Jump to content

Gearhus Yamaha V6


Double Weber

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 225 ca1991/96 som trenger nytt gearhus.

Jeg forstår det slik at en kan bruke nesten alle yamaha v6 hus, da de ikke har forandret stort på denne delen. Stemmer det?

Det huset som står på nå er 86modell. Har hørt at en kan iallefall bruke fra 1984-2002. Går det med nyere hus også?

Er det no forskjell på 2takt og 4takt hus?

 

Takker for alle tips :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Tja.... -Som en begynnelse kan du jo ta deg en stund her:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

- Og gå inn på delelistene til de enkelte V6-modellene fra diverse år og se på nummerseriene om hva som er likt på de forskjellige modellene...

 

Et par timers tid, blokk&blyant og sterk kaffe burde gi deg de svarene du trenger.... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Men det kan vel være forskjell på delenummeret til en 1990 og 2005 f eks.?

Det er jo ihvertfall forskjellig farge på de.

 

Samme gjelder jo 4takt 2takt.

Om det er forskjell på husene vet ikke jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har vært inne og sammenlignet forskjellige varenummer på årsmodeller, størrelser etc. Blir ikke helt klok på det. Noe kan se likt ut men kan ikke ta no endelig avgjørelse ut fra det. Trenger tips fra folk som har vært igjennom det samme. Vet det er mange som bygger yamaha motorer der ute, og de bruker deler fra alle mulige modeller. Min har powerhead fra 96, stamme 91 og gearhus 86.

Dette med 4takter-hus på 2takter virker som et ikke-prøvd prosjekt.

Tror ikke jeg kan bruke 250hk da den har et større sylindervolum og anderledes oppsett. Er vist noen 225hk med samme blokka også.

 

Er mulig jeg kan få tak i et til en noe nyere 150hk. Er det noen som kan forklare meg forskjellen på det huset jeg har nå, 1986 v6 antakelig 200hk,

og det til 150hk ca 2004modell? Hva ender jeg opp med å måtte gjøre, mindre eller større propell..?

 

Den som står på nå er en "standard" stålpropell med godt drag i. antakelig 21x14. Turtelleren viser feil, men mener jeg ligger omtrent på 5500. Båten er en sollux 6100 (aka blue sea 2100 aka scand formel) og gjør 57knop uten heis.

 

Hvis det er noen der ute med erfaring på området, så setter jeg uendelig pris på svar. :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Istedet for å drive å grine å bære seg over at ingen her kan noen ting så ring Frank på YAMAHA Vinterbro. Han er teknisk konsulent og kursleder på marine delen og jeg har selv vært på kurs der et par ganger. Hvis ikke han vet så spør etter Iver, han prater for en 100-lapp hvis du hiver på`n en tier. Tlf:64979482

 

Kim

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...