Jump to content

Pakkboks som går tregt

Oystein Ny

Recommended Posts

Prøver meg igjen etter mange gode tips tidligere :yesnod:

Har en Sandvik 25 AC med en BMC motor, nå virker det som den går tungt.

Får den ikke høyere enn 1700 omdreininger i gir, i fri så virker det som den er ok.

Forige tur jeg var ute så ble pakkboksen varm, nesten så jeg ikke kunne ta på den.

Girkassa var ikke i nærheten så varm.

Leste en del i forumet og så noe tips om lufting for at vannet som skal kjøle skulle slippe inn, dette gjorde jeg før jeg dro på tur i dag.

I dag ble ikke pakkboksen varm men det hjalp ikke på turtallet.

Jeg klarer ikke å vri på akslingen i fri selv om jeg bruker all kraft, det kan vel ikke være riktig?

Tok bilde av den

pakkboks.jpg

Du skal kunne rotere akslingen for hånd uten større problemer, klarer du ikke det er det noe galt! Jeg tviler på om det har med selve pakkboksen å gjøre, men du kan jo slakke litt på glanden (den som holder talgpakningene, helt forrest) og se om det hjelper. Hvis ikke ville jeg ha sjekket opprettingen, i tilfelle akslingen henger på hylsa. En annen (og kanskje den mest sannsynlige) synder kan være cutless lageret. Men da må du opp med båten, da dette sitter i stevnlageret like foran propellen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Støtter cuttlesslageret ja. Hvis gummien er gammel og hard så kan det sitte skikkelig.. på kompisen sin båt så greide såvidt to man og dreie propell rundt på land.. Cuttless lageret var synderen. Det som ofte skjer er at kjølehullene i bakkant gror igjen og da får ikke lageret smøring og går varmt.

Høres fornuftig ut ja.

Båten ble tatt opp i dag så det skal sjekkes, båten måtte opp for en sjekk av bånnstoff osv allikevel.

Tok lit tid da å komme dit da maks fart var litt over 3 knop.

Hvis det er den hvor kjøpes lageret? i Oslo området helst.

Du må ut med akselen. Jeg gjorde dette på en Viksund 27 Culumbi og da brukte jeg stikksag med metallblad for å snitte cutlesslageret slik at det mistet spenningen. Du kan oså førsøke å kjøle det ned med is-spray(slik som de bruker på idrettsfolk som har fått en smell) å se om et er nok til at du får det ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er enig i tidligere kommentar: Når du ikke klarer å dra akslingten rundt med en hånd, så er det noe galt.

Feilen kan være feil justert motor (mest sannsynlig) eller feil ved aksling (gjennomføringer og oppheng).

Det første jeg ville hya gjort var å løsne aksling fra klemflensen og peile avstanden i posisjon klokka 3 - 6 - 9 og 12.

Se ellers litt her; http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=27

Det kan jo også være at propellen har "hvilt" på grunna og fått litt skade, eller også bøyd akslingen litt.

Pakkboksen skal ikke bli varmere enn at du kan ta på den under seilas.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...