Jump to content

Sveise-spørsmål / forlengelse av Sabb 2H-omstyring - galv. + stål?


Walter_S

Recommended Posts

Halloen, alle sveise-eksperter! Trenger sårt til litt ekspert-råd her...

 

I forbindelse med mitt prosjekt - Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke - trenger litt hjelp her, man kan jo ikke vite / kunne alt selv!

 

Saken er den at jeg skal forlenge selve omstyrings-veiven på min Sabb 2H, eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål.

 

t23_omstyringsveis1pil.jpg

Har funnet et emne som skal bli forlengelse. En bit av et fjellborr (6kant med Ø på 22mm) som også er av vanlig stål (trur jeg). Sveisen skal foregå der hvor pilen peker. "Stanga" nedenfor pilen og "forlengelse" i handa over. Forlengelsen skal ikke bli riktig så lang som på bildet, kun ca 200mm.

 

t23_omstyringsveis3pil.jpg

Her vises hvordan omstyringen er plassert i motorkassa. Motorkassa er to-delt. Pilen peker på toppen av "stanga" som den er idag.

 

 

t23_omstyringsveis2.jpg

Når "forlengelsen er sveist på "stanga" så skal jeg - og her kommer HOVEDSPØRSMÅLET - sveise på en 12mm skjøtemutter (slik som vist på bildet) med en syrefast, gjenget (12mm) stang pekendes ut i 90º - dette blir den nye omstyringsarmen min når jeg står ute og styrer med rorkult, for når....

 

t23_omstyringsveis4.jpg

...motorkasselokket kommer på så stikker denne 90º-stanga ut her, gjennom utskjæringen i fronten, slik at jeg kan betjene denne med foten. Lengst til høyre = full forover / lengst til venstre = full akterover.


 

Og nå til spørsmålene:

 

1) - Skjøtemutteren (Biltema art.Nr.: 19-518) er galvanisert (elforsinket). Går det an å sveise denne el-forsinkede skjøtemutter til vanlig stål, eller blir det problemer i sveisen? Og i tilfelle ja - hvilken sveisepinne skal man bruke for best mulig resultat?

 

2) - Når jeg skal sveise på omstyringen så skal selvfølgelig MINUS fra sveiseapparatet kobles til godset i omstyringen. Hva da med DYNAMO'EN, kan den ta skade? Batteriet er frakoblet fra før, men jeg mener å huske at dynamo'en vel bør demonteres (??) før eventuelle sveisearbeider på motoren.

 

3) - Jeg har aldri sveist før og kan få lånt et av Biltemas billigste sveisetransformator 40-140A og maske av en kompis. Hvor stor "styrke" skal jeg stille transformatoren på, eller er det avhengig av pinnen? Hvilke fallgruver finnes her? Hva er det spesiellt å passe på? Da, bortsett fra opplagte sikkerhetshensyn, så som brannfaren p.g.a. gnister, etc.

 

 

Takker for alle konstruktive innspill!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg skal være litt mer spesifikk.

 

Kjøp noen pinner hos Biltema. Her er det ikke stor belastning, det blir mer avansert liming.

 

Viktig: Slip vekk galvaniseringen der du skal sveise, ellers koker bare sveisen. Ikke pust inn damp fra galv., kan føre til tidlig død. Spesielt for oss som er konfirmert for et par år siden. Bruk f.eks. vinkelsliper.

 

Strømstyrke: Les på pinnepakka, og gi gjerne litt ekstra, disse små billigtrafoene dauer i starten.

Bruk en billig rutilelektrode. Finn en elektrode som krever lav tomgangsspenning. Se i hylla til Biltema. Ikke bruk noe gamle ræle-elektroder som du ikke vet hva er. Du kan komme bort i noe som sveisetrafoen ikke greier å håndtere. Det er ikke du som er dum i så tilfelle, det er trafoen som ikke makter forlangt tomgangsspenning.

Elektrodedia.: 2- til 2,5 millimeter er der du bør være.

Sveisetrafo: Gir vekselstrøm, det er ikke pluss og minus. Sveiselikeretter er noe annet. Du greier deg fint med trafo fra billighylla hos Biltema.

 

OK?

