Jump to content

colibri/musling 15fot med yamaha 50pro. propell?

knugen83

Recommended Posts

hei, kjøpte meg båt i dag. lurer på om noen her har anbefalinger på propell og hvor mye jeg kan heve motoren. har nå turbo propell og platen på motor ligger ca.2-3cm over bunn av båten. sliter litt med at når jeg tilter litt på motor blir båten veldig ustabil og jeg må slakke av på gassen. noen som vet hva som hjelpe mot dette? takker for svar :)

Har du bilde av båten? Fins vel ikke 15 fots musling såvidt jeg vet...

Turbo tåler som regel mye heving, bare en måte å finne ut på. Ustabil, mener du at den begynner å woble fra side til side?

Vet du hvor mye turtall/fart du har når dette skjer..?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du bilde av båten? Fins vel ikke 15 fots musling såvidt jeg vet...

Turbo tåler som regel mye heving, bare en måte å finne ut på. Ustabil, mener du at den begynner å woble fra side til side?

Vet du hvor mye turtall/fart du har når dette skjer..?

ligger på 5400-5500 omdr. og 38-39knop. wobler fra side til side ja. skummelt :confused:

38 knop er vel det som er vanlig å få på Musling 14 m/50hk. Hvor fort går den uten å woble?

Vil tro det kan hjelpe med litt setback, f.eks en manuell lift som bygger litt bakover.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Såvidt jeg kan se av skroget bakfra på dette bildet:

http://img3.autodb.no/autoimg/4436428_520x0.jpg

så ser det ikke ut som et Musling skrog utvendig, mens innvendig gjør det det. Kan være at 35 knop er nok for dette skroget...?

Heis kan kjøpes fra div amerikanske nettsider , søk f.eks på CMC ML-65 , dukker også opp en og annen her hjemme også fra tid til annen

Såvidt jeg kan se av skroget bakfra på dette bildet:

http://img3.autodb.no/autoimg/4436428_520x0.jpg

så ser det ikke ut som et Musling skrog utvendig, mens innvendig gjør det det. Kan være at 35 knop er nok for dette skroget...?

Heis kan kjøpes fra div amerikanske nettsider , søk f.eks på CMC ML-65 , dukker også opp en og annen her hjemme også fra tid til annen

hm. hva mener du er forskjellen da? er ikke så kjent med disse båtene...

Den originale Muslingen er designet av Jan H Linge, godkjent for 35hk i sin tid men tåler fint det dobbelte. Mange som går med 70-90hk, og faktisk et medlem her på forumet som hadde 140hk på sin. 56knop på gps...! (Men da måtte det rattes...!) Har kjørt den med 60hk i ca 37-38 knop og den gikk da som på skinner.

Bilde av Musling m/ 140hk:

Musling_14m140hk01.JPG

Den originale Muslingen er designet av Jan H Linge, godkjent for 35hk i sin tid men tåler fint det dobbelte. Mange som går med 70-90hk, og faktisk et medlem her på forumet som hadde 140hk på sin. 56knop på gps...! (Men da måtte det rattes...!) Har kjørt den med 60hk i ca 37-38 knop og den gikk da som på skinner.

Bilde av Musling m/ 140hk:

Musling_14m140hk01.JPG

etter d jeg har forstått så har colibri ett annet skrog som er videre utviklet fra musling, men er ikke sikker. bare hørt det enkelte plasser. kjenner en som har 90hk på colibri og det funker som bare det. uten problemer. så skroget går fortere d. skjønner ikke hva som det feiler min. har merket att når jeg tilter motor så synes jeg propellen spinner fort. mulig motoren skulle vært senket litt? eller hva mener folket?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...