Jump to content

Rettigheter ved motorhavari når bruktbåt er kjøpt hos forhandler?

freddyper

Recommended Posts

Jeg kjøpte bruktbåt gjennom en forhandler her i Bergen i mars i fjor, båten jeg kjøpte var en Nimbus 280 coupe(1998 mod) med volvo penta TAMD 31P motor som var kjørt ca 720 timer, nå etter ca 150 timers bruk så havarerer motoren (her er hendelsesforløpet).

Har jeg krav på å få dekket reperasjonen av motoren av forhandler??

Redigert av freddyper (see edit history)

Jeg syntes ikke du kan forlange reperasjon fra din forhandler etter 150t og 1,5år med mindre dette er spesifisert i din kjøps kontrakt for en 98motor.

Jeg tror du ville stått svakt juridisk etter 20-30 timer samme sesong som du kjøpte båten selv om jeg da føler at selger burde hatt ett moralsk ansvar.

Selger er nok kun ansvarlig for feil og mangler som han ikke har informert om og burde/måtte vite om.

Vanskelig å si uten å vite mer konkret hva feilen var/skyldtes osv.; men jeg tviler vel egentlig på at dette er noe som selgeren kan holdes ansvarlig for. Det er jo mye her som taler for at feilen oppsto etter levering og/eller er et levetids- eller slitasjemessig problem. På meg virker det også som en av den typen ting som "kan skje" og som man aldri kan gardere seg mot, spesielt ikke på bruktbåt. At dyre feil kan oppstå etter ti år er nok noe man i utgangspunktet må regne med. Disse motorene har det forøvrig med å ta seg et ras uten forvarsel, så det er "forventbart" at risikoen for motorhavari er til stede. (Om den slår ut, vil derimot være tilfeldig).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...