Oystein Ny Startet 20.August.2008 Link til dette innlegget Startet 20.August.2008 Prøver meg igjen etter mange gode tips tidligere Har en Sandvik 25 AC med en BMC motor, nå virker det som den går tungt. Får den ikke høyere enn 1700 omdreininger i gir, i fri så virker det som den er ok. Forige tur jeg var ute så ble pakkboksen varm, nesten så jeg ikke kunne ta på den. Girkassa var ikke i nærheten så varm. Leste en del i forumet og så noe tips om lufting for at vannet som skal kjøle skulle slippe inn, dette gjorde jeg før jeg dro på tur i dag. I dag ble ikke pakkboksen varm men det hjalp ikke på turtallet. Jeg klarer ikke å vri på akslingen i fri selv om jeg bruker all kraft, det kan vel ikke være riktig? Tok bilde av den Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Noen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Kanskje du ikke får kjøling nok i akslingen ? Det skal komme inn sjøvann igjennom hull ved propellen ! Kan det være at disse hullene er tette ? Det var tilfelle på en Nidelv 24 jeg hadde en gang. Finn fram dykkemaska og laaang snorkel Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Du skal kunne rotere akslingen for hånd uten større problemer, klarer du ikke det er det noe galt! Jeg tviler på om det har med selve pakkboksen å gjøre, men du kan jo slakke litt på glanden (den som holder talgpakningene, helt forrest) og se om det hjelper. Hvis ikke ville jeg ha sjekket opprettingen, i tilfelle akslingen henger på hylsa. En annen (og kanskje den mest sannsynlige) synder kan være cutless lageret. Men da må du opp med båten, da dette sitter i stevnlageret like foran propellen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Hei, vil tro at det enten er noe galt i giret eller at cutlesslageret har løsnet (gummien) Hvis du skrur løs flensen på akselen fra giret og roterer kan du iallefall sjekke den biten. Tror helst at det har kilt seg skikkelig i cutlesslageret bak. Da må båten på land, propell av og lageret byttes. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Støtter cuttlesslageret ja. Hvis gummien er gammel og hard så kan det sitte skikkelig.. på kompisen sin båt så greide såvidt to man og dreie propell rundt på land.. Cuttless lageret var synderen. Det som ofte skjer er at kjølehullene i bakkant gror igjen og da får ikke lageret smøring og går varmt. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Oystein Ny Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Støtter cuttlesslageret ja. Hvis gummien er gammel og hard så kan det sitte skikkelig.. på kompisen sin båt så greide såvidt to man og dreie propell rundt på land.. Cuttless lageret var synderen. Det som ofte skjer er at kjølehullene i bakkant gror igjen og da får ikke lageret smøring og går varmt. Høres fornuftig ut ja. Båten ble tatt opp i dag så det skal sjekkes, båten måtte opp for en sjekk av bånnstoff osv allikevel. Tok lit tid da å komme dit da maks fart var litt over 3 knop. Hvis det er den hvor kjøpes lageret? i Oslo området helst. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Er det vanskelig å få løsnet? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Du må ut med akselen. Jeg gjorde dette på en Viksund 27 Culumbi og da brukte jeg stikksag med metallblad for å snitte cutlesslageret slik at det mistet spenningen. Du kan oså førsøke å kjøle det ned med is-spray(slik som de bruker på idrettsfolk som har fått en smell) å se om et er nok til at du får det ut. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oystein Ny Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Da er cuttlesslageret byttet og propellen går lett igjen Hadde flaks med lageret da det var montert ca 1 cm ut slik at den store biltema tanga jeg kjøpte fikk godt tak og den løsnet, var bare å skru/presse den ut. Akslingen og roret var også enkelt å demontere, ikke gæernt på en så gammel båt. Takker for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jeg er enig i tidligere kommentar: Når du ikke klarer å dra akslingten rundt med en hånd, så er det noe galt. Feilen kan være feil justert motor (mest sannsynlig) eller feil ved aksling (gjennomføringer og oppheng). Det første jeg ville hya gjort var å løsne aksling fra klemflensen og peile avstanden i posisjon klokka 3 - 6 - 9 og 12. Se ellers litt her; http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=27 Det kan jo også være at propellen har "hvilt" på grunna og fått litt skade, eller også bøyd akslingen litt. Pakkboksen skal ikke bli varmere enn at du kan ta på den under seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.