Jump to content

Termometermodul kalibrering

ebonita

Recommended Posts

Jag använder ett antal termometermoduler (34-4111) från Clas Ohlson till att övervaka bl a motorrumstemperatur, varmvattentemperatur, värmartemperatur, sjövattentemperatur och lufttemperatur.

sb_sidopanel_m_vindinstrument_vattenmtare_temp_mtare_motorreglage_mm_____2007.jpg

344111_termometermodul.jpg

För att nå instrumentpanelen har jag blivit tvungen att förlänga givarledningarna. Detta har visat sig ge den olägenheten att instrumenten tenderar att visa c:a 10 grader för mycket. Detta spelar iofs inte så stor roll när det gäller motorrumstemperatur, varmvattentemperatur och värmartemperatur, för man lär sig vad som är 'normalt' och det är mest avvikelser man vill kunna upptäcka. Men när det gäller lufttemperatur och vattentemperatur så är det mer än sköhetsfel när man t ex avläser 25 grader i sjövattnet och det är 15. Speciellt för den som tänker ta sig ett dopp...

Det är en tvåpolig ledning från instrumentet till givaren. Är det någon som kan tekniken bakom denna typ av instrument och som har förslag hur man skulle kunna kalibrera?

Hei Ebonita. Jeg hadde som deg 4 slike temperaturmålere i en tidligere båt hvor jeg måtte forlenge kablene på et par av dem. Jeg kalibrerte målerne med isvann (0 grader C) og registrerte at forlengelse av kabel med ca 5 meter bare ga 0.1 - 0.2 grader økt temperatur. Jeg brukte relativt grov dimensjon på forlengelseskabøene. I en båt er jo dette bare av teoretisk interesse. Det var forøvrig en fin montering du har av dine temperaturavlesere. Jeg kunne tenke meg noe tilsvarende selv.

Tack för kommentar Roaldbj,

Hade denna typ av temperaturmätare med förlängda givarkablar oxå på tidigare båt och där hade jag inte några större problem med felvisning, men det har jag nu. Förstår inte varför, men det var intressant att Du har kunnat klara förlängda givarkablar med acceptabel mätnogrannhet. Jag får väl komplettera frågeställningen med om det kan finnas andra orsaker. Kan det löna sig att prova med skärmade givarkablar?

Temperatur følere kan stort sett inndeles i to hoved typer! Den ene er motstands følere og den andre er termoelementer! Disse to er totalt ulike i virkemåte og funksjon. Motstands følere er som regel(på dyre følere et platina element som forandrer motstand med temperatur! Det jeg kjenner best til er pt100 som har 100ohms motstand ved 0grader. Den gir linjært 3.85 grader pr ohm så det sier seg selv at ledningsmotstand er viktig. Det er vanlig å bruke 4 leder for å eliminere lednings lengde. Vanlig strøm som går gjennom føker er mellom 0.5 og en mA. Disse kan elementene kan skjøtes om man er obs på at lednings motstand endrer seg! Termoelementer består at to ulike metaller som gir et spennings potensiale når temperaturen endrer seg. Disse heter som regel type K eller type R L osv. Jeg kjenner best til type K og disse avgir mVolt. =grader er 0mV og 500 er ca 20mV. Her kan måleledninger være lange fordi det er kun en spenning men problemet er at ledningene må være av samme materiale som følerne. Man kaller det kompensert kabel! Dessuten må man kjenne temperaturen der man måler spenningen! Fordelen med disse giverne er at de kan måle svært høye temperaturer. Typisk opp til 1100grader! Problemet er å finne rettmateriale på kabelen om den må skjøtes. Da må man kjenne typen og her kan feilene bli store om det er temperaturforskjeller der skjøtene er!

Kalibrering kan man enkelt gjøre selv ved å koke vann eller lage is vann! For høyere temperaturer finnes egne kalibratorer!

God morgon och tack för svar.

Vengsöfjord: De ledningar som jag skarvat med är 2x0,75 kvmm vanlig lampsladd, kanske 3-4 m som jag lödat in i originalgivarledningen (som är betydligt klenare). Således inte speciellt stor resistans.

Byggmestaren: Jaha, två olika typer. Hur kan man avgöra vilken detta kan vara fråga om? Priset? Givarens utseende (se bild)? Ledningens typ (klen tvåledare)?

Motstånd i givaren c:a 9Kohm vid rumstemperatur, sjunker vid ökande temperatur (ner till 8 kohm om jag håller fingrarna om givaren i 15 sek. verkar konstigt, då borde väl instrumentet visa mindre om ledningsmotståndet ökar? Och f ö har ju några meter 2 x 0,75 kvmm kopparledning knappast ett motstånd på 1 k ohm...

Någon spänning förefaller ej att komma ur givaren.

344111_termometermodul_kalibreringskurva.jpg

344111_termometermodul_interir.jpg

344111_termometermodul_givarekabelkontakt.jpg

Kalibrering... ja det är det som är problemet, det finns tyvärr ingen trimpotentiometer i instrumentet.

Har også montert 2 slike på min motor. en på hver riser... Måtte skjøte kablene, de viser likt ved kald motor, og nokså gjevne oppover i temperatur, jeg forlenget med en 4leders "telefonkabel, ca 3 meter. Vet ikke om instrumentene viser feil, men uansett hvis tilfellet er at de viser høyere temperatur en hva som er tilfelle, er en jo på den "sikkre" siden, men dersom de viser for lav temperatur kan det jo gå gale :-( Er det noen her som med sikkerhet kan si at de alltid vil vise høyere temperatur ved å folenge kabelen, eller kan økt motstand gi utslag på lavere temp. en hva som er tilfellet? Rettet, ser av kurven for instrumentet at motstanden blir lavere ved økt temperatur, så dersom man har lagt inn en forlengning av ledningen som gir en økt motstand vil instrumentet vise høyere en hva som er tilfellet, men uansett tror jeg ikke at noen meter forlengelse av ledningen gir mange ohmene økt motstand og med karakteristik i fra vell 16000 (16kohm) og ned, har vel ikke "ekstra" kabelen mye innvirkning på avlesningen???...

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Det er ganske sikkert ein NTC motstand d.v.s motstanden minker med temperaturen. Når ledningen blir lengre vil den vise forliten temperatur. Nøyaktigheten til instrumentet i utgansgpunktet er nok så grov at ein slik forlengelse av ledningen ikkje har noko betydning. Eg ville sjekka om loddingane er ok og om det ikkje er ein liten kortslutning i ledningen.

Tarsis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...