Link to post

Du kan jo koble bort dynamo for sikkerhets skyld, men har sveist på anleggsmaskiner i 20 år ; har aldrig opplevd ødelagt dynamo pga. sveising. Det viktige er jo som du sier at jordingsklemmen settes på delen/godset som skal sveises. (ang. pluss eller minus eller vekselstrøm, og strømstyrke, ja det står på pakken med pinner). Sveis med lavest mulig strømstyrke, og slip med fordel bort sink/galv. i sveisefugen FØR sveising.

 

Puster du inn sinkrøyken, :puke: , drikk melk! :lol:

 

OK 46.00 er ikke spesielt sterk, men lett og tenne, sikkert mer enn sterk nok til denne oppgaven.

 

Ellers er tråden din om ombygging, etter mitt syn, alle tåders mor :smash: Venter i spenning hver dag.....

Link to post

Halloen, alle sveise-eksperter! Trenger sårt til litt ekspert-råd her...

 

ISaken er den at jeg skal forlenge selve omstyrings-veiven på min Sabb 2H, eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål.

 

t23_omstyringsveis1pil.jpg

 

"Sitat" eller den "stanga" som står rett opp-ned og hvor omstyringshendelen sitter på. Den er av vanlig 22mm rundstål Sitat slutt.

 

Er det et rør siden du har satt det nye evne nedi?

 

I så fall ville jeg dreid ned det nye evne og fått det 50mm nedi så satt det fast med en splint.

Det støttestaget fra pilen ser ut som støpegods???

 

 

Skjøtemutteren (elforsinket) Slip det bort der du skal sveise, kan bruke omtrent alt av elektroder.

 

Rustfri/jern her bør du bruke overgangselektrode. Kan skaffe data i morgen.

 

Strømstyrken kommer an på pinnetykkelsen og tykkelsen på det du skal sveise.

 

Du må prøve på noe annet først. Blir du ikke fornøyd med prøven, få en til å hjelpe deg.

 

Har du aldri sveiset før, bør du trene litt, Pinnen litt på skrå, når det tenner må du ha rett avstand mellom matriale og pinnen, når pinnen brenner seg fast, rykk til, sitter den fast dra ut stikkontakten.

Men det går an å sveise/slipe/sveise/slipe/sveise til det blir bra.

Sveisegassen er ikke helsekost og ser du på sveiseflammen uten maske får du sand i øynene , de neste døgn.

 

Har du tatt av starter og dynamo er det ok. Frakoplet batteri, er det viktigste, begge poler.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Er det ingen som har festet seg med at mannen har planer om å sveise i et borstål her :eek:

Her bør man utvise stor forsiktighet, borstål er for reine dynamitten å regne :nono:

Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe)

 

Dette er ikke ment for å ta motet fra deg Walter, men heller for å sikre at det i fremtiden kommer flere spennende tråder fra din kant :wflag:

Link to post

Joda, er klar over dette med borstål. Slike stål inneholder mer C (karbon) enn vanlige stål (blant annet). Jeg har aldri vært borti at de har eksplodert, men de kan være vanskelige å sveise. Det man kan prøve, er å slipe litt med vinkelsliperen og se om det er stor forskjell i gnistringen mellom borstålet og f.eks. mutteren fra Biltema.

 

Ellers så har jeg sveiset en del 'vanskelige' sorte forbindelser med rustfrie elektroder beregnet for 'enskilda stål'. Slike elektroder er dyre, men jeg tror Biltema også har slike nå.

Link to post
Er det ingen som har festet seg med at mannen har planer om å sveise i et borstål her :eek:

Her bør man utvise stor forsiktighet, borstål er for reine dynamitten å regne :nono:

Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe)

 

Dette er ikke ment for å ta motet fra deg Walter, men heller for å sikre at det i fremtiden kommer flere spennende tråder fra din kant :wflag:

 

---------------------------------------------------

Du har helt rett borrestål er ikke rette evne, burde ha reagert, var for mye opptatt av matrialet

i omstyrings-veiven.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
...Borstål er ekstremt sprøtt, og er du riktig uheldig her kan det gå galt (splintbombe)
...borrestål er ikke rette evne...

Takker for alle råd hittil - Der ser man jo hvor hendig ekspert-panelet er her på baatplassen. Alltid noe nytt å lære. :yesnod: O.K. så borrstål er uegnet / vanskelig å sveise, kanskje til-og-med farlig?

 

Når jeg sa borr-stål så er det noe jeg antar og ikke vet for sikkert. Har funnet det på en skrap-haug, men siden det er 6-kantet og har en liten kanal i midten (se bildet) så gikk jeg ut ifra at det er et gammelt borr.

