Jump to content

Furuno 1720 radar slår seg av etter en liten stund i drift.

btm

Recommended Posts

Jeg hadde også samme problemet med en 1720. Hadde den på service i mange dager uten at de fant noe problem. Var helt OK etter dette. Tyder på samme problem som Celina nevner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ut fra det jeg leser her høres det ikke ut som Furuno er det jeg bør satse på hvis jeg skulle kjøpt radar  :lol:

Du får ta med i betraktningen at 1720 er en enkelt modell som begynner å dra på åra etterhvert......... Jeg kjøper gjerne Furuno igjen!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg har en Furuno 1721 som har samme "problem", som jeg enda ikke har funnet ut av.

Furuno benyttes mye i fiskeflåten, og skal være et godt merke.

Med alle disse flotte forslagene blir det feilsøking til helgen. Dårlig strømforbindelse er nok hva jeg først vil søke etter. Dere skal få tilbake melding. Takk for hjelpen så lenge :blush:

• 2 år senere...

Deccasparket

Hvordan dette sparket skal settes, står beskrevet i "The Decca book of Excuses, Vol. I and II".

Alle som har drevet med en smule posisjonering og radionavigasjon kjenner disse publikasjonene.

Beskriver alle mulige og umulige unnskyldninger for at navigasjonen ikke virket. Så som mikrobølge links, kirketårn, regnskyll, trekkende gjess o.s.v.

Har vært og sjekket litt på nettet... JRC ser ut til å være "best-Buy" tror jeg.

5,2 graders horr. beam er bra til 1100$

Noen som har JRC 1500 Radar??

Kjenner bare JRC 1000 fr et par års bruk (noen år siden). Den fungerte helt greit. Stor strålbredde ga jo fete ekko på kort range, men det blir de vane med. 1500 har vel litt smalere lobe enn 1000 og gir da bedre oppløsning (i peiling).

Mener å huske at Gain kontrollen måtte finjusteres ved skifte av range, men det er ikke noe problem. Anbefaler at du justerer kontrollerer manuelt slik at du lærer deg å kjenne din radar.

Raymarine SL72 som jeg har idag er det auto gain m.m. på. Det gir ikke optimalt bilde på min radar. F.eks har Anticlutter Sea funksjonen to auto-instillinger (havn, og utaskjærs). Begge er for "grådige" og demper for mye nært egen båt. Man oppever at ekko fra passerende fartøy kan frorsvinne helt. Jeg bruker manuell innstilling på AC-Sea og Gain, og optimaliserer bildet bedre på denne måten.

Jeg har sjekket i håndboken om det lar seg å gjøre å endre parametere i Auto-innstillinger, men finner ikke at den kan gjøres. I hvertfall står det ingenting om det. På JRC`n var det mulig i systemoppsettet.

• 10 år senere...

Løfter denne tråden igjen med et annet 1720-problem:
Radarbilde går sakte rundt, så man vet aldri hva som er forover i bilde, man må sammenligne med terreng eller kart. 

I manualen står det under feilsøking:

5) Sweep rotation is not syncronised with antenna rotation.

Beskriver det problemet tro?

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Oppe i antennen er der en magnet som skal aktivere en reedbryter  når antennen peker i en bestemt retning, sannsynligvis rett fram, se om denne må justeres. Den gir en puls på samme tidspunktet for hver rotasjon nettopp for å sikre at bildet står rett.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...