Jump to content

Selvlensing på gammel trebåt?? Testet og bestått

Jon-Kåre

Recommended Posts

Det jeg har tenkt  å gjøre er følgende: Det tas et  et toms hull nesten nede ved bunnen akter. Det monteres kuleventil med stag opp slik at den er lett å komme til for stenging. Det monteres en myk / tynn vegget slange cirka 20 cm lang i forlengelsen av kuleventilen utenfor båten. Denne fungerer slik at den stenger vannet, som en tilbakeslagsventil når båten slutter å gå fremover(Dette systemet har vi i bruk på en arbeidsbåt av typen "mære rør ) på innsiden monteres en tilbakeslagsventil for tilfelle at man glemmer å lukke og slangen svikter, dette vil være i tilfeller hvor man stopper opp for å fiske og lignende. Forlater man båten vil man alltid stenge slike gjenomføringer.

Grunnen til at jeg vil ha dette er at jeg har en eldre klinket trebåt som går fort (toppfart 30 knop) og denne har jeg lite tro på blir helt tett under kjøring med kanskje litt små bølger så blir det nok en smule bevegelse i trevirket noe det jo også skal være.

Under siste sesong brukte jeg elektrisk pumpe, men måtte da passe på hvor mye vann som var kommet inn.(Da hadde jeg en hoved lekasje som gjorde det ille slik at pumpen måtte startes ofte)

Hva tror båtplassens medlemer om dette :crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tør ikke si noe om ditt oplegg, men du finner en fulstendig beskrivelse av tilsvarende opplegg her: http://www.trabatsakuten.nu/tips&trix.htm

Dette var jo en fin patent! Første som slo meg var at denne løsningen måtte gå an å montere utenbords, slik at en slipper å sette hull i skroget!? Hva med å montere denne løsningen utenpå hekkspeilet, eller kanskje på en trimflap, med rør gjennom speilet og inn ?

Tør ikke si noe om ditt oplegg,

Opplegget må fungere da slangen vil komme ut av sjøen da det er en planende båt så da må det tømmes ut av båten så lege båten planer, Kanskje en ide til "katastrofelensing"  :yesnod:Man lager et hull for den største kuleventilen man finner monterer gjenomføring og hvis uhellet med grunnstøtting og hull i båten er ute bare kjører man som pokker og håper det er nok. Lurer på hvis inntaket er under vann vil man da få sug ut av båten ved fart, man vil da dra veldig mye vann ut av båten. Tenker man videre og det fungerer er det ikke sikker at det lure smilet er så dumt likevel. Det er sikkert noen her som har teorier om dette??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Første som slo meg var at denne løsningen måtte gå an å montere utenbords, slik at en slipper å sette hull i skroget!? Hva med å montere denne løsningen utenpå hekkspeilet, eller kanskje på en trimflap, med rør gjennom speilet og inn ?

Dette burde fungere like bra. Eneste mulige problemet jeg ser er ved montering på trimflaps. Effekten kan vel da variere med stillingen på flapsen. :cool:

Det som er vesentlig er det lille hullet (2mm, nr 3 på tegningen) som skal forhindre hevertvirkningen og fylling av båten. Høyeste punkt på røret/slangen bør også være over vannlinjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 1 måned senere...

Nå er det prøvd og med karakteren bestått, det som ikke fungerte var den innvendige tilbakeslagsventilen jeg brukte. Den må ha stort vannpress for å åpne så denne har jeg fjernet. Har hørt at det skal finnes med bare en kule i,  den jeg hadde var fjærbelastet. Slangen (trosse slange het det vistnok) klemmer igjen den men det pipler inn litt vann så ventilen må stenges. det er jo noe man bør venne seg til uansett. Fungerte fint gjorde det iallefall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...