Jump to content

Hvordan bruker vi båten?

Jakob

Recommended Posts

Hvordan er det egentlig med oss motorbåt frelste, hvordan bruker vi båten? Farten på mange båter er jo temmelig høy etterhvert det samme er vel utstyrsnivået vi kan komme oss kjapt og trykt? frem til pkt.b.

Men hvordan er dette, er det turen, det å være underveis eller er det å komme frem til havn som er båtlivet for oss. Gir vi fulle trottler når fortøyningene er godt for å rase til planlagt havn slik at vi får den rette plassen(stress).

Som en sa til meg i helgen: For meg er båtlivet å være underveis, å ligge i havn er en bare en ekstra bonus.

Kjører eller seiler vi en motorbåt.

For meg som seilbåtmann blir det et todelt svar.

1:  Som oftest skal jeg et sted når jeg hiver løs tampene ( og tar inn fenderne  :drink: ), men farten er avhengig av vær og vind og dermed beregnes det vanligvis rikelig tid.  Dette tilsier at det å være underveis også er en svært viktig og positiv del av turen.  Det å navigere ( uten kartplotter  :wink: ), justere og trimme seil, bruke kikkerten rikelig, koke kaffe, smøre blingser, bare nyte tilværelsen, planlegge ruten underveis, hilse på andre båter i leia, lytte på Ch 16 og følge med i det som skjer rundt en................opplevelser hele tiden  :wink::yesnod:

2: Bare utpå for å seile....gjerne en tur på fjorden enten aleine eller med gode venner, krysse, lense,  sløre, trimme båt og seil, se hvordan en kan tyne en knop ekstra bare ved å falle av noen grader, eller hvor høyt en kan gå mad max trimma seil.......herlig !! samt kaffe og blingser  :wink::eek:.

For min del... ikke noe stress, båtliv er medisin for kropp og sjel. Været kan være både og, men uansett... kle seg riktig, tenke sikkerhet, følge med.....og opplevelsene strømmer på hele tiden  :wink:

Arild  

For Admiralen og meg er det å være underveis en like stor opplevelse som det å ankomme bestemmelsested. Cruise rolig og bedagligt i 7 8 knop og nyte livet, over flatt hav.

Men desverre er ikke Jungmann og matrosen helt enige, alt over ett par timers tur  er gørr kjedlig. :lol: :lol: Så det blir ofte til at man drar på litt ekstra når man går utaskjærs.

I skjærgården har Capt'n det siste ord og styrer spakene og da er de 7-8 knopene max.

Er man på tur så er man på tur.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Som en sa til meg i helgen: For meg er båtlivet å være underveis, å ligge i havn er en bare en ekstra bonus.

Kjører eller seiler vi en motorbåt?

Jeg ser helt motsatt på det. Båtlivet er å ligge stille, godt fortøyd på drømmeplassen sammen med gode venner.  Underveis er det vanskelig å bade, vanskelig å grille, vanskelig å ta seg en ankerdram, vanskelig å gå en rusletur, vanskelig å få kontakt med andre, vanskelig å fikse krabber osv. Det pussige er at de som sier båtlivet er å være under veis i de aller fleste tilfellene ikke klarer å bevege seg kjappere enn 5 knop. Når man går litt mer innpå dem, innrømmer mange da også at det er enda kjekkere når ankeret er sluppet.

Og motorbåten min, ja den kjører jeg selvfølgelig. Jeg kan ikke seile noe som ikke har seil.

Lotus

Det pussige er at de som sier båtlivet er å være under veis i de aller fleste tilfellene ikke klarer å bevege seg kjappere enn 5 knop. Når man går litt mer innpå dem, innrømmer mange da også at det er enda kjekkere når ankeret er sluppet.

Lotus

Mulig at mange føler det slik.

Men vår familie har stort sett størst glede av å være underveis... Da ser vi mest, koser oss på sjøen, stopper midtfjors på gode dager og "sklir ut" fra badeplattformen før vi tørker oss og fortsetter ferden. Vi synes også det er godt å være alene i perioder - da slår vi av mobiltelefoner ++ og finner oss (prøver i alle fall) en liten holme for oss selv.

Andre ganger er det topp med venner og bekjente rundt seg til grilling og hygge.

Ingen av oss båtfolk er 100% like- heldigvis!

DET vi har felles er glede med båt og sjø.

