Capt'n Startet 24.August.2008 Link til dette innlegget Startet 24.August.2008 Hei, Finnes det en tommelfingerregel på hvor mye av totalvekten på en båt fordeler seg på hekk/baug (forran/bak midten)? For å forklare litt nærmere: Jeg har en Scand Tropic som er oppgitt til å veie 2700kg. Med litt diesel og diverse kan vi runde av til 3000kg. Båten har hekkagregat, således er motoren montert helt bak i hekken (i motsetning til båt med fast aksling). Jeg har ILAS opplagskrybber som er godkjent for 4tonn, altså 2tonn pr krybbe. Krybbene vil nok bli plassert noe forskjøvet mot hekk fordi det er der den største vekten er, men tror dere denne vekten, på aktre krybbe, vil overstige 2tonn? Kan jeg være trygg på at jeg ikke overbelaster den aktre krybben ved vinterlagring? Og, kan jeg stole på vekten som er oppgitt for båten? Jeg synes disse ILAS selvjusterende aluminiumskrybbene er helt supre, men de er dyre så jeg håper jeg slipper å investere i kraftigere type Samtidig vil jeg jo ikke strekke strikken og risikere noe. Jeg tar jo opp båten for å slippe å bekymre meg for vinteren, så kanskje noen kan berolige meg om at dette går så fint så Slik at jeg kan slappe av i vinter Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Capt'n Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Tar denne opp igjen jeg. Kan man sette 3tonns båt på to krybber a 2tonn? Eller tror dere vekten på aktre del av båten kanskje overstiger 2tonn? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Hydrox Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Så lenge du plasserer båten slik at vekten er omtrent likt fordelt mellom krybbene så går dette helt sikkert fint. En god regel når man skal fordele vekt mellom to punkter er å trekke i fra 20% på den totale vekten av hva f.eks krybbene tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Hei Hele baugen min "henger i løse lufta." Dvs. Orginalkrybba fra Scand er ca 4m lang og båten ligger an ca 10-20 cm fra akterspeilet. Noen som skjønner hva jeg mener? Chiba Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg har en Bavaria 29 Sport (vekt 5 tonn+) som ligger på 2 stk. ILAS 2 tonns selvnivelerende krybber på Karenslyst opplag. Tenkte også på dette med vekt når de satte den opp, men vistnok ingen problemer..... Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Chiba: det betyr at 5 meter av båten henger foran krybba? mhemil: da har du sikker de samme krybbene som jeg har, så da tror jeg det vil funke bra med min båt også (min er tross alt 2 tonn lettere). Hvordan plasserer du krybbene? Omtrent slik som Chiba kanskje? Enig Hydrox. Det er nok lurt å ha sikkerhetsmargin uansett. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Ja, en nesten akter og en litt foran midtskips. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Føles bare litt spooky å gå helt frem i forpiggen når båten står sånn... men jeg er nok ikke så tung.... ehh håper jeg Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Enig. Har hatt den samme følelsen selv. Men, båtene med motor og drev er tunge i hekken Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Chiba: det betyr at 5 meter av båten henger foran krybba? Husk at 9.2 meter er med baugspyd, badeplattformen og skyggen til ankerrulla akter... Da er vi nok nedi 4 meter overheng forut. Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Well, flott. Takk for innspill. Da satser jeg på å benytte ILAS krybbene til neste vinter. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
GB36 Embla Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hei Capt'n Brukte disse tidligere, med "vekslende" hell. Tyngden av din båt tåler de godt, svært praktisk med selvjusteringa, men vær nøye med sikringen i lengderetning. Jeg brukte de på et noe mykt underlag (i hvertfall for mykt under teleløsing og masse vind i en påske for mange år siden) Dette medførte at båten falt forover, hvorpå støttebeina lagde fire fine hull i skroget. Maya Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Uff da Maya, hørtes ikke bra ut. Har tenkt litt på muligheten selv men tenkte at dersom krybbene skal vippe frem eller bakover må de jo faktisk løfte båten opp... så da har jeg antatt at dette praktisk talt ikke var et problem, men med mykt underlag.... Hadde du Adriaticen din oppå da de falt? Den er jo ganske tung. Eller hendte dette med en lettere båt? Tro hvordan jeg skal sikre meg mot dette? Jeg står på asfalt, den kan jo bli myk, men kanskje ikke så mye når det er kaldt. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
GB36 Embla Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det var med den ja. Kjedelig, men reparasjonsstedene er nok blitt sterkere enn originalt! Båten veier ovr 4000 kg, men er jo forholdsvis flat akterut. Derfor noe mer ustøtt p.g.a. mangelfult press mot skroget. Tipper det holder med en planke/bjelke e.l. fra f. eks. toppen av forrerste til bunn av aktre støtte. Er nok ikke så mye som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.