Jump to content

askeladden 705 voyager eller GP 700?


tami

Recommended Posts

Etter besøk på båtmesser, utallige timer på finn.no har jeg landet på askeladden 705 voyager.

Denne båten har toalett, bysse, 4 soveplasser og mercruiser maskin.

Flere eks på finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14454535

 

Så dukker en båt fra Grimstad opp. GP 700. Like lang, men smalere.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14277156

 

Hvorfor velge den ene framfor den andre?

Håper noen kan bidra med tips! :smiley:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig 5 cm forskjell + litt til.. .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Har vurdert begge disse selv. Jeg endte vel med følgende sammenligning:

Voyager har hastigheten, men ikke en koselig plass å sitte rundt bordet inne. :smash:

GP har fastakslingens enklere (og rimeligere) vedlikehold og fin salong inne. :smash:

Begge har fint design og flott uteplass synes jeg. :smiley:

Endte opp med å kjøpe en Scand Tropic 7800 på tirsdag. :lol::lol:

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Tropic er knaill båt, men større og en del dyrere.

 

Fordelen med tropic og askeladden er 4 soveplasser inne. Men 4 soveplasser på 23 fot bruker du ikke mange dager i året...?

 

Når det gjelder fart, så tror jeg at askeladden er raskere på flatt vann. Med litt sjø er nok forskjellen liten!

Yanmar sin motor er oppgitt til 18 l pr time 600 omdr u/maks. Hva kan jeg forvente av mercruiser på 600 u maks?

 

Hva med annenhåndsverdi på GP kontra mer kjente askeladden og scand?

Link to post

Hei - du er inne i et dilemma, men du må også nesten avgjøre om du virkelig vil ha en helplanende båt med drev eller en halvplaner med fast aksling. Fart og økonomi har noe å si her. Askeladden er nok rimeligere i driftstoff med tanke på forbruk pr nautisk mil, antar jeg - men ikke så mye å spare i forhold til GP. GP er dermed rimeligere i vedlikehold pga nettopp fast aksling. GP har bedre bysse og toalett mens Askeladden har bedre faste soveplasser.

 

Jeg har prøvekjørt begge typer da jeg var inne i en periode for å vurdere bytte av båten min (er litt fortsatt i dag også). Voyager er mer gøy å kjøre hvis den har 300 hk og er imponert når det er nesten flatt på sjøen. GP er jeg imponert når det er sjø for den er ganske myk på bølger og er ganske stabilt også. Koselig båt å være i i alle fartsområder, dvs fra 5 til 17 knop. Voyager må man passe på "aktiviteter" på sjøen pga farten og at det blir vanskelig å holde styr i lave fartesområder at passasjere sitter i ganske ubehaglig stilling (bakover).

 

Dette er noe som man bør vurdere nærmere - hva er viktigst eller dine ønsker/drømmer om å ha? Begge båter er uansett flotte båter som er kurante på markedet. GP er nesten den eneste i denne størrelsen som har fast aksling.

 

Lykke til med valget.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Takk for gode svar!

 

Dette med aktivitet underveis er et poeng når man skal ha med barn! Dvs at man må kunne gå i båten i fart! GP er bedre her da den trolig kan kjøres i hele fartsregisteret uten planingsterskel som Askeladden har! Har hatt planer før, og blir litt stresset av å føre båt i over 20 knop samtidig som man skal ha kontroll over folk om bord samt hvor man er. Samtidig er fjorden jeg bor i lang og jeg trenger fart! GP blir et kompromiss!

 

Har lest i test at GP er vanskelig å manøverere grunnet lite ror. Erfarte du Tori det?

Link to post
Har lest i test at GP er vanskelig å manøverere grunnet lite ror. Erfarte du Tori det?

 

Jeg har ikke prøvd når jeg skulle legge den til brygge eller fra brygge. Båter med fast aksling gir som kjent ikke god manøvrering ved denne situasjonen sammenlignet med drev båter. Det er egentlig bare å venne seg til, antar jeg.

Det følger med baugpropell i mange av GP'er på markedet, ser jeg - slik at man kan se at det er noe av denne årsaken.

 

Ellers så tror jeg GP er best med tanke på småbarn og fartsområder mht planingsterskel. Vedlikeholdskostnader blir også lavere. Det eneste negative med denne båten som jeg kan tenke meg er soverplasser, dvs kun 2 i frontlugar og så må 2 andre sove på utedekket med innsyn. Der må man vurdere litt også ved at man har f.eks. gardiner eller liknende på alle "vinduene" og at liggekomforten kanskje ikke er like god.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Ps. mener den også kan leveres med 144hk fra Yanmar.

 

Jeg tror ikke det dessverre, men den kan også leveres med Volvo Penta D3-160 hk i dag fra fabrikken (ikke eldre modell, antar fra 2006 årsmodell).

 

3 motoralternativer leveres idag for GP 700:

 

1) Yanmar 120 hk

2) Volvo Penta D3-130

3) Volvo Penta D3-160

 

Det siste alternativet ser meget interessant ut pga moderne motor med lavere drivstofforbruk og støymessig, men jeg antar det blir gangske trangt i motorrommet ved service med denne motoren.

Yanmar 120 hk er trolig en gammel, men god motor som har vært pålitelig.

Forskjellen i fart på de to er ca 3-4 knop.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Har hatt gammel volvo diesel så en nyere yanmar frister.....

 

Jeg kommer til å kjøpe brukt båt, så ny d serie er desverre ikke aktuelt. Hadde sikkert vært bedre enn yanmar med hensyn til aks, forbruk og støy, men ikke for lommeboka

 

Har sett test fra Autofil og synes båten går fint i vannet! Liker bildet da båten skjærer bølgene til båt som det filmes fra. Ser at skroget er mye mykere enn planende båter!

 

Finnes det noen plass på nett jeg kan lese meg til info om denne maskina?

Link to post

Se denne linken for info om Yanmar motoren:

 

http://www.yanmar.no/arch/_img/9050542.pdf

 

Se også denne linken der GP 700 er produsert hos:

 

http://www.gplast.no/

 

Jeg ser nå at de har endret motorprogrammet følgende:

 

Yanmar 4JH4-HTE (110HK)

Yanmar 4JH3-DTE (125HK)

Volvo Penta D3 - 130HK

Volvo Penta D3 - 160HK

 

Jeg vil tro at Yanmar 120 hk som du holder på å kjøpe vil være en god motor som du kan stole på i mange år :smiley:

Styr unna andre og mindre motorer, særlig i eldre modeller fra 1996 til 2000 årsmodell.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Har sett test fra Autofil og synes båten går fint i vannet! Liker bildet da båten skjærer bølgene til båt som det filmes fra. Ser at skroget er mye mykere enn planende båter!

 

Helt enig. Det virker som en sjøsterk båt, selv om man ikke kun kan ta utgangspunkt i hekkbølger på en ellers stille dag for å måle sjøstyrke, men den ekstra kjølbiten gjør nok stor forskjell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...