Frøken Fryd Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Det er tydelig at det er mange som ikke bruker mye diesel som ser at prisen for diselen skulle vert høyere. Er det noen spesiell interresse for at den skal bli høyere? Jeg kjøper argumenter om at en bompengering skal delfinansiere bussen og sånn, men hvorfor ønsker enkelte at det skal bli dyrere å kjøre motor på sjøen?! Skal jeg synes det er for billig med nye seil til båten? Hva med kanoer, nei de er alt for billige! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Den er derimot mye mye likere enn land vi liker å sammenligne oss med, vi har de høgeste industriabeider lønnen samtidig som sjefene får småpenger. Enda et argument for at dieselen skulle vært MYE dyrere Jeg håper og tror at du er ironisk! Om så ikke er tilfelle, vil jeg bare opplyse om at sjefer og ledere har hatt en eksplosiv lønnsutvkling de siste 10 årene i Norge. Og tar man med toppledere og konsernsjefer, er det ikke ukjent at flere av disse blir kraftig belønnet med fallskjermer og etterlønn i opptil flere år om de har gjort slett arbeid og må fratre sin stilling. Opsjonsavtaler og innsidehandel på børsen er heller ikke uvanlig for sjefer og styremdlemmer som burde gå foran med et godt eksempel. Men i Norge har det tradisjonelt sett vært liten forskjell på fattig og rik, men det har alltid vært slik at politikere og stemmeberettige på høyresiden i politikken har ønsket å øke denne forskjellen. Selv om Sverige ikke er helt sammenlignbart med Norge, er det ikke mange år siden en topsjef i ABB der ble tilbudt ca. svimlende 970 millioner svenske kroner for å ga fra jobben sin. Og ja, dette er ikke styret eller sjefen sine penger, men firmaet sine. Er det slike tilstander som ønskes i Norge også? Og hva er argumentet for høyere dieselpris? Vern om miljøet? Da er det viktig å huske på at det ikke bare er lystbåtbrukere som er avhengige av diesel, men også kapitalistene som skal transportere sine "billige og miljøvennlige" varer verden rundt. Redigert 26.August.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Jeg bruker så lite drivstoff at det betyr ikke så mye for meg. Skal fylle for første gang i år nå snart. Det jeg fyllte i fjor på tankene (400l) begynner å bli brukt opp. Var en tur på Austevoll i helgen og så veldig mange (alle?) fiskebåter ligge inne. Satt senere i sjøbua til en bekjent og tok en øl. Han er fisker, men hadde ikke vært på sjøen siden i mars mnd. Dvs han fisket en del med sjarken, men hadde ikke vært ute med båten han er ansatt på siden mars. Han regner med å dra ut igjen senere på høsten, men nå hadde de flest lagt til kai lenge pga høye dieselpriser. Prisen som de fikk for fangssten var for dårlig til at det ville lønne seg å dra lang avgårde for å fange den, med dagens dieselpris. Redigert 26.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Har lagt merke til det samme, ligger mange båter rundt i Bergensregionen i vente på lavere priser. Men jeg lurer jo litt på hvor små marginer de har når de bygger disse nye flotte båtene... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Ja, de bruker vel noen tonn diesel og prisene har vel økt 20-30 % siden i fjor. Så har kanskje kiloprisen på fangsten gått ned noe? Vet ikke prisen på f.eks kolmule har gått ned..? Langs kysten er det jo f,eks også mye småmakrell nå som det nok er dårlig pris i for kystfiskerene. Regner vel med at størrelsen øker utover høsten. Det kommer nok igang igjen, men de drar nok ikke ut før de får et ok overskudd.. Redigert 26.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Men i Norge har det tradisjonelt sett vært liten forskjell på fattig og rik, men det har alltid vært slik at politikere og stemmeberettige på høyresiden i politikken har ønsket å øke denne forskjellen. Dette er jo, unnskyld uttrykket, bare helt på jordet! Det er da ingen som ser det som et mål i seg selv å betale mere enn nødvendig, eller som et mål å øke forskjelene? Saken er at det (argumenteres for at det er) er nødvendig å betale mere for å tiltrekke seg de beste lederne. Å få de beste lederne tror jeg er helt vesentlig for enhver bedrift, privat eller offentlig, og hvis man ser hva det koster å ha feil/en dårlig leder, ja da skjønner man hvor billig det egentlig blir sammenligningsvis å få den rette/beste lederen. Problemet her i landet er egentlig at vi har for få gode ledere å velge i blant, ikke at de får for mye betalt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Problemet her i landet er egentlig at vi har for få gode ledere å velge i blant, ikke at de får for mye betalt! Jeg har bare 3 måneders oppsigelsetid og kunne gjerne tenkt meg ett fallskjermkurs! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Folk som blir headhuntet pleier ikke å annonsere på et båtforum! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Vel det er allerede kjent at man ikke har nok ledere så det er på tide å bruke oppfinnsomheten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.