torsting Startet 27.August.2008 Link til dette innlegget Startet 27.August.2008 Jeg planlegger å kjøpe båt sammen med en kompis. Ønsker oss en båt rundt omkring 30 fot, og oppererer med et budsjett rundt omkring 200'. Vi driver å gjør oss kjent med forskjellige båter og har etterhvert sett mye på Fenix. Dette virker som en grei båt med romslig plass og det hele. plusset er at det ligger en del Fenixer ute til salgs. Vi har og sett på litt større båter eks Hero 101. Større båt, flere fasiliteter etc. eller Mamba 29, eller noe annet. Tar gjerne imot synspunkter eller forslag. Videre, hvis noen har spesielle ting som man bør se spesiellt etter når vi skal se på båt så kom gjerne med det også. Noen av båtene vi har sett på lukter dårlig. Har dere noen gode måter å få bort lukta på? mvh Torstein Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg synes dere har gjort gode valg. Selv hadde jeg valgt Hero 101. Den seiler best synes jeg, og dukker ned under skrivebordet Lukt lar seg fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Begge disse er ålreit båter. Vær opmerksom på at mangen Hero båter er selvbygger projekt og vil variere mye Ett alternativ kan være Granada. Sjekk hav som har vært byttet. (seil, motor, gjennomføringer) samt se etter plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Du er kanskje ute etter noe som vår Sirius. Du kan jo se her på båtplassen, https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=2648&cat=3 Hun er 31' og prisen er like over 200k. Vi hadde omtrent samme ønsker i 2004 som du skisserer og kjøpte henne i mars 2004, det snødde vannrett da vi prøvde henne utenfor Vallø. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Spinnaker Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg planlegger å kjøpe båt sammen med en kompis. Ønsker oss en båt rundt omkring 30 fot, og oppererer med et budsjett rundt omkring 200'.mvh Torstein Hva skal dere bruke båten til? Tur, regatta, eller langtur? Finn.no har fine muligheter for å legge inn søkekriterier, så da vil dere få opp alternativer som vil passe til deres budsjett, størelse, antall køyer, osv. En skikkelig rengjøring i alle krinker og kroker tar som oftest kverken på lukt i båt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Fanafjord Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Interessant tråd. Ser litt etter de samme båtene. Salg går treg og prisene bør komme seg nedover de neste måneder. (Synes prisen er fortsatt høy, tatt den lave etterspørselen i betraktning.) Men utvalg rundt 30 fot og rundt 1980 er jo enorm. Hva er viktig? Seilegenskaper? Innreddning? Skrogbehandling? Ny motor? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
torsting Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Takk for svar så langt. Tanken er å bruke båten primært til turseiling, men også ha muligheten til en og annen regatta. Heller mer og mer mot en Fenix, da denne virker som en god all-round båt. Det finnes flere godt utstyrte eksemplarer til salgs. Forhåpentlig vis kjøper vi en båt i løpet av ikke så veldig lenge, sørpå, og så seiler vi den nordover til Bodø. /torstein Sitér dette innlegget Link to post
elvira Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Hei. Se på denne, en bra båt, men kansje litt høyere pris en dere hadde tenkt. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Har forresten nylig vært med en båtkjøper fra Narvik og seilt den nordover. Hoppet av i Rørvik. Mvh Elvira Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Fenix er klart en bra båt. Skal båten brukes til både tur og regatta er jo Fenix et godt valg. Bra turbåt, bra regattabåt/ aktiv klasse. Fenix er en aktiv klasse, det er viktig. Jeg har renovert et par båter, konkrete forhold som er viktige for meg er 1) skrog og kjøl uten nevneverdige skavanker, forlang at båten skal løftes slik at du får inspisert undervannskrog, drev og kjøl 2) Rigg ok, 3) Motor ok Øvrige detaljer så som seil, slitte puter, slitt interiør, utstyrspakke etc er ting det er lettere å gjøre noe med enn å gå på reperasjoner av skrog, motorbytte, etc. For 200K er det, som andre har sagt, et greit tilbud av objekter. Maxi 84, Fjord CS 28 , Trio 80, Mamba 29, Naver 26, er andre båter som bør sees på, selvsagt også mange andre. Her er en aktuell side hvor du kan finne mye info om mange ulike seilbåter:Sailguide Redigert 30.August.2008 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Fenix er et greit valg. Jeg drev mye med regattaseiling i ulike jolletyper i oppveksten og har nok derfor preferanser for litt "livlige" seilbåter. Vi har hatt en Fenix i familien i 15 år. Båten er livlig nok for de regattainnteresserte, men samtidig en trygg turbåt. Vi har seilt hele kyststrekningen Tromsø - Oslo med båten. Den er litt rank og må reves ganske tidlig. 1. rev omkring 10 m/s (på kryss). Med 2 rev og stormfokk tåler den mye. Vi fikk dårlig vær da vi krysset Sømna på Helgelandskysten og fikk vasket oss noen timer i 17-18 m/s. Ikke noe jeg anbefaler, men båten oppførte seg fint. Jeg er usikker på hvor stor seilgarderobe og antall rev som er standard. For turseiling bør du ha genoa, kryssfokk og stormfokk. Storseilet bør være satt opp med 2 rev. Som Pete er inne på, er det en aktiv klasse mht regatta, dersom det skulle være interessant. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Tiger Lily Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 (redigert) Gammel tråd, men skriver likevel, siden dette hittil ikke har dukket opp i kommentarene. Vær obs på ståhøyde i salong. Hero har lavt hyttetak, kjenner ikke de andre som er nevnt her, men ståhøyde bør være et viktig kriterium i fall man tenker å benytte båten på lengre turer eller lange perioder med landligge. Min Vega har ståhøyde bare under skyveluka ved nedgangen til salongen (er 184), og selv om man sitter (eller ligger) mye av tiden under dekk, er det verd å sjekke egen høyde mot ståhøyde i salongen. Redigert 23.Oktober.2018 av Tiger Lily (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.