Lijanka

Før vi fikk barn brukte vil hele dagen på sjøen fra morgen til kveld ofte i seilbåt. Fantastisk deilig, stort sett. I dårlig vær kunne det bli slitsomt når vi bare hadde en helg og ville ut av Oslofjorden for å se litt mer enn indre Oslofjord.

Når junior kom i fjor oppdaget vi at båtlivet ble snudd på hodet og det var vanskelig å få glede av seilturen på samme måte. Vi bestemte oss derfor for å kjøpe en hurtiggående båt som kan ta oss til de samme drømmeplassen, men me avgang etter at solgangsbrisen har lagt seg og småtten har sovnet. I seilbåten var det en umulighet. Stress vil kanskje noen si, men jeg tror (vi fikk båten i sist uke) det blir mindre stress, nå kan vi ta den tiden det tar å pakke båt, lage middag, få småtten i seng osv og fortsatt ha god tid til å komme frem før det blir mørkt på fredagen!

I ferien blir det annerledes, men tolmodigheten ombord underveis er dårlig så da er det også greit å ha mye tid i land og liten tid underveis.

Jeg håper det kommer en annen tid, der vi igjen kan ha seilbåt og nye det livet for ingenting er som å skli lydløst avgårde i en seilbåt! :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når junior kom i fjor oppdaget vi at båtlivet ble snudd på hodet og det var vanskelig å få glede av seilturen på samme måte. Vi bestemte oss derfor for å kjøpe en hurtiggående båt som kan ta oss til de samme drømmeplassen, men me avgang etter at solgangsbrisen har lagt seg og småtten har sovnet. I seilbåten var det en umulighet. Stress vil kanskje noen si, men jeg tror (vi fikk båten i sist uke) det blir mindre stress, nå kan vi ta den tiden det tar å pakke båt, lage middag, få småtten i seng osv og fortsatt ha god tid til å komme frem før det blir mørkt på fredagen!

Kjenner meg igjen her. Jeg har riktignok ikke små barn lenger, men kombinasjonen av barn som vil treffe venner på "øya", bade og kose seg, og saktegående seilbåt var ikke god. Jeg konverterte derfor for tre år siden, og har ikke angret. Vi kommer hurtig frem til bestemmelsesstedet, og det tar ikke lenger tid enn at ingen blir utolmodige. Samtidig koser vi oss underveis, med å gå litt sakte på hygelige steder og kanskje bare spise en bolle og ta en kopp kaffe.

Seilbåt er for meg tur over flere dager. Da tar det gjerne litt tid før "landtid" og stress slipper taket, men når så skjer, er det å være underveis selve nytelsen. Økonomisk sett har jeg ikke anledning til å eie to båter, men den dagen det er mulig blir det seilbåt igjen, i tillegg til daycruiseren. En badebåt for far, barn og venner, og en seilbåt til lengre turer.

mvh

M.

Marna

For min del er båtlivet mange gleder og den største er nok å være underveis eller på tur. I tillegg synes jeg det er gøy å pusse båten og se hvilke forbedringer jeg kan gjøre. Det å ligge i havn er jo greit nok, men jeg for min del liker helst å legge til på steder hvor det ikke kryr av folk. Synes det er hyggelig å ta med venner på en tur ut i helga for å har det gøy.......

Båt livet er og blir herlig (lurer på hva jeg skulle gjort uten???)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Når jeg tøffer ut med snekka, enten alene eller med min datter, så er det for å komme bort fra mas og ståk. Har noen gode venner som også er snekkefolk som jeg vanker med. På bestemmelsespunktet leker barna, bader eller leser en god bok. Vi voksne rigger opp grillen, tar frem en god liten brun en og koser oss. På dagene tar vi oss noen koseturer i 3-4  fart. :lol:

Svogeren min ville være med ut å fiske. "Ikke helvete om du får ha fisk i båten min. Da hadde jeg heller kjøpt en shark" sa jeg. Da tok han sin egen 14 fots Selco og dro på fisketur. :sad: Båten min er mitt andre hjem.(Har vært det i vinter i hvertfall :crazy:) Ellers er det fin avkobling. :crazy:

Går det ann å dele inn slik?

1. Folk med seilbåt ser i hovedsak turen som opplevelsen.

2. Folk med langsomtgående motorbåt ser turen som en opplevelse men vil være sikre på å komme frem for å ta del i en annen opplevelse, nemlig destinasjonen.

