Jump to content

Joda 8100 eller Elwaro 815

Gass

Recommended Posts

Heisann, lurer på å kjøpe ny båt, valget står mellom de to nevnte båtene.

Det jeg lurer på om det er noen her med erfaringer fra disse to båt typene.

Vil ha så stor motor som mulig, vertfall over 100 hk, vet mange Jodaer er lev. med 100 hk

og oppover, ikke fullt så mange Elwaroer ?

Er disse båtene stabile når de passerer 15 knop, er de bygget for denne farten osv.?

Vil ha båt uten ac. Som sagt, viss noen har erfaringer og vil dele disse, ville jeg ha

vert takknemlig for innspill

Joda båtene er en veldig godt sammen skrudd båt veldig solid og har en høy kvalitet på innredninger og utstyr ombord.

Vi hadde en 24 fots snekke som var en 81 modell der var alt av interiør like fast etter 20 år og alt virket som det skulle.

Vi har nå vår tredje Joda og det er ikke uten grunn.

Hilsen Halvard

Du vil ikke ha en Polar explorer da :smiley:

Hehe, ser du har en for salg ja, så pen ut den.

Har også hold en knapp på Jodaen hele tiden.

Det ligger et par interessante på finn.no, har hørt at prisene på snekker

er i fritt fall for tiden( stort oppslag i VG for noen uker siden), så jeg tror

jeg skal ha litt is i magen til frem mot nyttår, håper på et kjøp i de tider.

:flag:

Sant som hansi sier. I det parkasen er på så venter de aller fleste til våren og da er gjerne prisen skrudd opp noen hakk. Kikk rundt nå i høst du og slå til før vintern setter inn. Da har du god tid til og pusle i vinter med oppgraderinger osv. Et lite tips er og prioritere motor fremfor noe annet, det er dette som koster STORE penger og mange kjøper med for liten maskin og angrer på at de ikke la til en 20-30 får og få en større motor. Jodaen går ok med 124hk men blir treg med ferielast.

Lykke til.

Ps det er veldig mange av 8100 uten ac som har respatex int dette er vannskelig og få pent da det blir melkehvitt når det er noen år.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Vil jo som sagt ha så stor motor som mulig. Vil også samtidig ha med baugpropell og autopilot.

Med disse kravene blir selvfølgelig markedet forholdsvis snevert..............

Kan noen fortelle meg hvor stor motor en egentlig kan sette nedi denne båten?

Må man skifte gear hvis man går fra 124 til ca 200 hk? eller fra ca.80 til ca. 150- 180 hk?

Hva koster det å installere baugpropell og autopilot? Er mekaniker, så jeg kan gjøre mye selv.

Nooen tips om hvor slikt kan kjøpes gunstigt?

En jeg kjenner har en joda 8100 ac med Volvo Tamd 40 b 158hk , Toppfart ca 18-19 knop kan tenke meg ca 15-16 ferielastet, båten går tungt men fint i sjøen ,og bruker mye diesel ved høy fart, tror nok han ville hatt en 200hk vis han skulle skiftet motor i dag, helst en 41 motor eller nyere ,forøvrig en fin båt :yesnod:

• 2 uker senere...

Kan noen fortelle meg hvor stor motor en egentlig kan sette nedi denne båten?

Må man skifte gear hvis man går fra 124 til ca 200 hk? eller fra ca.80 til ca. 150- 180 hk?

Hva koster det å installere baugpropell og autopilot? Er mekaniker, så jeg kan gjøre mye selv.

Nooen tips om hvor slikt kan kjøpes gunstigt?

Ingen som har greie på dette?

:flag::flag_sw::flag_da::flag:

Redigert av Gass (see edit history)

Om du må skifte gear er umulig å svare på før en får data på det gear som eventuelt står i båten du skal kjøpe. Autopilot og baugpropell burde gå greit å få installert til en 20 - 25 lapper hvis du gjør jobben selv. En 150 - 200 hester går det nok an å få montert uten alt for store problemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...