Walter_S Startet 27.August.2008 Del på Facebook Startet 27.August.2008 (redigert) Halloen, alle sveise-eksperter! Trenger sårt til litt ekspert-råd her... I forbindelse med mitt prosjekt - Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke - trenger litt hjelp her, man kan jo ikke vite / kunne alt selv! Saken er den at jeg skal forlenge selve omstyrings-veiven på min Sabb 2H, eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål. Har funnet et emne som skal bli forlengelse. En bit av et fjellborr (6kant med Ø på 22mm) som også er av vanlig stål (trur jeg). Sveisen skal foregå der hvor pilen peker. "Stanga" nedenfor pilen og "forlengelse" i handa over. Forlengelsen skal ikke bli riktig så lang som på bildet, kun ca 200mm. Her vises hvordan omstyringen er plassert i motorkassa. Motorkassa er to-delt. Pilen peker på toppen av "stanga" som den er idag. Når "forlengelsen er sveist på "stanga" så skal jeg - og her kommer HOVEDSPØRSMÅLET - sveise på en 12mm skjøtemutter (slik som vist på bildet) med en syrefast, gjenget (12mm) stang pekendes ut i 90º - dette blir den nye omstyringsarmen min når jeg står ute og styrer med rorkult, for når.... ...motorkasselokket kommer på så stikker denne 90º-stanga ut her, gjennom utskjæringen i fronten, slik at jeg kan betjene denne med foten. Lengst til høyre = full forover / lengst til venstre = full akterover. Og nå til spørsmålene: 1) - Skjøtemutteren (Biltema art.Nr.: 19-518) er galvanisert (elforsinket). Går det an å sveise denne el-forsinkede skjøtemutter til vanlig stål, eller blir det problemer i sveisen? Og i tilfelle ja - hvilken sveisepinne skal man bruke for best mulig resultat? 2) - Når jeg skal sveise på omstyringen så skal selvfølgelig MINUS fra sveiseapparatet kobles til godset i omstyringen. Hva da med DYNAMO'EN, kan den ta skade? Batteriet er frakoblet fra før, men jeg mener å huske at dynamo'en vel bør demonteres (??) før eventuelle sveisearbeider på motoren. 3) - Jeg har aldri sveist før og kan få lånt et av Biltemas billigste sveisetransformator 40-140A og maske av en kompis. Hvor stor "styrke" skal jeg stille transformatoren på, eller er det avhengig av pinnen? Hvilke fallgruver finnes her? Hva er det spesiellt å passe på? Da, bortsett fra opplagte sikkerhetshensyn, så som brannfaren p.g.a. gnister, etc. Takker for alle konstruktive innspill! Redigert 27.August.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
palm Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 bruk en pinne som er lett og sveise med esab ok 4600 2,0 mm eller 2,5 mm eller motsvarande . ca 60 amp på 2mm og 70-80 amp på 2,5 ta en spillbit og prøve sveis på innen du setter pinnen i omstyringa Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg skal være litt mer spesifikk. Kjøp noen pinner hos Biltema. Her er det ikke stor belastning, det blir mer avansert liming. Viktig: Slip vekk galvaniseringen der du skal sveise, ellers koker bare sveisen. Ikke pust inn damp fra galv., kan føre til tidlig død. Spesielt for oss som er konfirmert for et par år siden. Bruk f.eks. vinkelsliper. Strømstyrke: Les på pinnepakka, og gi gjerne litt ekstra, disse små billigtrafoene dauer i starten. Bruk en billig rutilelektrode. Finn en elektrode som krever lav tomgangsspenning. Se i hylla til Biltema. Ikke bruk noe gamle ræle-elektroder som du ikke vet hva er. Du kan komme bort i noe som sveisetrafoen ikke greier å håndtere. Det er ikke du som er dum i så tilfelle, det er trafoen som ikke makter forlangt tomgangsspenning. Elektrodedia.: 2- til 2,5 millimeter er der du bør være. Sveisetrafo: Gir vekselstrøm, det er ikke pluss og minus. Sveiselikeretter er noe annet. Du greier deg fint med trafo fra billighylla hos Biltema. OK? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Du kan jo koble bort dynamo for sikkerhets skyld, men har sveist på anleggsmaskiner i 20 år ; har aldrig opplevd ødelagt dynamo pga. sveising. Det viktige er jo som du sier at jordingsklemmen settes på delen/godset som skal sveises. (ang. pluss eller minus eller vekselstrøm, og strømstyrke, ja det står på pakken med pinner). Sveis med lavest mulig strømstyrke, og slip med fordel bort sink/galv. i sveisefugen FØR sveising. Puster du inn sinkrøyken, , drikk melk! OK 46.00 er ikke spesielt sterk, men lett og tenne, sikkert mer enn sterk nok til denne oppgaven. Ellers er tråden din om ombygging, etter mitt syn, alle tåders mor Venter i spenning hver dag..