Verrie Startet 21.August.2008 Link til dette innlegget Startet 21.August.2008 Med båten jeg kjøpte fulgte der med 1 kasse med omtalte fettpatroner. Jeg skal smøre opp akselen, men ble litt i tvil om disse fettpatronene kan benyttes. Jeg dro bortom Shellstasjonen for å undersøke dette, men unge blondiner bak disken har jeg fra før litt uheldige erfaringer med å spørre om slike ting. Jeg googlet litt på produktnavnet, og havnet deriblant på denne siden. Der finner jeg setningen - Ekstremt klebrig og vannbestandig høytryksfett for store trykk og slagbelastninger. Meget velegnet som chassisfett til svingskiver, ledd og bolter der vannutvasking og korrosjon er et problem. Anbefales ikke i rullingslagre Jeg ble fortsatt ikke helt sikker på produktet. Kan SRS 4000 Grease fra Shell brukes på akselen i koppene (har 2 stk) ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Dette fettet er ekstremt tykt.Blir brukt ofte på svingskiver,Tviler på om dette fettet egner seg som akselfett! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Verrie Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Jeg dro ned i den andre båten hvor jeg har liggende akselfett, kjøpt i båtforretning. Ved å kjenne på begge typer kunne jeg ikke uten videre se/føle forskjell. Når du skriver ekstremt tykt, mener du da i ingridienser, eller i måten den er å føle på ? Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Hei.. hvis jeg får lov til å låne tråden deres litt... Har stor lekasje gjennom akslingen på roret. Her snakker vi nesten 60 liter i døgnet.. Hva er det beste å "fette" opp rundt roret med?? Er det ofte noe i hylsa som burde skifftes ut når det lekker så mye?? Hadde ett uhell med kranbilen som mistet båten ned på roret da han skulle sjøsette den.. Men det tok laang tid før det kom inn så mye vann.. 2 mdn etter. Takk for lånet av tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hva er eventuelt det beste fetet for fettkopper? har hørt det er syrefast fett, noen spesiel type som anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Watski har et bra fett, tror jeg. Har brukt ca. 1/3 patron på tre sesonger til hylsa på en Scand baltic. Ca. 78 kr. pr. patron. Fargen på fettet er blå-grønt. http://www.watski.no/www/index.asp MARINE FETT Et kalsiumsulfonbassert fett av veldig høy kvalitet. Pennzoil marine fett har et brett bruksområde og kan brukes til f.eks. aksler, propell-hylser, trailerhjul m.m. Tåler å brukes under et brett temperaturområde. Farge: Grønn NLGI GC-LB Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Jeg har hatt samtale med Shell i dag, både kundesenter samt smøreoljeavdelingen. SRS 4000 inneholder ikke såpe og går helt fint til akslinger i småbåter/fritidsbåtflåten. Han jeg pratet med på smøreoljeavdelingen brukte selv denne på sin snekke. Dermed er det avklart at de jeg har liggende fint kan brukes. Jeg vil samtidig minne om at det viktigste med smøreoljer er å ikke bruke smøreoljer inneholdende såpe for bruk i maritimt miljø. Dette ble uttalt fra Shell samt "Fiskekroken" her på forumet som jeg ringte for å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 JEg har brukt SRS 4000 i mange år som hylsefett på propell og rorhylse, samt opplagring på aksling i en Staufferkopp, fettet er noe av det beste jeg har vært med å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hei.. hvis jeg får lov til å låne tråden deres litt... Har stor lekasje gjennom akslingen på roret. Her snakker vi nesten 60 liter i døgnet.. Hva er det beste å "fette" opp rundt roret med?? Er det ofte noe i hylsa som burde skifftes ut når det lekker så mye?? Hadde ett uhell med kranbilen som mistet båten ned på roret da han skulle sjøsette den.. Men det tok laang tid før det kom inn så mye vann.. 2 mdn etter. Jeg tror at den smellen på roret fremskyndet slitasjen på rorlageret. Kanskje rorstammen kan være litt bøyd slik at det har blitt fortere slitt i år? Det høres ut som dere skal ta båten på land og demontere roret og evt skifte lagrene denne vinteren. Jeg aner ingenting om hva du kan gjøre midlertidig med problemet. 60 liter i døgnet er mye vann.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
torbi Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Flott tips her, men hva med fra maritimt båtforhandler ? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mulligan Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Har stor lekasje gjennom akslingen på roret. Nå har jeg ikke sett akslingen din, men hos meg har jeg 3 Zimmerringer under det midterste rorlageret. Har du fått en liten bøy på roret så kan det ha blitt littegrant skjevt og ringene blir slitt mer på den ene siden og slutter å tette etter en stund. Jeg fikk ikke lov av Arvika å monterer med de gamle ringene etter å ha skiftet et skjevt ror. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Ok tar tilbake påstanden min Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
p-kaill Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Du nordflyer, jeg har samme problem med ustabilt rorsystem. Har demontert alt og skifter roraksling og tettinger (boss) i rorhylse.I tillegg ny syrefast aklsing til rortapp og nytt hellager med boss av bronsemetall. Se min tråd : Prosjekt oppussing av Malo 28. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.