Jump to content

Najad mister norsk importør


Sun Flyer

Recommended Posts

Det er ritkig at Antero Sulander har tatt over agenturet for Nauticat i Norge. Det er kun han og Sinikka som driver dette i Norge og de holder til i Vollen Marina. Dette var i allefall den informasjonen jeg fikk da jeg avla dem et besøk tirsdag denne uken for å vurdere båtene litt nærmere..

 

Mange store bedrifter i Norge optimaliserer og kun satser på et produkt er vel normalt i dagen sammfunn, av den enkel grunn av at de ønsker å spesialisere seg og bli de beste i sitt segment. Her er vel Lundebåt et meget godt eksempel på dette blant båtforhandlerne i Norge..ærmere

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Forhandler,produsent,etc.Dette er bare naturlige "omveltninger"i framtidens båtbransje,hvor alle må tenke rasjonell prduksjon og salg forå overleve.

Nimbus,Ryds,Storebro er på vei til rasjonell spesialisert produskjon,det samme gjelder Najad-Maxi-Aphrodite.De MÅ alle tenke "serieproduksjon" for å overleve i framtidens båtmarked.Tror ikke det er mulig på sikt å klare seg med en produksjon på 15-20 enheterpr størrelse pr år.Man kan være så ihuga "tilhenger av orustkvalitet" man bare vil,men snart er de alle kjøpt opp av kapitalsterke innvestorer som SKAL ha resultater.

mvh

fem@il

Link to post

fem@oil blir spennende å se om dine antakelser er rett. Jeg tror at det er svært få nordiske enheter som har store nok volumer til å kunne investere i en skikkelig serieproduksjon av båter. Kjenner du til hvordan produksjonen foregår i dag på de større Orust verftene? For meg høres det ut som om du tror at de sitter og spikker litt på en båt på bryggekanten.

 

Og dette med at alle blir kjøpt opp. Vet ikke hvilke erfaring du har med kjøp og salg av virksomheter. Jeg har hørt at for å kjøpe noe kreves det at noen vil selge noe. Det er på en måte der alt starter. Generasjonsskifter kommer - og ofte skjer transaksjoner da. Men at oppkjøpsfond satser tungt i båtbransjen tror jeg egentlig ikke - til det er det en bransje med for store krav på kapital, arbeidsinnsats og for liten avkastning i forhold til andre investeringer de kan gjøre

Link to post

Hva som egentlig ikke fungerte mellom Heitmann og Najad tviler jeg litt på at vi får vite. En kilde til uenighet er avtalen om hvem som skal dekke hva slags feil og problemer, selger eller produsent. Når kunder må vente på at selger og produsent skal krangle blir det ganske ille. Et annet forhold er at forskjellige selgere kan ha svært forskjellige forventninger med hensyn til hva en båteier kan eller vil fikse/betale selv.

 

Uansett, Najad har ny selger i Norge - http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=268105&cat=6027

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Dette med oppkjøp og avkastninger er ikke godt å si. I dag sliter Najad meget, har ikke betalt lønn i over 2 måneder og leverandører er begynte å bekymre seg over utestående penger. Vis dem overlever ikke har de stor betidning for alle verftene i Orust dersom dem er avhengige av at holde produktsjon og arbeidsmarkeden i Orust gående. Kanskje var Heitman rotten sem forlatte synkende skip! Håper de går bra hos nye agenturen her og dem har lysere tid foran seg.

Link to post
I dag sliter Najad meget, har ikke betalt lønn i over 2 måneder og leverandører er begynte å bekymre seg over utestående penger. Håper de går bra hos nye agenturen her og dem har lysere tid foran seg.

 

Det får vi håpe, skjønt jeg har mine tvil, når jeg ser hvem som skal representere Najad. Det skal ikke store diskusjonen til før fru Laurendz tar av. Skal du selge får du selge og så får du ta den kjeften du får enten du fortjener den eller ikke. Det nytter hvertfall ikke å forsøke å oppdra sinte og frustrerte kunder. Dette tror jeg går til hælv...., men det går sikkert på første klasse. Du kan hvertfall ikke som daglig leder påberope deg at du ikke har oversikt. Men men.................................

Link to post
  • 2 uker senere...

Likevel ingen avtale med Laurendz

 

Då nedanstående parter inte har kommit överens om alla detaljer kring samarbetet har vi gemensamt kommit överens om att avbryta samarbetet med att sätta upp ett kontor för Linnéa Yacht Group i Norge.

Linnéa Yacht Group kommer att fortsätta planerna som förut med att starta ett lokalt försäljningskontor i Norge.

 

Med vänliga hälsningar

 

Magnus Ridderstad Siri Laurendz

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...