ColinD Startet 20.August.2008 Del på Facebook Startet 20.August.2008 Hei Har en 24' tresnekke med relativt enkelt elektrisk opplegg og en Rulematic lensepumpe montert midships som trekker strøm mer eller mindre direkte fra ett av batteriene om bord, via en flottørbryter. Koplet opp lensepumpen igjen etter en større rengjøring innvendig og brukte det som sikkert vurderes av mange som en amatørmessig løsning, nemlig en sukkerbitkopling mellom pumpens ledninger og ledningene fra batteriet. Etter noen dager sluttet pumpen å virke og da jeg feilsøkte fant jeg at sukkerbiten var angrepet av kraftig rust og at plussledningen var korrodert gjennom. Tenkte at det var en gammel sukkerbit så jeg gjorde rent alle tråder og satte inn en ny sukkerbit av god kvalitet. 3 dager senere er resulatet det samme. Kobbertråden er "kuttet" på begge sider av koplingen, sukkerbiten er korrodert, og dette gjelder kun pluss-wire. Jeg tror sukkerbitkoplingen har kommet under vann, men dette har ikke vært et problem tidligere. En annen lensepumpe om bord har gått i flere år med samme type kopling. Kan noen gi meg enten (i) en vitenskapelig forklaring på hva som har skjedd (mest for moro skyld!) og (ii) en anbefaling om hvilken metode jeg bør bruke for å kople ledningene? Hva gjør proffene? Jeg er ikke redd for å bruke f.eks loddebolt hvis det er det som skal til... Mvh Colin P.S. Det hører kanskje med til historien at båten har landstrøm med Ladac pulslader og er koblet fast til landstrøm (i havn, vel å merke...) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Når både pluss og minusledningen kommer i kontakt med sjøvannet som er elektrisk ledende, så tæres de. (Prosessen heter elektrolyse). Du må sørge for at skjøtene er vanntette og aller helst godt over lensenivå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg vet ikke hva du sier Ole Peter: Dersom colindobinson ikke hadde sikring nær batteriet på plusskabelen kan han/hun nesten være glad for at det ikke gikk varmgang i tilførselskablene til sukkerbiten med påfølgende varmeutvikling? Dette viser vel hvor viktig det er at sikringer monteres høyt over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Bruker selv sånne kabelsko med loddetinn inni, tror du får de på bl.a biltema. du stikker ledningene inn som en vanlig kabelsko, og varmer de forsiktig med lighter - først smelter loddetinnet og legger seg fint over ledningene, deretter krymper selve plasten fint over kabelen og du har en vanntett kobling. Klamrer den selvsagt godt over vannlinjen. Har holdt i minimum 2 år til nå i båten her. Sitér dette innlegget Link to post
fomle Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Bare ett tips til. Har koblet det meste av elektrisitet i en halko26 som jeg disponerer. Jeg brukte loddebolt på alle koblingene. Varm opp endene på ledningen med loddebolten til tinet smelter mot trådene. Mett trådene med tinn. Når begge er mettet varmer du opp den ene kabelen og holder den andre mot inntil de smelter sammen. Clas ohlson har/hadde rimelig sett med krympestrømper som du kan bruke for å isolere koblingen. Har funket som fy. Igjen, bare ett tips :-) Sitér dette innlegget I think, therefor i am......confused!!!! Link to post
ColinD Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 Mange takk for gode svar og tips! Colin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg brukte loddebolt på alle koblingene. Lodding er ikke anbefalt brukt i båt! Tinnet blir over tid sprøtt av vibrasjoner fra motoren, og dette fører da til at ledningen knekker rett av! Krymping er det beste, men bruk en skikkelig kabelskotang! