Gass Startet 22.August.2008 Link til dette innlegget Startet 22.August.2008 Heisann, lurer på å kjøpe ny båt, valget står mellom de to nevnte båtene. Det jeg lurer på om det er noen her med erfaringer fra disse to båt typene. Vil ha så stor motor som mulig, vertfall over 100 hk, vet mange Jodaer er lev. med 100 hk og oppover, ikke fullt så mange Elwaroer ? Er disse båtene stabile når de passerer 15 knop, er de bygget for denne farten osv.? Vil ha båt uten ac. Som sagt, viss noen har erfaringer og vil dele disse, ville jeg ha vert takknemlig for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Ville gått for en Joda 8100, uten tvil. Men ikke mange av disse uten AC. Mer fartspotensiale i Joda skroget. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Joda båtene er en veldig godt sammen skrudd båt veldig solid og har en høy kvalitet på innredninger og utstyr ombord. Vi hadde en 24 fots snekke som var en 81 modell der var alt av interiør like fast etter 20 år og alt virket som det skulle. Vi har nå vår tredje Joda og det er ikke uten grunn. Hilsen Halvard Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Du vil ikke ha en Polar explorer da Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 (redigert) Har ikke du solgt?? Explorer Ville valgt jodaen helt klart.. god i sjoøen og godt skrudd som nevnt Redigert 23.August.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gass Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Du vil ikke ha en Polar explorer da Hehe, ser du har en for salg ja, så pen ut den. Har også hold en knapp på Jodaen hele tiden. Det ligger et par interessante på finn.no, har hørt at prisene på snekker er i fritt fall for tiden( stort oppslag i VG for noen uker siden), så jeg tror jeg skal ha litt is i magen til frem mot nyttår, håper på et kjøp i de tider. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 De som vurderer salg vil vel først og fremst gjøre det nå de nærmeste par måneder. Hvis ikke respons er min erfaring at de fleste da heller venter til våren eller forsommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Sant som hansi sier. I det parkasen er på så venter de aller fleste til våren og da er gjerne prisen skrudd opp noen hakk. Kikk rundt nå i høst du og slå til før vintern setter inn. Da har du god tid til og pusle i vinter med oppgraderinger osv. Et lite tips er og prioritere motor fremfor noe annet, det er dette som koster STORE penger og mange kjøper med for liten maskin og angrer på at de ikke la til en 20-30 får og få en større motor. Jodaen går ok med 124hk men blir treg med ferielast. Lykke til. Ps det er veldig mange av 8100 uten ac som har respatex int dette er vannskelig og få pent da det blir melkehvitt når det er noen år. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 http://www.joda.no/index.php?boat=507&movie=1 200 hk i de nye, må vel være såpass for å slippe sjøen, gå i plan og lage lite bølger? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gass Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Vil jo som sagt ha så stor motor som mulig. Vil også samtidig ha med baugpropell og autopilot. Med disse kravene blir selvfølgelig markedet forholdsvis snevert.............. Kan noen fortelle meg hvor stor motor en egentlig kan sette nedi denne båten? Må man skifte gear hvis man går fra 124 til ca 200 hk? eller fra ca.80 til ca. 150- 180 hk? Hva koster det å installere baugpropell og autopilot? Er mekaniker, så jeg kan gjøre mye selv. Nooen tips om hvor slikt kan kjøpes gunstigt? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 En jeg kjenner har en joda 8100 ac med Volvo Tamd 40 b 158hk , Toppfart ca 18-19 knop kan tenke meg ca 15-16 ferielastet, båten går tungt men fint i sjøen ,og bruker mye diesel ved høy fart, tror nok han ville hatt en 200hk vis han skulle skiftet motor i dag, helst en 41 motor eller nyere ,forøvrig en fin båt Sitér dette innlegget Link to post
Gass Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) Kan noen fortelle meg hvor stor motor en egentlig kan sette nedi denne båten? Må man skifte gear hvis man går fra 124 til ca 200 hk? eller fra ca.80 til ca. 150- 180 hk? Hva koster det å installere baugpropell og autopilot? Er mekaniker, så jeg kan gjøre mye selv. Nooen tips om hvor slikt kan kjøpes gunstigt? Ingen som har greie på dette? Redigert 3.September.2008 av Gass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Om du må skifte gear er umulig å svare på før en får data på det gear som eventuelt står i båten du skal kjøpe. Autopilot og baugpropell burde gå greit å få installert til en 20 - 25 lapper hvis du gjør jobben selv. En 150 - 200 hester går det nok an å få montert uten alt for store problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.