kvalsvik Startet 26.August.2008 Del på Facebook Startet 26.August.2008 (redigert) Jeg har en Albin 78 (Cirrus) turseiler som jeg vurderer å sette utenbordsmotor på. Båten er 26 for, veier 2,3 tonn og har ror på akterspeilet. Er det noen som har erfaring med å sette utenbordsmotor på en slik eller en liknende båt? Noen råd om hva som kreves av motor, hvordan man best monterer motoren og hva som er de største utfordringene med en slik løsning? Jeg er evig takknemlig for hjelp til å vurdere hvordan jeg går frem. mvh kvalsvik Redigert 26.August.2008 av kvalsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 6.September.2008 Del på Facebook Svart 6.September.2008 Jeg har en 4 hk montert på akterspeilet på min Belle 25. Funker helt greit, men du merker fort at 4 hk er for lite i motvind. Køp et senkbart beslag hos en utstyrsforhandler og sats på en 6-8 hk motor. Da kan du få litt lading også. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Hvorfor utenbordsmotor, hvorfor ikke bruke VP 7,5 hk? Har du en gammel en ombord, får du kr 1.600 for den og må betale kr 16.000 for en nyoverhalt med garanti. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mouche Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Har en 15hk Suzuki 4-takter bakpå min båt som er 27fot og veier drøye 2 tonn. Båten er beregnet for dette og har en motorbrønn som en vanlig motorbåt, og dette fungerer meget bra. Toppfart 6,9 knop målt med gps og marsjer greit 5,5 knop. Blåser det så seiler jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjornak Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Har en Draco Summerwind som er 1700 kg, innenbordsmotor er tatt ut av tidligere eier, og erstattet med en utenbords Yamaha 15Hk, denne er litt for stor for båten, så den kan ikke gå med fullt turtall, da "graver" den seg bare enda mer ned, så ikke bruk for stor motor. Siden jeg har aktercabin er den utstyrt med fjernkontroll, men jeg har en følelse av at den er i veien. (både motor og fjernkontroll). Jeg er derfor på utkikk etter en brukt innenbords med seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Utenbordsmotor er noe herk. Når det passer dårligst finner den ut art den vil svinge, og da får du den aldri til å stå vent igjen. Når du har heist seilet så må du begynne og bakse med å ta opp motoren samtidlig som du seiler. Når du skal til havn igjen må motoren igjen ned, og du må dra og dra for å få start. I tillegg har du en bensinslange som alltid er i veien. Jeg har en Suzuki 5Hk4 takt. Merker at den er for tung for båten. Båter er veldig baktung. Hekker graver seg ned med for mye gass. Den går ikke raskere enn 5 knop uansett. Så jeg kjører bare på halv gass, men ekstra kraft er godt å ha når du stamper i 2m bølger. Fordel er jo at det er billig. Jeg har også veldig god lading fra motoren. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.