Jump to content

Brukt AQAD41A, hva skal vi se etter?


Windy37GM

Recommended Posts

sjekk at temperaturen holder seg ved marsjfart ( min holder vel maks 85 grader?

sjekk om du får fullt turtall 3800-900.

hør etter om du får slag /dunk i drevet når man setter i forover eller akter.. ( er ikke antydning på min).

 

Følg med hvordan eier kjører båten .. blir motor varm før gasspådrag? kjøres motoren ned før den stoppes ?

 

se ellers på motoren om det er olje søl osv ..

 

noen sier disse er kjent for å røyklegge ved kaldstart .. men er ikke tilfelle på min ihvertfall !! er ikke glødeplugger på min , men starter på første nykket :) uansett hvor kaldt det er

 

håper dette kan være til hjelp

Link to post

Jeg har samme motor. Og den røyklegger halve havna når jeg starter. Iflg. Sylinderservice i Kr. sand er dette helt normalt. Pass deg for nykk/hugg når den settes i gir. Det tyder på at girtoppen er iferd med å ryke, noe som lett koster deg 40 laken om alt må byttes. Lytt etter dunkelyder, spesielt ved mye sving. Isåfall er dette drivknuten som slarker. Sjekk at det ikke er forsinkelse på girinnkoblingen. Dersom det er det, er Conen blitt sliten, og reparasjonen er visst nok kostbar..(Venter i spenning på regningen). Sjekk også at drevet holder seg oppe når man tilter helt opp (hydrolikkpumpa). Ellers er det alt det vanlige med at oljetrykket er ok, temp på 85/90 grader og at du får maks turtall som bør ligge på mellom 3800 og 4000.

Lykke til!

Link to post

Jantzen ( Litt enig med din påstand)

Har en slik aqad41a dp290. 89 mod. Det jeg fikk beskjed om å passe på å sjekke før jeg kjøpte den var å påse at den gikk i gear med et markert dunk i revers.

Det gjør den, men i forover er det mykere innslag i gear. Helt i tråd med anbefalingene til Volvo. I den senere tid har den litt bedre tid på seg. Den tar seg ca 4 sec før gearinnslaget kommer, noe volvo verkstedet i Sandefjord mener er konene som må rubbes opp eller byttes.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

KaRsK

Det er sikker litt forskell på hvordan vi skriver og opplever dette "dunket". Det er ikke meningen å påstå at drevet omtrent skal slå seg ut av festene.

 

Det at den går i gear omtrent som om den slurer trinnløst i overgangen fra fri til inngrep er et signal om at konene er på vei til å svikte. Du skal bare kjenne at den slår markert i gear. Det er hørbart også når den "slår" i gear.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

I like måte :-)

Hvordan sjekker vi for gjennomslag? Kompisen drar imorgen for å se på båten. Kan bestille Hammerdown til meg idag, så får jeg penger av deg når det kommer, ok?

 

Mvh

Bavaria32Sport

btw Båten går som en kule! Råfornøyd! 32knuter på 3950 rpm...

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hei... ja bare bestill.. jeg betaler.

 

For å sjekke for gjennomslag kan du ta av oljepåfyllingslokket, holde hånden over og kjenne etter pulserende utlufting i takt med turtallet på motor. Det skal ikke være nevneverdig pulsering, helst nada. Se også på at filteret til luftinga av veivhuset ikke er fullt av olje - dette sitter helt bakerst på motor rett under luftfilteret. Blåser det ut olje her er det tid for overhaling = dyrt!

 

Mange merker ikke dette problemet med en gang. - Derfor... sett på kalesja ... ta opp motorrommet og kjør en tur. Fylles båten med eksos er det garantert gjennomslag og eksos kommer ut veivhusutluftinga. Moderat gjennomslag kjenner du lett ved å holde hånden over som sagt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...