Jump to content

Nesten sunket. Hva med skader på motoren ?

evenR4u

Recommended Posts

Hvert år i begynnelsen av sesongen er jeg nøye med å stenge alle ventiler som ligger under vann, men utover i sesongen blir jeg dessverre sløvere med det. Og i kveld skjedde det!

Jeg gikk fra båten i sekstida og ca kl ni ble jeg varslet om at båten la svært dypt i vannet. Når jeg kom ned sto vannet over toppen av motor og godt oppunder benker og seter. En rask berging med to svære pumper fikk tømt det meste av vannet tilbake der det hører hjemme, og jeg observerer da at slangen fra den ene gjennomføringen/inntaksventilen for kjølevann har løsnet fra sjøvannsfilteret.

Lærdommen av dette er vel fire-delt; ta tid til å stenge ventilene i skroggjennomføringene hver gang jeg forlater båten for litt fravær, under bruk jevnlig kontrollere at slangeklemmer etc er i orden og sitter som de skal, bruke doble klemmer under vannlinja, ikke plassere sjøvannfilter under vannlinja. Etterpåklokskap er den .........

Venter hjelp fra profesjonelle/forsikringsselskap i morra tidlig. Innredning, skotttrekk, tepper og puter/madrasser er griste ned av olje/vann blanding. Olja har antakelig kommet ut i vannet ved at vanntrykket inn i motoren har pressa olja ut i vannet ombord. I og med at motoren (OM636 innenbords diesel) har stått under vann er bånnpanna og kanskje enda høyere opp i motoren bokstavelig talt smekkfull av vann/olje blanding. Er litt redd for at forsikringa kan finne på en "kjapp en" med bare å lense motoren, ny olje og "kjør videre". Er ikke veldig trygg på at en slik løsning er god nok. Luftfilter/innsug, dynamo, starter, peilehullet og alt elektrisk har stått under vann i 1-3 timer.

Har du noen oppfatning om hva jeg kan/bør forlange av gjennomgang, bytte av deler og dokumentasjon for at alt er i orden med motoren og det elektriske omkring ?

PS. Antakelig hell i uhell at båten lå i ferskvann i Glomma ved Fredrikstad da uhellet inntraff.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Har du noen oppfatning om hva jeg kan/bør forlange av gjennomgang, bytte av deler og dokumentasjon for at alt er i orden med motoren og det elektriske omkring ?

Pappa sin Alicraft gikk ned i saltvann. Her ble ikke noe av det elektrsike ledningsnettet byttet og vi hadde en sjau hvert eneste år (i 10 år etterpå)+litt i feriene for å fjerne korrosjon/irr og fae**skap. Senskadene kommer seeent.

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Skal du ha noe som helst håp om å berge motoren må du i det minste tømme den for vann og få ny olje på den! Og det samme med gearet, dette har sikkert også tatt inn vann. Dynamo og starter bør ikke ta skade av ferskvann, så lenge de blir tørket ut relativt fort! Jeg er redd for at du vil få avkorting i forsikringen om du ikke selv gjør det du kan for å berge motoren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er det ingen tid og miste.. forrfallet ditt startet i det du fikk båten lenset og opp.. lufta starter korrosjoner og lign...

Få pumpa ut all olje i motor og hell på ny.. samme med gear.. spray alt av ledninger og kontakter og utvendig motor med bøttevis av CRC 5-56 og bruk gjerne motorkonservering utvendig på motor.. Når du har gjort dette så skal du koble til strømmen og dra motor på starter UTEN og starte den en god stund slik at du får olje rundt overalt.. Det kan hende at motor er full av vann i sylindere og da må ofte dyser ut for og bli kvitt dette. Det kan hjelpe og løsne på eksos og insug manifoil for og få ut vann.. Ikke prøv og dra på starter HVIS det er vann i sylindere..

Du må få startet og kjørt motor varm så fort som mulig siden vannet og korrosjonen gjør mer skade jo lengre det står..

Lykke til :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

spray alt av ledninger og kontakter og utvendig motor med bøttevis av CRC 5-56

Hvis han har saltvann inne i kontakter (og det har han garantert) vil CRC da innkapsle vannet i kontaktene?

Hvis han må gjøre jobben selv, må generatoren taes og ferskvannsbades/skylles godt, samme med starter. Dog etter at motoren har gått for å redde den.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det viktigste av alt:

Ikke prøv og dra på starter HVIS det er vann i sylindere..
Skift først av alt olje. Sjekk at der ikke er vann i manifoldene og tørn motoren for hånd (pipe/skralle på veivakselen) noen tørn og deretter er det bare å fyre i gang og kjør motoren til den er god og varm. Er der vann i en eller flere sylindre klarer du ikke å dra den rundt for hånd og da må dyser eller glødeplugger ut slik at du får tømt sylindrene. Er der vann og du har tatt ut dyser eller glødeplugger tørner du for hånd en del tørn og deretter noen titals tørn på startmotoren. Da bør nok vann ha kommet ut til at dyser/glødeplugger kan monteres igjen og motor startes på vanlig måte.

