Haba Startet 13.April.2004 Del på Facebook Startet 13.April.2004 O, hoi ! Har kommet i tvil om disse to ting og vil gjerne ha synspunkter. Hvilket fett i pakkboks som har simmerringstetning ? Har trodd det skulle være være vannfast, men mener å ha hørt at vannfast fett blir hardt og at vi heller skal bruke annet fett, hvilket og hvordan smøre rett 1/2 tørn på smørekoppen i året eller ? Hva er cruising speed, marsjfart ? Hvor lenge ? Min Yanmar-motor har max. turtall 3600 RPM. rodde at jeg kunne kjøre nokså kontinuerlig på 3400 RPM, altså de vanlige 200 under max. Nå kjører jeg ikke på 3400 til vanlig, men omkring 2800-3100 RPM. Mener å ha lest at såkalt cruising speed, altså 200 RPM under max. kun gjelder for ca. 1 time og da skal du slakkke ned en viss tid ? Hvordan finne turtall som kan kjøres uten problemer over lengre strekk ? hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Står en del her , bl.a at cruising ligger på ca 80% av maks. Stian Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Hadde en 77 hk Yanmar i lang tid (1500 timer). Den skulle kunne gå med 100 o/min under topp turtall 24 timer i døgnet (prøvde aldri det . Forhandleren sa at den egentlig kunne gå på fult, men at de 100 o/min var en sikkerhetsmargin som var lagt inn. Det høres jo litt voldsomt ut, men forhandleren påstod at dette skulle gå helt fint. Vi gikk stortsett på 3200-3400 og fikk 3700 på topp... Det du nevner om å slakke ned gjelder ved full fart. Hvis kjølingen er i orden tåler disse motorene det meste. Jeg hørte om en som hadde gått 15.000 timer stort sett på full fart..., men om det er sant vet jeg ikke. Dette var en kyst-fisker med en master 740. Husk å kjøle turboen før du stanser (mao la motoren gå på lavt turtall noen minutter og kanskje lengre hvis du har gått lenge på nesten full fart, det samme gjelder når motoren er kald, la det gå noen minutter før du drar over 2000 o/min. Dette skal visst nok være mye viktigere enn hvilket turtall du bruker når motoren er varm). Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.