mons Startet 21.August.2008 Link til dette innlegget Startet 21.August.2008 Hei I forbindelse med at jeg fant en spant fra år ca 1050 nedi gjørma i et ferskvann i Saltdal prøver jeg nå å kartlegge hvilke muligheter som finnes for å bruke ekkolodd el for å finne resten av båten. For mange år siden ble det sett en spanterekke under isen, men vannet er igjengrodd og intet kan ses fra overflaten. Gjørma på bunnen er 2-4 meter tykk. Er det noen som kjenner til utstyr som kan skille eikespant fra gjørme med konsistens som myr? Museet i Troms var der og lette med dykkere i sommer uten å finne mer, men de tror det er mer. Dette er det eldste funn av vrakrester i vann nord for Mørekysten og således nokså spennende. For de som har mer interesse kan en lese om saken bla her http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=39799.0 og her http://www.saltenposten.no/nyheter/article99091.ece Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Joda Mons, slikt utstyr finnes. Men ikke i katalogen til Seatronic i Moss. Svært spesiellt utstyr. Gjørme er no herk. Inneholder gjerne organismer under nedbryting som lager bittesmå gasslommer som sluker all energi. Stikkordene er lav frekvens, 3.5 eller 5 kHz, og høy effekt. De støyer. Det man bruker er en penetrating sounder eller sub-bottom profiler. Kongsberg, EdgeTech, Geoacoustics og Oretech m.fl. lager slikt. Brukes gjerne til å overvåke nedgravde pipelines på havbunnen. Forferdelig dyre. Men, jeg vet at Vikingskibsmuseet i Roskilde har brukt en penetrating sounder i sine søk. Det kunne kanskje være verdt en telefon til dem for å undersøke hvordan de gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Er det mulig å stikke ned i gjørma, eller er den for hardpakka? Om mulig så går det vel ann å gå systematisk fram med et søk, etter samme prinsipp som ved snøskred, men da utført fra båt. Da kan man markere "funn" fortløpende, for å så se nærmere på de etter at søket er avsluttet. Ved å bruke GPS burde det være mulig å systematisere søk slik at man kan fordele det utover i tid. En mindre ressurskrevende metode vil jo være å søke etter noen linjer i området hvor man antar at det er noe. Ved å bruke GPS vil man jo også her kunne fordele søket utover tid. Det vil jo være raskere å gå etter linjer, men funnet må jo være av en hvis størrelse for at man skal kunne finne det. Det optimale er jo manngardprinsippet, men det er jo svært ressurskrevene, dog bør man da kunne finne det meste hvis gjørmen ellers er "rein". Måten vi gjorde det på i snøskred er at manngarden markerer funnet og forsetter søket videre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Mons har gjort det. Han har lett med søkestenger fra isen og fikk litt mer info. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 (redigert) Hei Vi har vært 20 mann på isen og lett med søkestenger i gjørma til hendene var såre og armmusklene sto i helspenn, men vannet er stort i et slikt perspektiv. Roskilde-tanken er fin, og jeg vil antakelig ta kontakt med dem. Hadde håpet at det fantes noen triks med litt rimeligee utstyr, men det er vel å håpe for mye.. Mons Redigert 24.August.2008 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
MaLang Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Det finnes radar som ser ned i bakken... Søk litt rundt etter ground penetrating radar. Må da finnes institusjoner med slikt utstyr som også er interessert i slikt som dette:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Brukte "side-scanning sonar" i Nordsjøen for å finne "pipen". Den gav også signal om forskjellig tetthet under havbunnen (2-3 meter ned). Funket på en måte som et skrivende ekkolodd, komplisert å bruke og svindyrt. Selve giveren / transduseren så ut som en torpedo. Den ble slept noen meter over havbunnen... Dette var på 70-tallet, så jeg vil tro at det er kommet bedre utstyr etter det. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
mons Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hei Har stående noen penger på en konto som er låst for å bruke til side-scan, så jeg må kanskje få ræva i gir og kjøpe en slik da.. Takker for svar Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.