Jump to content

Son Marina - konkurs

GP - Rune

Recommended Posts

Fra artikkelen:

♦ I 2006 utgjorde vareforbruket ikke mindre enn 86,7 prosent av salgsinntektene på

77 365 000 kroner. På samme tyngende nivå lå vareforbruket i flere av de andre årene.

♦ Og ikke bare dét: Vi ser at vareforbruket stiger i takt med salgsinntektene, og har en tilnærmet konstant andel av selskapets utgiftsside.

En journalist som finner det "mistenkelig" at vareforbruket i en slik bedrift stiger i takt med omsetningen - og dermed har en tilnærmet konstant andel av utgiftene - bør finne noe annet enn økonomiske saker å skrive om. Det viser han tydelig at han ikke har greie på.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Ja, det er kjedelig for de involverte når firmaer går konkurs. På bakgrunn av dagens markedssituasjon er det nok flere som vil slite i tiden fremover. Flere ledere hos norske båtprodusenter uttaler offentlig at vi nå ser en korreksjon i forhold til det svært gode markedet som har vært de siste par årene - 15-20% reduksjon nevnes ofte. Jeg tror situasjonen i dag er verre enn det, ikke minst for firmaer som har liten eksport. Nylig kom det vel fram at importen av motorbåter var 50% lavere i juli i år sammenlignet med i fjor. Det kan være en del usikkerhet knyttet til tall fra enkeltmåneder, men jeg tror nok at en reduksjonen i det norske markedet for visse (eller mange?) typer båter er nærmere 50% enn 15%.

Nå følger ikke jeg så godt med i bruktmarket - men jeg synes at det er en del Windyer som selges billig.

Ja, flere av dem er priset relativt lavt (sammenliknet med de siste årene), men det er likevel få som selges, så det er nok mange som må betydelig lenger ned i pris hvis de skal bli solgt i dagens marked.

Hilsen hos

For oss var det helt uaktuelt å kjøpe ny båt i våres uten at vi visste hva vi ville få for Windyen vår.

Det skjønner jeg godt :smiley: og det virker som om det tar litt tid også for Nord West å få solgt den. I dagens marked må de nok ned minst 200k (kanskje enda mer) for å få til et raskt salg. Norsk Båtsenter har vel et par W37 GM fra ca år 2000 som de har redusert prisen betraktelig på.

Så vidt jeg husker har du skrevet noe om at dere i vinter vurderte Hallberg Rassy. Slik jeg leser hjemmesidene deres virker det som om de ikke tar båter i innbytte, men at de hjelper kunder som bestiller ny båt med salget av den gamle. Var de villige til å ta Windyen deres i innbytte?

Hilsen hos

Vi kom aldri så langt i diskusjonene med HR at vi diskuterte innbytte. Har dog aldri hørt at de tar innbytte. HR er ganske steile og firkanta i sin salgsprosess. Enten så blir ting som de gjør det eller så selger de til noen andre.

NordWest har en annen policy der - men den er også ganske uvanlig. Om de må ned i pris på "IV'ern" vet jeg ikke. Tror vel heller at de da velger å ikke selge og heller vente - men litt prutningsmonn er det nok allitd :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Kan også legge til at jeg var innom Son Marina for å se på RIB forrige uke. Men stod der alene. Hvor rep var hvet ikke jeg, men det var så tillitsvekkende att jeg dro.

Du mener vel at besøket var LITE tillitsvekkende?

Jeg var der også i sommer, to ganger. Første gang traff jeg ingen, andre gang kunne personen jeg (tilfeldig?) traff, fortelle at den båten jeg undersøkte ville de ikke selge meg ... :crazy:

Bitteliten:

En del båter er nok til salgs på prøve også. Dvs at de ikke må selges - men får man det man vil ha så selges de.

Jepp, min skal ut for slik "høring" i høst. Kurant båt til kurant pris. jeg trenger jo ikke mer enn én kjøper... :lol:

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...