Stitch Startet 23.August.2008 Del på Facebook Startet 23.August.2008 Fikk bare lyst til å dele mine erfaringer på BP Jeg byttet propell fra 2 bladet Gori (fordi den var slarkete) til en 3 bladet Volvo Penta. Måtte bytte fordi det var så store vibrasjoner at jeg trodde motoren skulle hoppe ut av motorkassa. Det var nesten som å få ny båt ! Jeg har en 81 mod Yanmar GM2 i en Albin Nova (veier ca 4 t). Jeg fikk over 1 knop bedre marsj fart og bakke egenskapene ble helt rå. Å gå i motvind/motsjø ble også en het annen opplevelse. Mister ikke så mye fart som før. Vurderte motorbytte, men har revurdert det nå etter propellbyttet Motoren maler som en drøm og masse "ulyder" (som kom av at den game propellen var utslitt) er borte, og motoren koser seg igjen selv om den begynner dra på årene. Fikk høre at det ville bli en markant forbedring, men så bra hadde jeg absolutt ikke forventet. Den kostet "skjorta" og "matrosen" har døpt den til "Sydenturen" (men hun ble også meget fornøyd da ) og neste år blir det syden tur på henne også siden årets tur henger under hekken på båten. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Bøljan Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Dette var trøst å høre! selv har jeg en Yanmar 1G med 2 blad foldepropell som har mange år på baken (slarkete som ei :nono: ) Blir satt inn med fett hver vår men det holder jo ikke lenge. Ett lurveleven hver gang jeg setter den i gir og livredd for at pakkboksen skal begynne å lekke. og når jeg går for motor i motvind detter farta radikalt. Jaja da bekrefter du at jeg også må utsette vinterens sydentur og bla opp x antall lapper og innvestere i ny foldepropell. Takk for bekreftelsen Ha en fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Intressant, men kvifor VP-propell og kva kosta den? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 Jeg valgte Volvopropell fordi den har fått veldig bra omtale, samt at det var den propellen som var tilgjengelig. Jeg måtte bytte propellen før Færderen og de store problemene begynte 1 uke før. Dvs at jeg hadde dårlig tid. Båten lå på vannet og å finne riktig boss etc til akselen var ikke så lett uten at båten måtte opp på land og kostadene ville rulle. Jeg betalte 14000,- montert på båten. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
27 knop Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Jeg er ikke helt dreven med propeller og slikt, men av kuriositet; hva var målene på din propell? Prøver nemlig å sette meg litt inn i hva som er normalt å bruke av propellstørrelse til ulike båttyper og båtstørrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Her er en test på foldepropellere hentet fra Seilmagasinet i 2004; http://www.progressing.no/publikasjoner/Fo...ilmagasinet.pdf Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Stitch Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 Jeg er ikke helt dreven med propeller og slikt, men av kuriositet; hva var målene på din propell? Prøver nemlig å sette meg litt inn i hva som er normalt å bruke av propellstørrelse til ulike båttyper og båtstørrelser. Det vet jeg ikke helt, men kan se om jeg finner det ut. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.