mateco Startet 26.August.2008 Link til dette innlegget Startet 26.August.2008 (redigert) Heisann, igjen, kjære båtvenner!! Jeg har bare hatt min båt i ett år, og har enda ikke landsatt den. I båthavna jeg ligger så har de desverre ikke mulighet til å ta opp min båt pga størrelsen. Har ikke vært oppe med den i år, men det må jeg nok til våren før neste sesong. Skulle gjerne ha laget en slik "Poll" (tror jeg det heter) men har ikke peiling hvordan, så jeg hiver ut mine spørsmål her: Hvor stor og tung er båten din? Hvordan landsetter du båten, slipp eller kran, dokking? Landsetter du for vinteropplag eller vårpuss? Hva betaler du for landsetting/sjøsetting og døgn på land? Hvor lenge får du tildelt av tid for å gjøre dine tiltenkte gjøremål? Hvilken oppgaver prioriterer du når du har båten på land? mvh Mateco Redigert 26.August.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Salt Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jeg svarer om skøyta; ingen erfaring med Winga-en ennå. Hvor stor og tung er båten din? 29 fot, 7,5 tonn. Hvordan landsetter du båten, slipp eller kran, dokking? Mobilkran som vi bestiller flere i følge (ti-tolv båter i vår havn) Hva betaler du for landsetting/sjøsetting og døgn på land? sist var det vel 700 opp og 700 ut. Opplagplass husker jeg ikke; kanskje et sted mellom 800 og 1000 kroner for hele vinteren. Hvor lenge får du tildelt av tid for å gjøre dine tiltenkte gjøremål? Under ilandsetting? det forutsettes at krybba står på rett plass; skråstøtter og sverter (eventuelt kjettinger o.l. for stålkrybber) kan festes mens båten henger i stroppen. Kanskje ti minutter? Alle hjelper alle for å få det unna. Hvilken oppgaver prioriterer du når du har båten på land? Først (etter sikring av stabilitet): spyling/fjerning av skjell og rur. Så: presenningstativ og presenning (er det godt værvarsel venter jeg gjerne et par dager med det). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
eysteind Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Bruker kranbil som tar 50t. Båten er 26 fot. Denne koster 2500 for 2,5t.(minstepris).... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Bruker kranbil som tar 50t. Båten er 26 fot. Denne koster 2500 for 2,5t.(minstepris).... Hei eysteind! Er dette en pris du betaler alene, eller er dere flere som leier kranbilen? Betyr dette bare oppsett? Hva da med evt. utsett? Er dette vinteropplag (Du rekker jo ikke å gjøre mye på 2,5 timer)? mvh Mateco Redigert 26.August.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sigurd Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 - 37 fot, 12 tonn - Kran (firhjuls rammeløfter, husker ikke hva det heter). Parkerer båten direkte på kjølen med planker under to punkter. Behøver ikke, men kiler fast 4 hjørnestøtter for å være på sikre siden og for å tilfredsstille mors stabilitetsteorier - Tett oppunder 5000kr (tror jeg) Inkluderer spyling under vannlinja, strøm til lading og bruk av redskap. Gjelder for ett helt år. Opp og ut når det passer meg. Tar jeg opp for kun å stoffe og ut igjen: ca 1000 kr løftet pluss ca 50 kr dagen i "parkeringsavgift" pluss eventuelt ca 500 kr for spyling. - Så lenge jeg vil - Alt utvendig under vannlinja. Rekkemontert presenningstativstativ om jeg skal være lenge på land Sitér dette innlegget Link to post
El Capitan Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Hei. Her på østlandet har vi en ordning i havna med egen trøkk som løfter det meste. Vi betaler 1000 kroner pr. løft. dvs 1000 for oppløft, og 1000 for sjøsetting. Båten blir plassert rett i krybbe av isopor, som etter min mening er en god og rimelig løsning for motorbåter. Etter oppløft pleier jeg å høyttrykkspyle og skrape rent skråget. Etter dette tar jeg vårpussen. Når våren kommer er det da bare å vaske den, og påføre et ekstra lag med voks så er du klar! Mye lettere å holde båten fin når dritten ikke får vinteren å sette seg på. For ordens skyld, er jeg STOR tilhenger av at båten skal opp av vannet om vinteren! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Skal prøve å svare for egen del: Hvor stor og tung er båten din?.........................................................20 fot, 1200 kg Hvordan landsetter du båten, slipp eller kran, dokking?.....................Kran fra kranbil eller traktor. Landsetter du for vinteropplag eller vårpuss?....................................Vinteropplag. Hva betaler du for landsetting/sjøsetting og døgn på land?................500 kr. for opptak og samme for utsetting. + 3000 pr. år i innendørs lagring, inkl. 6-meters bobil... Hvor lenge får du tildelt av tid for å gjøre dine tiltenkte gjøremål........Vi HAR 2 slipper i havna. En for båter opp til 25 fot og en til 50 fot... betaling pr. døgn. Hvilken oppgaver prioriterer du når du har båten på land?................. Klargjøring, renhold, lading +++ (og noe nymontasje og service) Dessuten 3000,-/år i kontingent og båtplass ved flytebrygge. Samt 3 nattevakter / sessong og 3 dugnads-kvelder / år Håper dette gir noen hint. mvh Marwin Redigert 27.August.