Frøken Fryd Startet 27.August.2008 Del på Facebook Startet 27.August.2008 Noen som vet forskjellen? Jeg har fortsått det slik at Smartcraft benytter seg av en type canbus. Men hvordan kan man finne ut om en motor (pådrag) er kompatibel med en smartcraft elektronisk spake? Ett spørsmål til: Kan man bygge om giret på ett bravo 2 drev til smartcraft? En eller annen aktuator som tar imot disse signalene? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Noen som vet forskjellen? Jeg har fortsått det slik at Smartcraft benytter seg av en type canbus. Men hvordan kan man finne ut om en motor (pådrag) er kompatibel med en smartcraft elektronisk spake? Ett spørsmål til: Kan man bygge om giret på ett bravo 2 drev til smartcraft? En eller annen aktuator som tar imot disse signalene? Er ikke helt sikker på hva du spør om, men..Hvis det bare er elektronisk gearspake du er ute etter, benyttet jeg meg av Volvos EC på min tidligere båt med Bravo 2x drev. Dette fungerte utmerket. Den gang det ble montert var ikke Merc kommet med sin el kontrollspake. Krever ingen ombygging, da det er vanlige virekabler mellom drivenheten og drevet. Ellers har jo Smatcraft en egen side hvor jeg siterer fra: SmartCraft's architecture is based on popular CAN (Controlled Area Network) data bus technology, that is implemented across three independent pairs of CAN data communication lines (CAN X, CAN P and CAN V). Så da må man vel gå på den enkelte motorprodusents styreenhet og se hvilke grensesnitt de benytter in/ut. Denne har du sikkert sett: http://www.smartcraftnetworked.com/images/arch_diagram.gif Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Frøken Fryd Svart 27.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2008 Stemmer det, jeg har jo motorer fra Steyr og de bruker som all andre moderne motorer canbus, men uten å ha satt meg nærmere inn i canbus har jeg forstått at det er flere typer canbus. Det hadde vert kjekt om man kunne hatt elektroniske spaker koblet rett på motorene og en eller annen aktuator til giret. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 se linken. Elektroniske spaker er slik jeg har forstått kun et økonomisk spørsmål. De er dyre. De jeg monterte kostet det ca. 28' eks montering (2 posisjoner og en motor). Nå har du to motorer og selvfølgelig ønsker du el kalibrering av turtall,og da er det litt mer komplisert. Da må du ha 2 spaks kontroll som har kontakt med styreenheten på hver motor. Men sjekk linken. Smartcraft viser kun til Mercury og Cummings som samarbeidspartnere. Det bør være mulig å kople andre inn i dette. Det meste av styreenheter er det jo tredjepart som leverer. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.