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Ja, og for all del, koble vekk dynamoen. Hulda er norgesmester i å knekke diodebroer. Dette kan jeg også noe om. Du behøver ikke å plukke den av, men koble fra alle ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Halloen, alle sveise-eksperter! Trenger sårt til litt ekspert-råd her... ISaken er den at jeg skal forlenge selve omstyrings-veiven på min Sabb 2H, eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål. "Sitat" eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål Sitat slutt. Er det et rør siden du har satt det nye evne nedi? I så fall ville jeg dreid ned det nye evne og fått det 50mm nedi så satt det fast med en splint. Det støttestaget fra pilen ser ut som støpegods??? Skjøtemutteren (elforsinket) Slip det bort der du skal sveise, kan bruke omtrent alt av elektroder. Rustfri/jern her bør du bruke overgangselektrode. Kan skaffe data i morgen. Strømstyrken kommer an på pinnetykkelsen og tykkelsen på det du skal sveise. Du må prøve på noe annet først. Blir du ikke fornøyd med prøven, få en til å hjelpe deg. Har du aldri sveiset før, bør du trene litt, Pinnen litt på skrå, når det tenner må du ha rett avstand mellom matriale og pinnen, når pinnen brenner seg fast, rykk til, sitter den fast dra ut stikkontakten. Men det går an å sveise/slipe/sveise/slipe/sveise til det blir bra. Sveisegassen er ikke helsekost og ser du på sveiseflammen uten maske får du sand i øynene , de neste døgn. Har du tatt av starter og dynamo er det ok. Frakoplet batteri, er det viktigste, begge poler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Er det ingen som har festet seg med at mannen har planer om å sveise i et borstål her Her bør man utvise stor forsiktighet, borstål er for reine dynamitten å regne :nono: Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe) Dette er ikke ment for å ta motet fra deg Walter, men heller for å sikre at det i fremtiden kommer flere spennende tråder fra din kant Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Hulda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Joda, er klar over dette med borstål. Slike stål inneholder mer C (karbon) enn vanlige stål (blant annet). Jeg har aldri vært borti at de har eksplodert, men de kan være vanskelige å sveise. Det man kan prøve, er å slipe litt med vinkelsliperen og se om det er stor forskjell i gnistringen mellom borstålet og f.eks. mutteren fra Biltema. Ellers så har jeg sveiset en del 'vanskelige' sorte forbindelser med rustfrie elektroder beregnet for 'enskilda stål'. Slike elektroder er dyre, men jeg tror Biltema også har slike nå. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Er det ingen som har festet seg med at mannen har planer om å sveise i et borstål her Her bør man utvise stor forsiktighet, borstål er for reine dynamitten å regne :nono: Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe) Dette er ikke ment for å ta motet fra deg Walter, men heller for å sikre at det i fremtiden kommer flere spennende tråder fra din kant --------------------------------------------------- Du har helt rett borrestål er ikke rette evne, burde ha reagert, var for mye opptatt av matrialet i omstyrings-veiven. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Walter_S Svart 27.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2008 (redigert) ...Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe) ...borrestål er ikke rette evne... Takker for alle råd hittil - Der ser man jo hvor hendig ekspert-panelet er her på baatplassen. Alltid noe nytt å lære. O.K. så borrstål er uegnet / vanskelig å sveise, kanskje til-og-med farlig? Når jeg sa borr-stål så er det noe jeg antar og ikke vet for sikkert. Har funnet det på en skrap-haug, men siden det er 6-kantet og har en liten kanal i midten (se bildet) så gikk jeg ut ifra at det er et gammelt borr. Her har jeg kappet med vinkelsliper. Denne enden skal sveises på toppen av "omstyrings-stanga" - her har jeg "spisset" litt med vinkelsliper for å få litt mindre diameter enn "stanga" har (for å få plass til sveiseperlene... ..var det dumt?) , og for å få vekk kantene. Etter det jeg nå har lests så er det kanskje best og finne et annet emne? Redigert 27.August.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Etter det jeg nå har lests så er det kanskje best og finne et annet emne? Som andre har sagt her så kan det gå bra, men det kan og gå ikke fullt så bra. Sett at du får sveist den fast vil det fortsatt være en fare for brudd i ettertid siden stålet er så sprøtt. Å det vil jo mest sansynlig skje akkurat når du virkelig trenger omstyringa Mitt råd er i allefall å ta deg en tur tilbake til skrap-plassen og finn et annet emne (omså et kamstål) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Walter_S Svart 27.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2008 (redigert) Er det et rør siden du har satt det nye evne nedi? I så fall ville jeg .... Det støttestaget fra pilen ser ut som støpegods??? Nei, roger-jo, det er ikke et rør (bare ser sånn ut på bildet) men en "stang" eller aksel som står rett opp-ned-i omstyringen. Ved å vri på denne, øker / minsker man stigningen på propellen. Den forlengelsen min bare står rett opp-ned (butt-i-butt) på denne akslingen - som jeg antar er av vanlig stål Støttestaget, som du kaller det, er omstyrings-armen som går til fjernbetjeningen inne i styrhuset ved styreposisjonen. Tror ikke det er støpegods fordi det er sveist akkurat i nedover-bøyen. :o) Redigert 27.August.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Roger jo Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Nei, roger-jo, det er ikke et rør (bare ser sånn ut på bildet) men en "stang" eller aksel som står rett opp-ned-i omstyringen. Ved å vri på denne, øker / minsker man stigningen på propellen. Den forlengelsen min bare står rett opp-ned (butt-i-butt) på denne akslingen - som jeg antar er av vanlig stål Støttestaget, som du kaller det, er omstyrings-armen som går til fjernbetjeningen inne i styrhuset ved styreposisjonen. Tror ikke det er støpegods fordi det er sveist akkurat i nedover-bøyen. :o) -------------------------------------------------------- Da har du mye plass til å sveise på. Du kan først lage en omvent T for da får du to langsgående sveiser nede på "støttestaget" Da hadde jeg satset på noe i rustftitt og brukt overgangspinne, eller de som Huldra henviser til, kan finne fram noen data i morgen. Har sveiset endel jern/rustfritt, det sitter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bøljan Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Mange gode råd her Walter_s ! men kast det borstål emnet! ubrukelig. En dag hadde du kanskje sparket den rett av ved en kjapp manøvrering. Velg rustfritt om du kan! Litt andre elektroder, men på ingen måte vanskeligere å sveise med og slagget spretter vekk av seg selv. Og ikke minst! siden du ikke har noe sveise erfaring fra før, finn noen biter å sveise på først...fin trening før selve oppgaven. Følger ditt prosjekt med stor spenning og respekt og ikke minst din iver Hadde en Korgen sjark for endel år tilbake med en Sabb 18hk med sveivomstyring og tørr eksos gjennom styrhuset......den lyden på tomgang...savner den den dag idag..klunk......klunk...men den kan jo ikke beskrives...den må høres Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei Walter kjøp deg en liten akslingsbit i stålkvalitet 304 (rustfritt) , og du får sveisepinner som dekker rustfritt mot vanlig stål. Har nettopp fått sveist ny rustfri heltapp på roret og laget ny roraksling i rustfritt, men rorflensen er av vanlig stål. Og det siste,kjære venn, vær yderst forsiktig med å sveise ombord, hold brannvakt en halv- til 1 time etterpå. Og ha alltid vannslangen klar - snakker av erfaring (dårlig erfaring). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.