Sun Flyer Startet 21.August.2008 Link til dette innlegget Startet 21.August.2008 Heitmann marin er norges mest solide og erfarne leverandør av seilbåter. Nå har de sluttet med Najad. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=267925&cat=6027 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Det pleier å være to sider av en sak.. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=267936&cat=6027 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SRA Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 vedder en femmer på at det havner hos y-senteret i rogaland Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Håper Lundebåt får de merkene , da hadde de hatt en komplett linje med båter med bavaria,aprodite,najad og maxi , tenke seg "den" servicen og de båtene i kombinasjon Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Det er en ganske så skarp kritikk som kommer mot Najad fra en erfaren bransjeperson. Fikk meg til å heve øyenbrynene litt. Vet ikke hva slags forhold Heitmann hadde med Najad - dvs om de var forhandler eller agent. Vet at HR har agent i Norge - dvs at man som kunde kjøper av verftet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Siterer litt: Vi opplever at vi ikke lenger kan gi våre kunder den service og trygghet man må kunne forvente når man kjøper en båt i denne prisklassen, opplyser Heitmann Marin i en pressemelding. - Også økonomisk hadde vi problemer med Najad. Vi kan derfor ikke lenger utføre oppdrag for Najad på kreditt. Er litt vanskelig å lese mellom linjene hva han helt mener her , har de hatt reklamasjoner på båter som de selv har måttet dekke som de mener Najad skulle dekket ? På den annen side så er det da flere Svenske verft som ikke har forhandler i Norge og alikevel selger båter, folk som kjøper ny Najad lar seg vel ikke hemme nevneverdig av at det ikke er en Norsk forhandler Redigert 21.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) folk som kjøper ny Najad lar seg vel ikke hemme nevneverdig av at det ikke er en Norsk forhandler Er enig her, men de som har fått med seg den "flotte" oppfølgingen Najad utførte for den uheldige normannen som kjøpte en "billig" 440 fra verftet bør jo tenke seg om to ganger før de signerer kontrakt med et verft som har en så slett kundeoppfølging som Najad har... At de ikke retter opp feilene på en båt til over 4 millioner finner jeg meget uheldig.... Det å tilby et strømaggregat som kompensasjon på en båt som er feilkonstruert blir en fattig trøst etter mitt syn.... Redigert 21.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Jeg syntes ihvertfall ikke at Heitmann leverte meg "den service og trygghet" jeg forventet i løpet av det året jeg var Jeanneau eier. Full oppmerksomhet til kontrakten var signert, så ble det så som så med responsen. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 At de ikke retter opp feilene på en båt til over 4 millioner finner jeg meget uheldig.... Det å tilby et strømaggregat som kompensasjon på en båt som er feilkonstruert blir en fattig trøst etter mitt syn.... feilkonstruert er vel å ta litt i og aggregatet var vel ikke en kompensasjon akkurat , det var nok en kommunikasjons svikt der da Najad selv mente at den båten ville trenge mer vekt bak slik den var levert osv , noe som etter min mening burde vært gjort oppmerksom på i salgsprosessen. Kjenner ikke hele saken så det blir bare spekulasjoner. Det blir som de mange andre båtene i Norge som sitter på "rumpa" eller ligger skjevt i vannet uten at importøren gjør noe spesielt med saken. Jeg kan ikke si at Najad rykket opp på lista over hva som skal vurderes ved neste båtbytte , ihvertfall ikke om det viser seg at de er nede på nivå med enkelte andre verft/importører når båten er betalt og levert. Må man ha en sandsekk i forpiggen , flytte batterier eller legge bly i hekken for at båten skal ligge skikkelig i vannet så er det en dårlig løsning etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Jeg kjenner heller ikke hele saken, kun det som er gjengitt i Seilas... Jeg mener at en båt som ligger med nesen 0,7 grader for lavt mot specen som sier maks 0,15 grader er feilkonstruert... 0,7 grader er en halv fot det på 13-14mteres lengde og det er mye etter mitt syn... I allefall når jeg har fått på pukkelen om at båter kan bli tunge i nebbet om en monterer baugpropell på 25 kg pluss 30kg med sjøvann... Det er selvsagt mulig at en en Orust båt ikke er feilkontruert når den ligger en 12-13 cm for lavt med baugen, men for meg som er vant til god kvalitetet så hadde dette selvsagt vært totalt uakseptabelt, jeg tror nok terskelen til Orsust eiere om å akspetere feil er høyeren enne for oss andre dødelige... Det er jo kjipt å innrømme at man har svidd av drøye 4 mill og ikke få Bavaria kvalitet en gang.. Om baugen liggert 15 cm for lavt og en skal kompensere med vekt i akterksipet... som er betydelig bredere og har god bæring så spørr jeg de som hevder dette ikke er feilkjosntruert, hvor mange hundre kg eller tonn er vel mere korrekt med sand må en legge inn akterut for at dette båten skal flyte rett i sjøen. Jeg mener fortsatt at dette er feilkontruert enkelt og greit og ikke et skikkelig verft verdig.... Skjønner også at de etablerte ikke er enig med meg her, men det er jeg vant til... Redigert 21.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Nei, Najad er no dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Ja nå begynner jeg å tvile litt på Najad her hmmm , sikkert bedre med båter som må ha sandsekker i baugen for å slippe å tegne opp ny vannlinje bak. Men for å snakke litt alvor her , har kanskje najad tatt et steg ned på kvaliteten når det nye designet kom ombord ? Redigert 21.