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjeles Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Det er ulike syn på lodding i båt. Charles Wing skriver i boka 'Boatowner's illustrated wiring handbook' (fritt oversatt): "Bruk av lodding i marine koblinger er kontroversiell. Noen erfarne elektrikere mener at loddede forbindelser er sikrest og gir best beskyttelse mot korrosjon mellom ledning og kabelsko. Andre peker på at loddetinn i overopphetede kabelsko kan smelte slik at ledningen kan gli ut av kabelskoen. Et annet problem er at tinnet trekker inn mellom trådene i en tvunnet kabel og gjør den stiv slik at den har mulighet for å brekke på samme måte som en kompakt leder." Jeg gjør begge deler -- krymper først og lodder etterpå. Det gir styrke, temperaturbestandighet og korrosjonsbeskyttelse. Avbrekning av ledninger vil kreve store bevegelser, skulle jeg tro. Har noen opplevd det? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg vet ikke hva du sier Ole Peter:Dersom colindobinson ikke hadde sikring nær batteriet på plusskabelen kan han/hun nesten være glad for at det ikke gikk varmgang i tilførselskablene til sukkerbiten med påfølgende varmeutvikling? Dette viser vel hvor viktig det er at sikringer monteres høyt over vannlinjen? Egenskapene i likestrøm og vekselstrømsanleggene er litt forskjellige på dette området Roald. Man vil med en såpass lav spenning som et likestrømsanlegg i en båt representerer bare få elektrolyse. Det vil si at plusskabelen tæres av. Faren er da at hvis strømmen søker gjennom kjølsvinets lensevann og tilbake til batteriet via vitale deler som skroggjennoføringer, så utsettes også disse delene for elektrolyse og tæres. I trebåter kan det mest skje for skroget er også elektrisk ledende, og det kan gå ut over skipsspikeren som holder båten sammen. Har man en slik feil er det like godt at minuskabelen til batteriet også er eksponert i lensevannet for da begrenses skaden. Dette er et av de punktene de fleste ikke har fått med seg når det diskuteres spenningsutjevning, en og topolte elektriske anlegg osv. Derfor er det også på grunn av uvitenhet uenighet blant forståsegpåere om skroggjennomføringer skal utgjevnes til batteri minus og anode. Dette har med beskyttelse mot elektrolyse og har ikke noe med beskyttelse mot galvanisk korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Sikert noe alle vet, men loddetinn er ikke loddetinn. Ikke kjøp den billigste tykkeste rullen! Vet ikke mye om hvilke fabrikater som er brukende, men kjøper du en som ikke er brukende merker du det fort! Varmen loddebolten gir er også ganske avgjørende Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Støtter Kjeles' sitt innlegg. Hvis du i tillegg benytter krympestrømpe til slutt, så motvirker du avbrekningen også Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Dinamo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Eg støtter ikkje bruk av loddetinn i båt. Eg veit at der finst fleire meiningar, men eg vil aldri bruka det sjølv. Men om nokon absolutt skal bruka det, so bruk for all del ei legering med minst 60 % tinn, so treng ikkje det få skulda når det ryk. Derimot likar eg veldig godt desse kabelskoa som skal pressast, og som har krympestrømpe på. Det vert god skjøt, om riktig verktøy er brukt, og då reknar eg ikkje desse tengene som er laga av to platebitar, for å vera riktig verktøy. Krympestrømpe utenpå er nevnt. Bruk i so fall krympestrømpe med lim inni, do vert skjøten tett og. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Ja det er flere kvaliteter av loddetinn, selv bruker samme tinn som rørleggere! Den er blyfri! blyet er erstattet med sølv. Helt annen kvalitet og bedre lederegenskaper. Dette tinnet inneholder ikke loddepasta, så det må du tilføre. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Tenkte at det var en gammel sukkerbit så jeg gjorde rent alle tråder og satte inn en ny sukkerbit av god kvalitet. Det finnes ikke sukkerbiter av god kvalitet til bruk i båt Har loddet med relektra sine loddeskjøter i mange år uten at dette har vist seg og være noen problem Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.