Jump to content

Noen som har erfaring med Reja 35 Polsk Seilbåt

Bergen

Recommended Posts

Vi jakter på vår første seilbåt, og selv om denne

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

er utenfor både budsjett og størrelse ble jeg litt nysjerrig på båten. Synes det var mye relativt ny båt for pengene.

Jeg klarer ikke å finne noen form for informasjon om båten på nettet (bortsett fra noen polske sider, som jeg forstår lite av). Er det noen som kjenner til merket, erfaringer og har den/har hatt noen norsk importør ?

:sailing:

Masse bilder av teak. Merkelig/slurvete/halvferdig montering av kjølen (i rustfritt???)

Mon tro om vingene på kjølen er hydrodynamisk riktig. Er den ikke det så er de en brems, men det får du aldri vite.

Og pen - nei, ikke etter min smak. jeg synes den så gravid ut.

Mangler bilder av rigg skinner, blokker bom etc.

Men genakkerbommen var jo grei selv om den er glatt og rund og kanskje ikke helt god til å hoppe i land fra

Pen? Vel, smaken er som baken. Jeg synes ikke klipperbaugen var spesielt vellykket rent estetisk. Hekkpartiet heller ikke noe å skrive hjem om.

Av mer praktiske ting reagerer jeg på at sofabenkene i salongen virker for små eller for krumme til å ligge utstrakt på.

Det store skrå overbygget foran masten ser glatt ut, men man slipper kanskje å være der.

Teakdekk trekker også ned i min bok.

Hvilken størrelse er det du er ute etter og hva er budsjettet?

Redigert av HaHa (see edit history)

Pinne eller hjul - smak og behag.

Ønsker en virkelig å få mye båt for pengene kan det ha noe for seg å satse på en båt som er noe "odde" på de norske markedet. Det betyr ikke at den er like "odde" på det internasjonale båtmarkedet. Reja 35 ser ut fra annonsen til å gi mye båt for pengene.

Så et lite obs! De som er mindre kjent med seilbåter, f.eks. førstegangskjøpere, tar ofte for lett på seilene -merke, kvalitet, alder, slitasje. Det er svært dyrt med ny seilgarderobe.

Smak er vanskelig å diskutere, synes den så tøff og tidløs ut jeg!

30-32 fot, maks 500K, skal ha ratt, lukket aktercabin/lugar og om båten er eldre skal motoren være av nyere årgang!

Enig med det meste her, men ratt hadde jeg ikke hengt meg opp i, hadde ratt som krav på et tidligere kjøp - havnet den gangen opp med rorkult og det funket helt topp (har nå ratt)

Så fjern rattet fra kravlista di mener jeg (det greie er at mange har ratt på krav-lista slik at du det er færre om beinet på de som har rorkult)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...