Jump to content

Innvendig vs utvendig ekkolodd svinger?

mateco

Recommended Posts

Dette har det vært skrevet endel om tidligere...

Har du skrog med skum / divinycel-kjerne, anbefales IKKE invendig svinger. Men ofte finnes det et sted i bunnen hvor det er solid GPR (plast). Hvis ikke, hekkmontert eller gjennomgående svinger.

Sjøl testet jeg dette endel før jeg monterte svinger til Furuno 6100 ekkolodd for 5-6 år siden: Hang svingeren på utsiden av båten (100 meters dybde, saltvann), og sammenlignet med innvendig montering av samme svinger. Det var liten / ingen forskjell å se! Så jeg monterte innvendig på denne måten:

Støpte fast et plast avløpsrør vertikalt på bunnen (litt på siden av kjølen, 20 fots lukket plastbåt) med aralditt. Fylte så olje i røret og satte svingeren ned i oljen.

(Plast avløpsrør: Får du billig av en rørlegger; Pass på å få med den enden som har flens, få med et tettelokk til flensen, bor hull i lokket slik at svingeren kan monteres fast i lokket, og trykk det hele på plass.)

(Det hører med til historien at jeg også testet en bronsesvinger av samme fysiske størrelse, men kunne ikke se nevneverdig forskjell mellom plast og bronse. (2-frekvens, 50 og 200 kHz)

Hvis du derimot har et av de nymotens loddene med side-scan / sonar / forroverseende, MÅ du ha utvendig montert(e) svinger(e). De fleste slike har hekksvingere.

(Ecko-Pilot (foroverseende) må ha bunn-monterte svingere.)

(Redigert:

Nå først så jeg at dette var en streng fra 2009   :lol: )

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...