Jump to content

Kjøp av båt som er pantsatt

alidal

Recommended Posts

Det lar du banken din ordne opp i, alternativt overtar du gjelden og trekker dette fra kjøpesummen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg kjøpte båt med heftelser. Etter å ha fått oversikt og garantier fra finaniseringsselskapet angående størrelsen på heftet, ble kontrakt utformet. I kontrakten ble det nedfelt at jeg holdt tilbake penger tilsvarende heftet. Etter at heftelsen var innbetalt av selger fikk jeg en bekreftelse fra selskapet om at det ikke lenger var heftelser, hvorpå sluttbeløp ble overført til selger. Opplevde det som helt problemfritt. Eneste som jeg oppdaget var at det kunne finnes en form for heftelser som ikke var notert i Brønnøysund, men jeg betviler sterkt at de kan regnes som heftelser juridisk. De tror jeg vil bli mellom selskap og person, og ikke følge båten.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Hvordan forsikrer man seg om at selger sletter/betaler ut lånet ved kjøp av båt som er registrert i NOR og belånt?

Krever at det foreligger panteattest fra skipsregisteret NOR. En enkel måte du kan gjøre dette på er å betale det avtalt salgssum (minus evt håndpenger) til en tredjepart, f.eks. advokat eller bank, med skriftlig avtale om at pengene ikke betales videre før båten er registrert på ditt navn i NOR og fersk panteattest etter omregistreringen sier at det ikke lenger er pant i båten. (For selger er det også greit å kunne vise til denne panteattesten for å dokumentere at det ikke var tinglyste heftelser på båten ved overdragelse.)

Det er veldig viktig å merke seg at pant i fartøy som er registrert i NOR ikke har noenting med Brønnøysundregistrene å gjøre. Pantet registreres i skipsregisteret, og noenlunde oppdaterte opplysninger ligger faktisk åpent tilgjengelig på nettet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Eneste realistiske og ukompliserte måte er mellommannsoppgjør -- advokat -- slik du ville ha gjort ved kjøp av hus for samme sum penger. Skriv under dokumenter -- betal -- og jobben er gjort.

Det er muligens enkelt, men også penger ut av vinduet. En ting er å lage en kontrakt, en annen ting er når kontrakten ikke stemmer med virkeligheten, da gir megleren gjerne blaffen. Han har fått honoraret sitt også får du dra til forliksrådet...

Jeg solgte båt med pant, det hele gikk selvsagt smertefritt via kjøpers bankforbindelse. Kjøper innfridde gjelden via sin bank og resten kom inn på min konto, og båten ble hentet noen dager senere... skjøte ble skrevet og sent til kjøpers bank etter avtale med banken... alternativet var at jeg kunne la min bank kommunisere med kjøpers bank.... det koster heller ikke noe ekstra om en har en bra bankforbindelse med personlig rådgiver i banken..

Jeg sjekket selvsagt opp mot den bank som hadde lånet om dette var innfridd før båten ble frigitt fra meg og vi bunkret litt øl og jeg tok første del av turen sammen med kjøper en 80 nm.

Var ikke noe hokus pokus her, og det kostet ikke meg en krone ekstra....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...