 

t23_omstyringsveis5.jpg

Her har jeg kappet med vinkelsliper.

 

t23_omstyringsveis6.jpg

Denne enden skal sveises på toppen av "omstyrings-stanga" - her har jeg "spisset" litt med vinkelsliper for å få litt mindre diameter enn "stanga" har (for å få plass til sveiseperlene... :rolleyes: ..var det dumt?) , og for å få vekk kantene.

 

:confused:

 

Etter det jeg nå har lests så er det kanskje best og finne et annet emne?

 

:blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
:confused:

 

Etter det jeg nå har lests så er det kanskje best og finne et annet emne?

 

:blush:

 

Som andre har sagt her så kan det gå bra, men det kan og gå ikke fullt så bra.

Sett at du får sveist den fast vil det fortsatt være en fare for brudd i ettertid siden stålet er så sprøtt.

Å det vil jo mest sansynlig skje akkurat når du virkelig trenger omstyringa :smash:

 

Mitt råd er i allefall å ta deg en tur tilbake til skrap-plassen og finn et annet emne (omså et kamstål)

Link to post
t23_omstyringsveis1pil.jpg

 

Er det et rør siden du har satt det nye evne nedi? I så fall ville jeg ....

Det støttestaget fra pilen ser ut som støpegods???

 

t23_omstyringsveis7.jpg

Nei, roger-jo, det er ikke et rør (bare ser sånn ut på bildet) men en "stang" eller aksel som står rett opp-ned-i omstyringen. Ved å vri på denne, øker / minsker man stigningen på propellen. Den forlengelsen min bare står rett opp-ned (butt-i-butt) denne akslingen - som jeg antar er av vanlig stål

 

Støttestaget, som du kaller det, er omstyrings-armen som går til fjernbetjeningen inne i styrhuset ved styreposisjonen. Tror ikke det er støpegods fordi det er sveist akkurat i nedover-bøyen.

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Nei, roger-jo, det er ikke et rør (bare ser sånn ut på bildet) men en "stang" eller aksel som står rett opp-ned-i omstyringen. Ved å vri på denne, øker / minsker man stigningen på propellen. Den forlengelsen min bare står rett opp-ned (butt-i-butt) denne akslingen - som jeg antar er av vanlig stål

 

Støttestaget, som du kaller det, er omstyrings-armen som går til fjernbetjeningen inne i styrhuset ved styreposisjonen. Tror ikke det er støpegods fordi det er sveist akkurat i nedover-bøyen.

:o)

--------------------------------------------------------

Da har du mye plass til å sveise på.

Du kan først lage en omvent T for da får du to langsgående sveiser nede på "støttestaget"

Da hadde jeg satset på noe i rustftitt og brukt overgangspinne, eller de som Huldra henviser til,

kan finne fram noen data i morgen.

Har sveiset endel jern/rustfritt, det sitter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mange gode råd her Walter_s ! men kast det borstål emnet! ubrukelig. En dag hadde du kanskje sparket den rett av ved en kjapp manøvrering. Velg rustfritt om du kan! Litt andre elektroder, men på ingen måte vanskeligere å sveise med og slagget spretter vekk av seg selv. Og ikke minst! siden du ikke har noe sveise erfaring fra før, finn noen biter å sveise på først...fin trening før selve oppgaven.

Følger ditt prosjekt med stor spenning og respekt og ikke minst din iver :yesnod:

 

Hadde en Korgen sjark for endel år tilbake med en Sabb 18hk med sveivomstyring og tørr eksos gjennom styrhuset......den lyden på tomgang...savner den den dag idag..klunk......klunk...men den kan jo ikke beskrives...den må høres :yesnod:

 

Lykke til :flag:

Link to post

Hei Walter kjøp deg en liten akslingsbit i stålkvalitet 304 (rustfritt) , og du får sveisepinner som dekker rustfritt mot vanlig stål. Har nettopp fått sveist ny rustfri heltapp på roret og laget ny roraksling i rustfritt, men rorflensen er av vanlig stål.

Og det siste,kjære venn, vær yderst forsiktig med å sveise ombord, hold brannvakt en halv- til 1 time etterpå.

Og ha alltid vannslangen klar - snakker av erfaring (dårlig erfaring).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...