3. Folk med hurtigående båter ser i hovedsak destinasjonen som opplevelsen.

4. Folk med bruksbåter, f.eks hobbyfiskebåt/dykkebåt hvor båten er (delvis) et middel for en annen opplevelse.

Sånn ca?  

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Før vi fikk barn brukte vil hele dagen på sjøen fra morgen til kveld ofte i seilbåt. Fantastisk deilig, stort sett. I dårlig vær kunne det bli slitsomt når vi bare hadde en helg og ville ut av Oslofjorden for å se litt mer enn indre Oslofjord.

I ferien blir det annerledes, men tolmodigheten ombord underveis er dårlig så da er det også greit å ha mye tid i land og liten tid underveis.

Jeg håper det kommer en annen tid, der vi igjen kan ha seilbåt og nye det livet for ingenting er som å skli lydløst avgårde i en seilbåt! :smash:

Her var det mye kjent ja.. Har bestandig kost oss på vegen og kost oss når vi er fremme, Men etter småtten kom til er ting forskjellig, Har egentlig ikke funnet den riktige formen enda. Vurdere er båt som går kjappere, men det vil gå på bekostning av plassen. Ellers liker jeg godt å ta en liten fisketur eller bare brumme litt på sjøen for roen og terapien sin del

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Går det ann å dele inn slik?

1. Folk med seilbåt ser i hovedsak turen som opplevelsen.

2. Folk med langsomtgående motorbåt ser turen som en opplevelse men vil være sikre på å komme frem for å ta del i en annen opplevelse, nemlig destinasjonen.

3. Folk med hurtigående båter ser i hovedsak destinasjonen som opplevelsen.

4. Folk med bruksbåter, f.eks hobbyfiskebåt/dykkebåt hvor båten er (delvis) et middel for en annen opplevelse.

Sånn ca?  

Erik

Tror dette blir å generalisere veldig. Vi har alltid hatt hurtiggående båt, men kjører som oftest ganske langsomt. Når vi er på tur i skjærgården går det stort sett i snekkefart. Det er terapi, det. Ingen ting haster og vi kan bare nyte sjøen, omgivelsene, sola og det hele. Selvsagt kjører vi fort også - når vi skal litt raskt fra A til B, når det er litt om å gjøre å komme seg hjem om kvelden og det er blitt litt surt og kaldt. Og noen ganger for å leke oss i bølgene.

For oss er det absolutt turen som er opplevelsen, men den uthavna vi besøker er også en viktig del av det hele. Se http://www.hannah2.net/hannah2.htm#Statistikk så ser du at vår snittfart er 10 knop.

Og så seiler vi egentlig, selv om vi har motorbåt, og selv om jeg her har skrevet "kjøre". Det ble liksom feil med seile akkurat i denne teksten, syntes jeg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Prøver alltid å seile mest mulig med tekstil. Men når vi skal ut av Bunnefjorden er det enten vinden rett imot eller rett bakfra. Og båten krysser ikke særlig.

Typisk situasjon: vi skal ut til Steilene en fredag ettermiddag. Heiser seilene og krysser i vei. Sånn ca kl 18 bestemmer vi oss: vi skal være i havna kl 21.00. Da er det et overslagsregnestykke når på kvelden vi tar ned duket og fyrer opp jerngenuaen: hastigheten 3-dobles og vi er fremme som planlagt.

Jeg liker nå best å ha valgfrihet. Selv om båten gjør 30 knop kan vi nøye oss med 10 den dagen havet er flatt, dagen er varm, og tiden er god. I motsatt fall er det godt å finne havn i en fart før uværet kommer settende. Drømmen er enkelt sagt å kose seg underveis til en av vårt nydelige lands uthavner, og kanskje treffe på gode venner. :lol:

I fjor hadde vi ca 50 overnattingsdøgn i båten. I løpet av disse turene liker både vi og ungene å "utforske" skjærgården maximalt. Det vil si at det blir mye kjøring i perioder. Da ligger vi å koser oss i 7 knop som er båtens marsjfart. Når vi finner en fin plass, kan vi være der i flere dager hvis alt stemmer. Det er også fint å kunne bruke båten som en "hytte" fortøyd til land i perioder.

