Jump to content

Ledning til lensepumpe tæres opp, hvorfor?


ColinD

Recommended Posts

Hei

 

Har en 24' tresnekke med relativt enkelt elektrisk opplegg og en Rulematic lensepumpe montert midships som trekker strøm mer eller mindre direkte fra ett av batteriene om bord, via en flottørbryter.

 

Koplet opp lensepumpen igjen etter en større rengjøring innvendig og brukte det som sikkert vurderes av mange som en amatørmessig løsning, nemlig en sukkerbitkopling mellom pumpens ledninger og ledningene fra batteriet.

 

Etter noen dager sluttet pumpen å virke og da jeg feilsøkte fant jeg at sukkerbiten var angrepet av kraftig rust og at plussledningen var korrodert gjennom.

 

Tenkte at det var en gammel sukkerbit så jeg gjorde rent alle tråder og satte inn en ny sukkerbit av god kvalitet.

3 dager senere er resulatet det samme. Kobbertråden er "kuttet" på begge sider av koplingen, sukkerbiten er korrodert, og dette gjelder kun pluss-wire.

 

Jeg tror sukkerbitkoplingen har kommet under vann, men dette har ikke vært et problem tidligere. En annen lensepumpe om bord har gått i flere år med samme type kopling.

 

Kan noen gi meg enten (i) en vitenskapelig forklaring på hva som har skjedd (mest for moro skyld!) og (ii) en anbefaling om hvilken metode jeg bør bruke for å kople ledningene? Hva gjør proffene? Jeg er ikke redd for å bruke f.eks loddebolt hvis det er det som skal til...

 

Mvh Colin

 

P.S. Det hører kanskje med til historien at båten har landstrøm med Ladac pulslader og er koblet fast til landstrøm (i havn, vel å merke...)

Link to post

Bruker selv sånne kabelsko med loddetinn inni, tror du får de på bl.a biltema. du stikker ledningene inn som en vanlig kabelsko, og varmer de forsiktig med lighter - først smelter loddetinnet og legger seg fint over ledningene, deretter krymper selve plasten fint over kabelen og du har en vanntett kobling. Klamrer den selvsagt godt over vannlinjen. Har holdt i minimum 2 år til nå i båten her.

Link to post

Bare ett tips til. Har koblet det meste av elektrisitet i en halko26 som jeg disponerer. Jeg brukte loddebolt på alle koblingene. Varm opp endene på ledningen med loddebolten til tinet smelter mot trådene. Mett trådene med tinn. Når begge er mettet varmer du opp den ene kabelen og holder den andre mot inntil de smelter sammen. Clas ohlson har/hadde rimelig sett med krympestrømper som du kan bruke for å isolere koblingen. Har funket som fy. Igjen, bare ett tips :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Jeg brukte loddebolt på alle koblingene.

 

Lodding er ikke anbefalt brukt i båt! Tinnet blir over tid sprøtt av vibrasjoner fra motoren, og dette fører da til at ledningen knekker rett av! Krymping er det beste, men bruk en skikkelig kabelskotang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er ulike syn på lodding i båt. Charles Wing skriver i boka 'Boatowner's illustrated wiring handbook' (fritt oversatt): "Bruk av lodding i marine koblinger er kontroversiell. Noen erfarne elektrikere mener at loddede forbindelser er sikrest og gir best beskyttelse mot korrosjon mellom ledning og kabelsko. Andre peker på at loddetinn i overopphetede kabelsko kan smelte slik at ledningen kan gli ut av kabelskoen. Et annet problem er at tinnet trekker inn mellom trådene i en tvunnet kabel og gjør den stiv slik at den har mulighet for å brekke på samme måte som en kompakt leder."

 

Jeg gjør begge deler -- krymper først og lodder etterpå. Det gir styrke, temperaturbestandighet og korrosjonsbeskyttelse. Avbrekning av ledninger vil kreve store bevegelser, skulle jeg tro. Har noen opplevd det?

Link to post
Jeg vet ikke hva du sier Ole Peter:

Dersom colindobinson ikke hadde sikring nær batteriet på plusskabelen kan han/hun nesten være glad for at det ikke gikk varmgang i tilførselskablene til sukkerbiten med påfølgende varmeutvikling? Dette viser vel hvor viktig det er at sikringer monteres høyt over vannlinjen?

Egenskapene i likestrøm og vekselstrømsanleggene er litt forskjellige på dette området Roald.

Man vil med en såpass lav spenning som et likestrømsanlegg i en båt representerer bare få elektrolyse. Det vil si at plusskabelen tæres av. Faren er da at hvis strømmen søker gjennom kjølsvinets lensevann og tilbake til batteriet via vitale deler som skroggjennoføringer, så utsettes også disse delene for elektrolyse og tæres. I trebåter kan det mest skje for skroget er også elektrisk ledende, og det kan gå ut over skipsspikeren som holder båten sammen. Har man en slik feil er det like godt at minuskabelen til batteriet også er eksponert i lensevannet for da begrenses skaden.

 

Dette er et av de punktene de fleste ikke har fått med seg når det diskuteres spenningsutjevning, en og topolte elektriske anlegg osv. Derfor er det også på grunn av uvitenhet uenighet blant forståsegpåere om skroggjennomføringer skal utgjevnes til batteri minus og anode. Dette har med beskyttelse mot elektrolyse og har ikke noe med beskyttelse mot galvanisk korrosjon.

Link to post

Eg støtter ikkje bruk av loddetinn i båt. Eg veit at der finst fleire meiningar, men eg vil aldri bruka det sjølv. Men om nokon absolutt skal bruka det, so bruk for all del ei legering med minst 60 % tinn, so treng ikkje det få skulda når det ryk. Derimot likar eg veldig godt desse kabelskoa som skal pressast, og som har krympestrømpe på. Det vert god skjøt, om riktig verktøy er brukt, og då reknar eg ikkje desse tengene som er laga av to platebitar, for å vera riktig verktøy. Krympestrømpe utenpå er nevnt. Bruk i so fall krympestrømpe med lim inni, do vert skjøten tett og.

 

Magne

Link to post

 

Tenkte at det var en gammel sukkerbit så jeg gjorde rent alle tråder og satte inn en ny sukkerbit av god kvalitet.

 

Det finnes ikke sukkerbiter av god kvalitet til bruk i båt

 

Har loddet med relektra sine loddeskjøter i mange år uten at dette har vist seg og være noen problem

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...