Jump to content

SRS 4000 Grease fra Shell = akselfett ?

Verrie

Recommended Posts

Med båten jeg kjøpte fulgte der med 1 kasse med omtalte fettpatroner.

Jeg skal smøre opp akselen, men ble litt i tvil om disse fettpatronene kan benyttes.

Jeg dro bortom Shellstasjonen for å undersøke dette, men unge blondiner bak disken har jeg fra før litt uheldige erfaringer med å spørre om slike ting.

Jeg googlet litt på produktnavnet, og havnet deriblant på denne siden.

Der finner jeg setningen -

Ekstremt klebrig og vannbestandig høytryksfett for store trykk og slagbelastninger. Meget velegnet som chassisfett til svingskiver, ledd og bolter der vannutvasking og korrosjon er et problem. Anbefales ikke i rullingslagre

Jeg ble fortsatt ikke helt sikker på produktet.

Kan SRS 4000 Grease fra Shell brukes på akselen i koppene (har 2 stk) ??????

Hei.. hvis jeg får lov til å låne tråden deres litt... Har stor lekasje gjennom akslingen på roret. Her snakker vi nesten 60 liter i døgnet.. Hva er det beste å "fette" opp rundt roret med?? Er det ofte noe i hylsa som burde skifftes ut når det lekker så mye?? Hadde ett uhell med kranbilen som mistet båten ned på roret da han skulle sjøsette den..

Men det tok laang tid før det kom inn så mye vann.. 2 mdn etter.

Takk for lånet av tråden..

Watski har et bra fett, tror jeg. Har brukt ca. 1/3 patron på tre sesonger til hylsa på en Scand baltic. Ca. 78 kr. pr. patron. Fargen på fettet er blå-grønt.

http://www.watski.no/www/index.asp

MARINE FETT

Et kalsiumsulfonbassert fett av veldig høy kvalitet. Pennzoil marine fett har et brett bruksområde og kan brukes til f.eks. aksler, propell-hylser, trailerhjul m.m. Tåler å brukes under et brett temperaturområde. Farge: Grønn NLGI GC-LB

Jeg har hatt samtale med Shell i dag, både kundesenter samt smøreoljeavdelingen.

SRS 4000 inneholder ikke såpe og går helt fint til akslinger i småbåter/fritidsbåtflåten. Han jeg pratet med på smøreoljeavdelingen brukte selv denne på sin snekke.

Dermed er det avklart at de jeg har liggende fint kan brukes.

Jeg vil samtidig minne om at det viktigste med smøreoljer er å ikke bruke smøreoljer inneholdende såpe for bruk i maritimt miljø. Dette ble uttalt fra Shell samt "Fiskekroken" her på forumet som jeg ringte for å undersøke.

Hei.. hvis jeg får lov til å låne tråden deres litt... Har stor lekasje gjennom akslingen på roret. Her snakker vi nesten 60 liter i døgnet.. Hva er det beste å "fette" opp rundt roret med?? Er det ofte noe i hylsa som burde skifftes ut når det lekker så mye?? Hadde ett uhell med kranbilen som mistet båten ned på roret da han skulle sjøsette den..

Men det tok laang tid før det kom inn så mye vann.. 2 mdn etter.

Jeg tror at den smellen på roret fremskyndet slitasjen på rorlageret. Kanskje rorstammen kan være litt bøyd slik at det har blitt fortere slitt i år? Det høres ut som dere skal ta båten på land og demontere roret og evt skifte lagrene denne vinteren. Jeg aner ingenting om hva du kan gjøre midlertidig med problemet. 60 liter i døgnet er mye vann..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har stor lekasje gjennom akslingen på roret.

Nå har jeg ikke sett akslingen din, men hos meg har jeg 3 Zimmerringer under det midterste rorlageret. Har du fått en liten bøy på roret så kan det ha blitt littegrant skjevt og ringene blir slitt mer på den ene siden og slutter å tette etter en stund.

Jeg fikk ikke lov av Arvika å monterer med de gamle ringene etter å ha skiftet et skjevt ror.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...