Mvh

`MINA`

Mesteparten av tiden ombord brukes i fart. D.v.s. å utforske nye steder aller helst. Men gjerne i kjent farvann med dorg. Målet er ofte en gjestehavn eller uthavn. Over lengre strekninger i 17 knop, eller langs lune viker i snekkefart. Men å ligge på samme sted i flere dager, nei det er ingenting for mor og meg.

Jeg liker å utforske kjente og ukjente steder. Gjerne med kartplotteren og ekkeloddet i bruk. Smale leier inn mot land hvor kartet sier lite vann men hvor det allikevel er nok vann til Astor og meg.

Vi tar gjerne med venner på tur. Dermed deler vi det fantastiske med båtlivet. Vel i havn tar vi en dram eller tre  :blush: og virkelig nyter livet.

Legger til at mor syntes det er ekstra greit å legge til f.eks. i Horten hvor kjøpesenteret lokker 70 meter fra kaia. Da rusler jeg gjerne bryggelangs å ser på båtene og tar gjerne en prat med båtfolket.  :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bruker båten stort sett hele året.

Ligger i isfri havn og har Vestfjorden på "andre siden" av moloen.

Høsten er en fin tid også her nord og overnattingsturer med familien for mitt(vårt) vedkommende kan ofte vare ut i Oktober. Vintermånedene fram til  Januar/Februar er stort sett begrenset til ettersyn av båt og fortøyninger og trivelig passiar i havna i en eller annens sjøbod.

I Februar Mars og April er det gode muligheter for å få "oppsigsfisk" som kommer inn fra Barentshavet.

Noen velger å ta en ferieuke i Lofoten for å oppleve Lofotfisket på nært hold! Jeg har vært der 3 ganger selv, og dette kan bare anbefales. Bruker ca.5-6 timer over fjorden i 7-8 knops fart.

De påfølgende godværs lørdagene man da har, blir brukt til og fisking og avkobling ombord! I Mai /Juni er det tid for vårpussen og da slippes mor til med dertilhørende vaskemidler innendørs.Sommermånedene blir mye brukt til helgeturer ca. 2-3 timers gange mot Kjerringøy og området deromkring.

Jeg har ett lønnlig håp om å få resten av familien mere med i nyannskaffelsen (når den kommer).

Håper på ett pent eksemplar av den gode gamle Viksund Combi eller Goldfish.

Egentlig derfor jeg akter å gå opp fra 24 fot til ca.30-31 fot. Er ikke særlig opptatt av fart,har prøvd det også,men synes det blir mere stress og bråk. Dessuten er "fartsbåter" lite egnet til hobbyfiske om vinteren, pga. sine grunne skrog, for mye avdrift. Viknesbåtene, 900 og (1030) går an, med mesan og sluregear, men synes de blir for dyre. Sommerkveldene blir brukt til bålbrenning/grilling og hyggelig samvær med andre båtfolk inne på en eller annen fjord i området.

Vi har jo solen hele døgnet så det er ikke mørket som hindrer oss i å sitte oppe HELE natten!

Dorging etter "anadrome fiskeslag"hører også med! Rein      avkobling........

:cheers::smiley::flag:

Hei

For oss Ælvebåtæne  :sailing:øverst i pæddekommen er turen ut til hvalerøyene i 7 - 9 knop en pen tur på ca 1,5 til 2 timer :cool:. På en vanlig helg går turen gjerne til fredagshullet eller på skjærhalden eller deromkring :sad:. Langhelg kan vi reise til Koster :sad: eller rett over oslofjorden, åkke som. Det som er et faktum om du liker å seile eller og ligge på fjella, det blir værre og værre og finne ledige plasser hvis du kommer sent ut, for hvis du skal sove bør du ligge til kai. :sad::sleep: :sleep:

PS: Pæddekommen ligger i Sandesund som er Sarpsborgs havn, øverst mot Borregård og Sarpefossen. :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Dette forstår jeg ikke  :smiley:

Ingen båt bør være så fin at man ikke kan slenge ut et snøre eller fiskestang og fiske litt av og til. Dette er jo en naturlig del av båtlivet det  :lol:

Mvh Jonny

for det første så liker jeg ikke fisk, og for det andre så er ikke innredningen min beregnet på fiskeslo. Ikke at jeg har verdens fineste båt, men jeg behandler den som om det er det. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...