Sjøtummel Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Er det ikke mulig å sette en ener på disse båtene eller er genuaskinne ekstrautstyr? Noen som vet? Genuaskinne er ferdig montert, vogn er tilleggsutstyr. Skinnene er montert tett inn til hyttetak, og vinklingen av salingshorn tatt i betraktning burde skinnene fungere bra med en genua på 120% eller størrre. Med et forseil på 115% eller mindre små du skjøte innenfor vant og skinnene bør nok stå på hyttetak (båtene er antagelig forberedt for slike skinner, så det er fort gjort å montere). For LYS-målte båter er vel stalltipset 109% forseil hvis alternativet er å bruke selvslåeren. En annen ting er at standard storseil sombåten leveres med er et ganske brukbart seil, men det er visstnok langt fra optimalt i forhold til LYS-reglene. Ettersom Hanse har laget en spesialutgave av 430 for regatta burde skrogformen være ok, og standardriggen fra Sparcraft ser ikke så gal ut. Hanse er rigget for å seile bra med storseil og fokk, og jeg er ikke sikker på hvor mye du får ut av en 140% eller større genoa egentlig. (Etter min smak holder det i lange baner med en high aspect 130%.) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Den ene båten i bergen har altså treer i stedet for selvslående, men han var håpløst underrigget i den lette vinden og kom faktisk bak den andre som hadde selvslåer. Derimot var den en litt eldre hanse 411 med en flott ener. Den seilte fra både oss og 430'en. Men ser ikke så hipp ut da... Alt nytt er tydeligvis ikke fremskritt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Den ene båten i bergen har altså treer i stedet for selvslående, men han var håpløst underrigget i den lette vinden og kom faktisk bak den andre som hadde selvslåer. Det høres ut som han eller hun hadde mer å stri med enn seilføringen dersom båten ble fraseilt av en identisk båt med selvslåer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 (redigert) Det må også nevnes at båten eies av broren til innehaveren av bergens største seilmakersjappe. Tviler på at det var mangel på seilkunnskap ombord. Men jeg forventer flere dueller med disse i tiden fremover. Og kanskje forandrer jeg mening hvis vi får bank på et par regattaer Redigert 29.August.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.