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på najad siden jeg ikke kjenner til dette i detalj, ei heller har jeg seilt en og heller ikke eid en... slik at jeg har ikke grunnlag til å mene noe om kvaliteten dette merket, utenom at jeg gjengir noe av det som Seilas har skrevet om denne konkrete saken.. Mulig det var feil av meg å trekke frem dette med denne 440'en siden det kan sette Orust båter og dets eiere i et negativt lys, og om så har skjedd så beklager jeg selvsagt dette på det aller sterkeste.. Dette skulle vel være en tråd som skulle omhandle Heitmann.. Redigert 21.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Ingen fare Sydvesten , Dehler kommer skjelden i negativt lys selv om det er litt heftig diskusjon om andre tysk produserte båter innimellom Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Jeg vil nødig ta parti for eller mot Heitmann. Jeg har kjøpt en ny båt hos han og en brukt der han var megler. Det er tydelig at han har vært i bransjen lenge og uansett hva som skjer så har han vært borti det før. Vår erfaring er at han gjør det som kan forventes av han verken mer eller mindre. Service tar tid men blir utført på en proff måte. Han er ikke spesielt entusiastisk kun saklig/kjedelig og høflig. Sier aldri noe mer enn nødvendig og vi har ikke opplevd at han har sagt noe mindre bra om noen av sine konkurrenter (det kan ikke sies om alle forhandlere). Heitmann tar aldri store sjangser økonomisk og uttaler seg vanligvis på en politisk korrekt måte. Derfor ble jeg overrasket over denne artikkelen. Det jeg tror har skjedd er ganske enkelt at de ikke tjener penger på salg av najad pga manglende refusjon på reklamasjonsarbeid på båtene. Dernest irritasjon/frustrasjon over at Najad selger båter direkte til norske kunder selv om disse har vært i kontakt med Heitmann først. Så butikken Heitmann har lite å tape på å droppe Najad. Videre tror jeg at siden Najad/Maxi og Aphrodite nå har samme eier, forventer denne eieren at importøren også skal jobbe med disse. Det har uansett ikke Heitmann kapasitet til uten å slutte med jeanneau eller Swan. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Tommelen min sier at du treffer spikeren på hodet mr Flyer. Og 100% sikker blir vi nok aldri siden Heitmann neppe komer til å kommentere så veldig mye mer rundt denne saken. Edit! Ser på nå seilmagasinet online at Najad skriver dette. Han legger til at det er liten avstand mellom Norge og Sverige og at de opplever at mange kontakter dem direkte. – Derfor kommer vi i nær fremtid til å opprette vårt eget Oslo-kontor sider han. Redigert 21.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Jeg må si at jeg har reagert litt på hvordan Heitmann har presentert båtene som de annonserer på finn; Det er nesten alltid en grov overvekt av bilder og detaljer fra innredningen. Av og til ikke noe eksteriør bilder i det hele, og dersom det er noen er det gjerne bilder som viser hele båten på laaang avstand - ingen detaljer. Når Najad nå forsøker å gå bort fra rene cruising båter og vri designen mot performance og aktiv seiling, er det kanskje ikke helt forenelig med å ha en importør som helst vil selge hytter... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Når Najad nå forsøker å gå bort fra rene cruising båter og vri designen mot performance og aktiv seiling, er det kanskje ikke helt forenelig med å ha en importør som helst vil selge hytter... Hytter, ja. Som Swan f.eks? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
gimi Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Kanskje Swan ser seg om etter ny importør/agent for Norge også?....hva vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Det er dyrt å kvitte seg med en agent - om de tvinges ut har de rett på en ganske saftig erstatning. Ser at Heitmann var agent. skal ikke se bort i fra at det har vært en "styrt avvikling" ettersom Najad ikke var fornøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Det er nesten alltid en grov overvekt av bilder og detaljer fra innredningen. Årsaken til at de annonserer slik får du dersom du går på båtmesse. Langt de fleste potensielle kunder går under dekk og blir der til de forlater båten. Det er meget få som bryr seg om dekksutstyr o.l. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Jeg synes dette høres fornuftig ut av Heitman. Jeanneau kommer til å selge flere båter. Man mister fokus ved å prøve å vedlikeholdet kundene ved å levere 3 merker. Dette tror jeg er litt av Lundes filosofi. Kun kjøre 1 merke. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 ren spekulasjon. kan det vara så enkelt att Heitmann har Jeanneau og Swan redan i stallet vilket skulle bli interne konkurrenter til Maxi resp Najad/Aphrodite...... og att Heitmann ikke skulle vart 100% fokusert på Linnea yacht gruppen?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Servicemannen Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Det pleier å være to sider av en sak.. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=267936&cat=6027 Har hørt rykte om manglende betaling til leverandører siste par månedene der ned i Sverge. Dem har gjørt den feilen at alle investeringer i nye lokaler og oppkjøp av andre båtmerker ble sett under ett tak. Vis en avdeling går dårlig går de utover resten av linjen.... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Veit ikke helt. Hull Manufacturers Scandinavia AB i Lysekil og Åmål er ett separat selskap. Redigert 22.August.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.