeg si!).

Og enda en gang: Vær forsiktig med fingrene mens du har de!! (Drevet var tyngre enn jeg trodde!)

Å  dunke inn "rørboltene" er den enkleste metoden for demonteringen, bruk en forlenger fra et standard pipenøkkelsett som dor den passer til den jobben.

Sett boltene inn med Locktite stift for rustfrie bolter og du slipper problemet med at de setter seg fast til neste år.

Hvis du bruker en liten lastesurring under flensen til øvre belgen og fester den til en rekkestøtte/pollert oppe på båten så har du full kontroll over vekten på drevet.

Ang det lille lokket med de 2 boltene som sitter fast i "hjelmen" så trenger du bare ta ut boltene. Lokket som ofte sitter fast trenger du ikke ta av, når rørboltene er demontert og drevet henger i lastesurringen så tar du et stor skrujern og vipper "hjelmen" med lokket ut av sporet sitt og drevet er løst...   Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...