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Hvor stor og tung er båten din? 37' og et sted mellom 7,5 og 8 tonn avhengig av hvor mye rart som ligger i båten. Hvordan landsetter du båten, slipp eller kran, dokking? Jeg løfter den på land flere steder, og har brukt både truck og kran. Landsetter du for vinteropplag eller vårpuss? Løfter helst to ganger i året. En sen båtpuss, og et løft ganske sent på høsten for å spyle, sjekke anoder og flikke litt på bunnsmørning. Er sjøvannet blitt kaldt nok på den tiden jeg løfter om høsten er det minimalt med groing før våren. Hva betaler du for landsetting/sjøsetting og døgn på land? Det varierer. Billigste er krana til seilforeningen til godt under kr 2.000 (opp på land og tilbake i vannet igjen), men da er det medlemspris. Hvor lenge får du tildelt av tid for å gjøre dine tiltenkte gjøremål? Det varierer også, og jeg avtaler helst antall dager på forhånd. Jeg får gjort mye på 2-3 dager, men er jeg avhengig av været og må innom jobben er det veldig greit å avtale en uke. Hvilken oppgaver prioriterer du når du har båten på land? Først og fremst høytrykspyling. Med en gang båten er oppe av vannet. Deretter vask av vannlinja før båten er tørr. Deretter er det oljeskift på seildrev, avt skifting av anoder, og til slutt bunnstoff. Har jeg tid er det greit å få vasket og vokset skroget. Redigert 27.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Tora (25 fot, ca 2 tonn) taes opp og settes ut med kranbil med profft utstyr. Lagres hjemme under presenning (ved siden av snekkerboden!). Opptak og hjemtransport (30 km) kr. 1500 + det samme ved tilbaketransport og utsetting. Settes på hjemmelagde trebukker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SamH Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Vinteropplag, 44ft, ~12 tonn. Med 90-100 tonns mobilkran i regi av båtforeningen. Betalte 700,- elns ifjor pr løft. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 løft 30 fot båt og kjøring 1,5 mil. 2600 kr takk. samma ut igjen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TrondT Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Tora (25 fot, ca 2 tonn) taes opp og settes ut med kranbil med profft utstyr. Lagres hjemme under presenning (ved siden av snekkerboden!).Opptak og hjemtransport (30 km) kr. 1500 + det samme ved tilbaketransport og utsetting. Settes på hjemmelagde trebukker. Skulle tro vi brukte samme mannen, bortsett fra at jeg har kjøpebukker fra maritim (5 tonn/34 fot). Synes det er glimrende å betale 3000.- for å få båten plassert ved siden av garasjen hjemme. Mye lettere å få gjort ting når det tar 23 sekunder å flytte seg fra sofaen til båten for en økt ( og ca 15 sek andre veien når man er lei ) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
eysteind Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Hei eysteind!Er dette en pris du betaler alene, eller er dere flere som leier kranbilen? Betyr dette bare oppsett? Hva da med evt. utsett? Er dette vinteropplag (Du rekker jo ikke å gjøre mye på 2,5 timer)? mvh Mateco Dette betaler eg aleine ja for opptak. Det samme for uttak. Men på 2,5t kan man jo ta på land mange båter. 2,5 er minsteprisen du må betale for et kranoppdrag. Har egen lagringsplass... Neste år blir det lagring på sjøen. Koster da 300 (mener eg...) å slippe båten om våren i en båtforening. Sparer litt da! Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Hvor stor og tung er båten din?.........................................................ca700kg Hvordan landsetter du båten, slipp eller kran, dokking?.......................kran fra kranbil Landsetter du for vinteropplag eller vårpuss?......................................begge deler Hva betaler du for landsetting/sjøsetting og døgn på land?...................750,-både opp og ned, står hjemme i hagen så det er gratis:) Hvor lenge får du tildelt av tid for å gjøre dine tiltenkte gjøremål?.........så lenge jeg vil Hvilken oppgaver prioriterer du når du har båten på land?....................fjerning av groe, vasking av båten, tildekking med presenning hvis jeg har den ute, og rulling inn i garasjen hvis jeg skal ha den der. har den da på hjemmelaget tralle som jeg ruller 25m opp til garasjen.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) (Slettet 28.08.08) Redigert 28.August.2008 av mills_kaviar (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Divemaster Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 45 fot +, 21 Tonn displasement Slipping Vårpuss Rundt NOK 3000 for to dager (opp Fredag morgen og ut Lørdag ettermiddag), med lån av proff varmtvanns høytrykkspyler, strøm mm. 2 døgn Prioriterer Anoder, skrogvask, sjekking av ventiler og gjennomganger, bunnsmøring, sjekk/skifte av pakkninger på ror og akselhylser mm. Polering av skrog hvis vær og tid tillater... og forsikkringsinspeksjon hvert 5 år ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.