Slagskibet Startet 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2002 Vinduslistene i alu fremstår ikke som akkurat vakre mere.Men hvilken lakk anbefaler der?Og skal det være matt,halvblank eller blank? Orginal fargen er mørkebrun men kan tenke meg svarte.Synspunkter på fargevalg? Sitér dette innlegget Link to post
Dexter Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 For å få noe til å henge på aluminium over tid så må du først og fremst grunne dem med en skikkelig 2komponent etsprimer. Deretter kan du for eksempel bruke vanlig emaljelakk, eller en eller annen form for bil eller båtlakk. Tror nok jeg ville valgt matt (evt. halvblank) for at det ikke skal bli for glinsende. Men det er vel helst smak og behag. Det viktigste er å sørge for skikkelig feste, slik at det ikke begynner å flasse. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Må etsprimer brukes?De er jo lakket fra før av? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Hei Normalt er aluminium ikke lakket men eloksert... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Å.Siden jeg er høyst usedvanlig tett i nøtta så spørger jeg dig-må det primes når det er eloksert?Trodde etsprimer bare skulle brukes på ubehandlet alu jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Du er neppe tett i nøtta Thor. Du har bare skissert problemet ditt for dårlig. Du sier at listene dine er brune, og at de ikke ser spesiellt pene ut lengre. Hva er problemet med listene dine, falsser de, eller er de bare misfarget. Er listene eloksert eller malt? Det ser du lett forskjell på. Om listene er eloksert, og du har tenkt å lakke dem ville jeg, om jeg var deg, brukt en god etsprimer som grunning. Denne skal legges nøyaktig etter produsentens anvisninger. Videre ville jeg valgt en høykvalitets lakk med en glans som tilsvarer eloksering. Antagelig omkring 50 - 70 glans. Er listene lakkert, bør du slipe ned der de har flasset, matte lakken, og flekket med etsprimer der det er bar aluminium, og så videre. Men,......... for å få en helt eksakt metode med produkter angitt, hvorfor ikke ringe Jotuns tekniske avdeling i Sandefjord? De gutta er båtfolk, og kan allt om produktene sine. Hyggelige er de også. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Per Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Jeg slurvet litt/ glemte å tape godt nok ved vinduslister da jeg omlakkerte båten min. 2-komp lakk som kom på alu-listene sitter fremdeles, og det er totalt umulig å få det av. Dessverre for meg... Det ble ikke brukt grunning. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Hmm.håper du har rett Pirus.De flasser ikke men er litt ujevn i fargen og noen steder værslitt og lite pene.De er orginalt eloksert med en sånn kledelig bærsjebrun 80 talls farge. Interessant det der med lakk som `tilsvarer eloksering`. Den tanken du nevner hadde jeg ikke tenkt.Ringer Jotun og spørger dem. Per sier at tokomponent sitter godt på eloksert.Det gjør enkomponent fra International også.Lakket den BB stripa under fenderlista grå for noen år siden inkl. rammene til ventilen i AC-og den sitter som støpt fast. Og etter julebordet igår så føler jeg meg ihvertfall trang i nøtta idag. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 12.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2002 Lakkerte vinduslister for noen år siden på en Nidelv 18. Pusset ned med stålull som jeg dyppet i vann. Lakkerte så med felglakk i sølv på sprayboks. Resultatet ble meget bra. Båten går her i distriktet så jeg har sett at det er fortsatt like bra. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.