Så lenge det er snakk om ferskvann er nok mye berget men startmotor må åpnes og tørkes ut ellers vil nok den ta kveld om noe tid (antagelig måneder). Motoren tåler godt feskvann innenbords en kort tid men sørg for å få kjørt den god og varm i lang tid slik at de siste vannrestene damper bort.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tapp av oljen på gear og motor og så fort som mulig og kjør den med den nye oljen til den blir varm så skift til ny olje igjen på motor og gear , ved saltvann bør dette gjøres minst 3 ganger.

Motor , gear , starter , dynamo etc tåler normalt dette om den blir raskt oppstartet etter en slik drukning ,men det kan hvere lurt å ha en reserve starter og dynamo ombord uansett.

Sorry for uhellet ...

Olje flyter oppå vann.

Når du lenser motor og gear vil frigjorte flater etter hvert som nivået synker dekkes med en film av den oljen som tross alt er igjen "inside" - dermed er "innmaten" konservert. Når du så fyller ny olje og tørner litt for hand, har du plenty tid for resten du bør gjøre.

Jeg ville ikke kjørt strøm på starter eller dynamo før følgende er utført:

Demonter dem og gi dem 1/2-times lett oppkok i ferskvann (utrolig hvor mye skitt som kommer ut) og tørk dem så natten over på plate, radiator, ovn e.l. Rens deretter kommutator/sleperinger og børster før de monteres igjen - da er de i bedre stand enn før drukningen.

Deretter startes motor og kjøres varm på sakte med propell innkoblet - før nytt oljeskift finner sted.

El.kabler og koblinger tar sikkert større skade av vanlig bruk i salt sjøluft, enn litt ferskvann. 12 v er ikke store drivkraften for overslag o.l.

Derimot er det all grunn til å være betenkt om finere elektronikk har vært under, Eberspacher f.eks.

Mvh

Kaldfisk

og jeg observerer da at slangen fra den ene gjennomføringen/inntaksventilen for kjølevann har løsnet fra sjøvannsfilteret.

Hvis du leser inlegger rogeri ser du årsaken.

Husk forøvrig at det finnes en GRØNN boks fra CRC som heter CRC Elektro, den skal benyttes på elektrisk opplegg ikke 5-56

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Var borti noe lignende. Verkstedet som utførte jobben fylt motoren og gear til randen med diesel, tappet ned og fylt opp med olje flere ganger før oppstart. tømte fylte på olje igjen og startet opp flere ganger.

Motoren går fint selv 10 år nå etterpå. (det var en 100hk. volvo.) Alt elektisk ble revet ut og satt inn nytt. Standard prosedyre. Forsikringen dekte alt, selv om det var litt uaktsomt.

Mange gir rådet:"Skift oljen med en gang. Det er riktig, men merk dere innleggene til SveinHa og Fiskebat!!!

Det gjelder å få startet motoren så fort som mulig!!!!!

Hvor høyt tror dere oljen står i bunnpanna når peilestaven viser riktig nivå?

Svar: Ikke høyt nok til å gjøre noen som helst nytte. Hverken i motor eller gear.

Jeg tror du bare får olje på et par vippearmer mens oljen renner ned.

PS. Antakelig hell i uhell at båten lå i ferskvann i Glomma ved Fredrikstad da uhellet inntraff.

Ferskvannslaget er varierende tykt; kortere ned til saltvannet jo nærmere Lera/Ramsøflaket du ligger, så helt sikker på at det bare er ferskvann kan du ikke være. Saltvannet står langt opp i elva.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Takker for alle råd og hint og tips.

Har med takstmannens velsignelse fått et utmerket lokalt verksted til å stille med to mann i morra tidlig (fredag) for å gå løs på motorjobben. Jeg vet verkstedet kan "alt" om OM636 og er veldig pålitelige og serviceminded.

Jeg har ikke gjort noe som helst sjøl med motoren etter synkningen, men brukt tida til "damage contol" på interiør, madrasser osv. Videre har jeg lensa båten helt tom slik at mekanikerne kan få brukbare arbeidsforhold.

Kommer til å følge opp flere av de rådene dere har gitt og på en "pen måte" følge opp mekanikerne omkring vannpumpe (som går i olje), dieselpumpe, dynaomo, starter, kabler etc.

Har fått noen interessante opplevelser av hva slags løsøre som har tålt å ligge under vann et par-tre timer:

Splitter ny QTec 2500 lader - kaputt (antakelig)

Splitter ny Hoover 220V støvsuger - kaputt

Gammel grønn Bosch batteridrill og lader - fungerer akkurat som før

Biltema Multimeter a kr 89,50 - rista vannet ut av displayet og den fungerer som før

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...