Jump to content

treghet i rulleforstag, Facnor

Framtia

Recommended Posts

Når jeg skal rulle ut genoaen sliter jeg med at rulleforstaget stopper opp. Når jeg så reduserer draget i skjøtet løsner noen omdreininger før det atter bremser opp. Det virker som om det kan være problemer med et lager eller lignende, men det er ingen ulyder. Det er også uproblematisk når seilet rulles på igjen. Det står Facnor nederst på forstaget (og muligens LS190 som modellnr). Er det noen som har tips til hvordan jeg skal gå frem for å finne ut hva problemet er?. Kan det ha med selve strammingen på forstaget å gjøre? Det hadde vært kjekt å finne ut litt mer uten å måtte f.eks ta av hele forstaget.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har hatt samme problemet som deg, i våres tok jeg av genoa og sprayet godt med 5-56 inn i øvre svivel, det ble merkbart bedre men jeg har ingen god følelse... Problemet har kommet relativt plutselig og jeg antar at det har med lagrene i svivelen å gjøre. Jeg skal fylle på med 5-56 el.l. hver vår og så får vi krysse tommelene og håpe det beste.

Dette oppstår både med og uten belastning på genoaen. Akkurat hvor stramt selve forstaget står er jeg litt usikker på, men det er mulig at det er litt slakt. I hvertfall er det en sideveis bevegelse i staget når det "løsner". Takk for tipset om With Marine, skal ringe dem over helga og høre om de har noen tips.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...