Jump to content

Tankmåler til Viksund Columbi

Rossi

Recommended Posts

Kanskje det er omentrendt samme løsning som i 31 kombi? jeg har en 200 liters tank, skulle ønske jeg hadde ett par av dem, men men.

Det er ikke tankmåler eller inspeksjonsluke. Nå spytter vetus èn min en god del diesel tilbake i tanken, og jeg har et svært dieselfilter. Men allikevel, det er nok en luke for lite.

Når det gjelder tankmåler bruker jeg peilepinne, forrige eier laget tabell. Det fungerer bra. Jeg hadde lyst på et instrument tidligere, men den følelsen har gått over. Peilepinne fungerer bra med litt planlegging.

Ellers synes jeg dette er en elegant løsning: http://www.tbbecker.de/sterling_3.htm ...sjekk pneumatisk tankmåler på menyen.

Redigert av traust (see edit history)

Viksund 27 Culumbi har "tønne-tank", altså ikke så lett å få noen nøyaktig måling med flotør. Hadde selv en slik og laget tabell på en trepinne som ble festet på siden av tanken. Monterte transparent stigerør på denne pinnen. Det er som traust sier ingen inspeksjonsjuke på tanken. Rengjøring er ikke mulig, men det er sump med tappekran, så du får ut skitten om du ikke har "Dyr" på tanken. Min fungerte smertefritt fra -79 til den ble solgt i -99-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Gjennomsiktig plasttank er tingen, da er måler overflødig.

En enkel og pålitelig løsning er et såkalt standglass. Monter et T-stykke på utgangen fra tanken. Sett på en liten ventil med en slangesokkel. Legg opp en gjennomsiktig plastslange og dra enden høyt opp langs fylleslangen og feste denne med strips el. Slangeenden må være åpen. Åpne ventilen og du ser hvor høyt drivstoffet står i tanken. Stenge ventilen etter hver måling.

Redigert av TMe (see edit history)

Disse båtene ser ut til å være levert med forskjellige tanker, alt etter hvilken motor de er utstyrt med! Min har en 140 liters rustfri tank, som er firkantet/formet etter skroget på utsiden. Jeg hadde den ute i vinter da jeg byttet motor (får den ikke ut med motoren på plass), og monterte samtidig tankmåler. Jeg valgte en Wema måler med stavgiver, 400mm lang. Dette fungerer utmerket hos meg, i alle fall! Inspeksjonsluke finnes ikke, så jeg rengjorde den ved hjelp av høytrykkspyler gjennom påfyllingshullet og det nye hullet jeg lagde for giveren. Jeg synes egentlig ikke det var så mye dritt i tanken, med tanke på at den faktisk hat stått der i 30 år. Men så har disse tankene også pung med drenering i bunn, slik at man kan tappe av eventuelt vann og dritt denne veien.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...