Jump to content

Najad mister norsk importør


Sun Flyer

Recommended Posts

Siterer litt:

Vi opplever at vi ikke lenger kan gi våre kunder den service og trygghet man må kunne forvente når man kjøper en båt i denne prisklassen, opplyser Heitmann Marin i en pressemelding.

- Også økonomisk hadde vi problemer med Najad. Vi kan derfor ikke lenger utføre oppdrag for Najad på kreditt.

 

Er litt vanskelig å lese mellom linjene hva han helt mener her , har de hatt reklamasjoner på båter som de selv har måttet dekke som de mener Najad skulle dekket ?

 

På den annen side så er det da flere Svenske verft som ikke har forhandler i Norge og alikevel selger båter, folk som kjøper ny Najad lar seg vel ikke hemme nevneverdig av at det ikke er en Norsk forhandler

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
folk som kjøper ny Najad lar seg vel ikke hemme nevneverdig av at det ikke er en Norsk forhandler

Er enig her, men de som har fått med seg den "flotte" oppfølgingen Najad utførte for den uheldige normannen som kjøpte en "billig" 440 fra verftet bør jo tenke seg om to ganger før de signerer kontrakt med et verft som har en så slett kundeoppfølging som Najad har... At de ikke retter opp feilene på en båt til over 4 millioner finner jeg meget uheldig.... Det å tilby et strømaggregat som kompensasjon på en båt som er feilkonstruert blir en fattig trøst etter mitt syn....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
At de ikke retter opp feilene på en båt til over 4 millioner finner jeg meget uheldig.... Det å tilby et strømaggregat som kompensasjon på en båt som er feilkonstruert blir en fattig trøst etter mitt syn....

feilkonstruert er vel å ta litt i og aggregatet var vel ikke en kompensasjon akkurat , det var nok en kommunikasjons svikt der da Najad selv mente at den båten ville trenge mer vekt bak slik den var levert osv , noe som etter min mening burde vært gjort oppmerksom på i salgsprosessen. Kjenner ikke hele saken så det blir bare spekulasjoner.

Det blir som de mange andre båtene i Norge som sitter på "rumpa" eller ligger skjevt i vannet uten at importøren gjør noe spesielt med saken.

Jeg kan ikke si at Najad rykket opp på lista over hva som skal vurderes ved neste båtbytte , ihvertfall ikke om det viser seg at de er nede på nivå med enkelte andre verft/importører når båten er betalt og levert.

 

Må man ha en sandsekk i forpiggen , flytte batterier eller legge bly i hekken for at båten skal ligge skikkelig i vannet så er det en dårlig løsning etter min mening.

Link to post

Jeg kjenner heller ikke hele saken, kun det som er gjengitt i Seilas... Jeg mener at en båt som ligger med nesen 0,7 grader for lavt mot specen som sier maks 0,15 grader er feilkonstruert... 0,7 grader er en halv fot det på 13-14mteres lengde og det er mye etter mitt syn... I allefall når jeg har fått på pukkelen om at båter kan bli tunge i nebbet om en monterer baugpropell på 25 kg pluss 30kg med sjøvann... Det er selvsagt mulig at en en Orust båt ikke er feilkontruert når den ligger en 12-13 cm for lavt med baugen, men for meg som er vant til god kvalitetet så hadde dette selvsagt vært totalt uakseptabelt, jeg tror nok terskelen til Orsust eiere om å akspetere feil er høyeren enne for oss andre dødelige... Det er jo kjipt å innrømme at man har svidd av drøye 4 mill og ikke få Bavaria kvalitet en gang..

 

Om baugen liggert 15 cm for lavt og en skal kompensere med vekt i akterksipet... som er betydelig bredere og har god bæring så spørr jeg de som hevder dette ikke er feilkjosntruert, hvor mange hundre kg eller tonn er vel mere korrekt med sand må en legge inn akterut for at dette båten skal flyte rett i sjøen.

 

Jeg mener fortsatt at dette er feilkontruert enkelt og greit og ikke et skikkelig verft verdig.... Skjønner også at de etablerte ikke er enig med meg her, men det er jeg vant til...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på najad siden jeg ikke kjenner til dette i detalj, ei heller har jeg seilt en og heller ikke eid en... slik at jeg har ikke grunnlag til å mene noe om kvaliteten dette merket, utenom at jeg gjengir noe av det som Seilas har skrevet om denne konkrete saken..

 

Mulig det var feil av meg å trekke frem dette med denne 440'en siden det kan sette Orust båter og dets eiere i et negativt lys, og om så har skjedd så beklager jeg selvsagt dette på det aller sterkeste.. Dette skulle vel være en tråd som skulle omhandle Heitmann..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg vil nødig ta parti for eller mot Heitmann. Jeg har kjøpt en ny båt hos han og en brukt der han var megler. Det er tydelig at han har vært i bransjen lenge og uansett hva som skjer så har han vært borti det før. Vår erfaring er at han gjør det som kan forventes av han verken mer eller mindre. Service tar tid men blir utført på en proff måte. Han er ikke spesielt entusiastisk kun saklig/kjedelig og høflig. Sier aldri noe mer enn nødvendig og vi har ikke opplevd at han har sagt noe mindre bra om noen av sine konkurrenter (det kan ikke sies om alle forhandlere).

 

Heitmann tar aldri store sjangser økonomisk og uttaler seg vanligvis på en politisk korrekt måte. Derfor ble jeg overrasket over denne artikkelen. Det jeg tror har skjedd er ganske enkelt at de ikke tjener penger på salg av najad pga manglende refusjon på reklamasjonsarbeid på båtene. Dernest irritasjon/frustrasjon over at Najad selger båter direkte til norske kunder selv om disse har vært i kontakt med Heitmann først. Så butikken Heitmann har lite å tape på å droppe Najad. Videre tror jeg at siden Najad/Maxi og Aphrodite nå har samme eier, forventer denne eieren at importøren også skal jobbe med disse. Det har uansett ikke Heitmann kapasitet til uten å slutte med jeanneau eller Swan.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Tommelen min sier at du treffer spikeren på hodet mr Flyer.

Og 100% sikker blir vi nok aldri siden Heitmann neppe komer til å kommentere så veldig mye mer rundt denne saken.

 

Edit!

Ser på nå seilmagasinet online at Najad skriver dette.

 

Han legger til at det er liten avstand mellom Norge og Sverige og at de opplever at mange kontakter dem direkte.

 

– Derfor kommer vi i nær fremtid til å opprette vårt eget Oslo-kontor sider han.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg må si at jeg har reagert litt på hvordan Heitmann har presentert båtene som de annonserer på finn;

 

Det er nesten alltid en grov overvekt av bilder og detaljer fra innredningen. Av og til ikke noe eksteriør bilder i det hele, og dersom det er noen er det gjerne bilder som viser hele båten på laaang avstand - ingen detaljer.

 

Når Najad nå forsøker å gå bort fra rene cruising båter og vri designen mot performance og aktiv seiling, er det kanskje ikke helt forenelig med å ha en importør som helst vil selge hytter...

Link to post
Det pleier å være to sider av en sak.. :yesnod:

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=267936&cat=6027

Har hørt rykte om manglende betaling til leverandører siste par månedene der ned i Sverge. Dem har gjørt den feilen at alle investeringer i nye lokaler og oppkjøp av andre båtmerker ble sett under ett tak. Vis en avdeling går dårlig går de utover resten av linjen.... :nonod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...