Windy37GM Startet 27.August.2008 Link til dette innlegget Startet 27.August.2008 Heisann Har en kompis som har sett på flere båter. Noen av disse har AQAD41A installert sammne med 290 drev. Hva bør vi se etter på denne motoren når vi prøver båten?? mvh Bavaria32Sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
KaRsK Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 sjekk at temperaturen holder seg ved marsjfart ( min holder vel maks 85 grader? sjekk om du får fullt turtall 3800-900. hør etter om du får slag /dunk i drevet når man setter i forover eller akter.. ( er ikke antydning på min). Følg med hvordan eier kjører båten .. blir motor varm før gasspådrag? kjøres motoren ned før den stoppes ? se ellers på motoren om det er olje søl osv .. noen sier disse er kjent for å røyklegge ved kaldstart .. men er ikke tilfelle på min ihvertfall !! er ikke glødeplugger på min , men starter på første nykket :) uansett hvor kaldt det er håper dette kan være til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
El Capitan Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg har samme motor. Og den røyklegger halve havna når jeg starter. Iflg. Sylinderservice i Kr. sand er dette helt normalt. Pass deg for nykk/hugg når den settes i gir. Det tyder på at girtoppen er iferd med å ryke, noe som lett koster deg 40 laken om alt må byttes. Lytt etter dunkelyder, spesielt ved mye sving. Isåfall er dette drivknuten som slarker. Sjekk at det ikke er forsinkelse på girinnkoblingen. Dersom det er det, er Conen blitt sliten, og reparasjonen er visst nok kostbar..(Venter i spenning på regningen). Sjekk også at drevet holder seg oppe når man tilter helt opp (hydrolikkpumpa). Ellers er det alt det vanlige med at oljetrykket er ok, temp på 85/90 grader og at du får maks turtall som bør ligge på mellom 3800 og 4000. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Jantzen Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Det skal faktisk slå i eit 290 DP drev når du kopler inn ellers er konen i drevet utslitt og må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
El Capitan Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Har nettopp byttet girtoppen i mitt drev. Fikk dette gjort hos sør marina i Arendal. Det var de som fortalte at det ikke skal dunke. Etter jeg fikk på den nye girtoppen, glir den silkemykt i gir. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 mitt glir også silkemykt i gir .. min far har derimot en d3 190 hk med duoprop drev.. den slår mye !! virker liksom som om turtallet er for høyt på motoren .. noen med D motorene som har det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
Jantzen Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Javel?? Hadde mitt på service i Mars og fikk byttet konen. Dette blei gjort på merkeverksted, nå slår det ved innkobling slik det gjorde når motor og derv var nytt, ca 800 Timer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jantzen ( Litt enig med din påstand) Har en slik aqad41a dp290. 89 mod. Det jeg fikk beskjed om å passe på å sjekke før jeg kjøpte den var å påse at den gikk i gear med et markert dunk i revers. Det gjør den, men i forover er det mykere innslag i gear. Helt i tråd med anbefalingene til Volvo. I den senere tid har den litt bedre tid på seg. Den tar seg ca 4 sec før gearinnslaget kommer, noe volvo verkstedet i Sandefjord mener er konene som må rubbes opp eller byttes. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
KaRsK Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 kan jo også minnes at jeg har ett lite dunk når den går i revers .. men ikke noe markert Slag liksom.. Sitér dette innlegget Link to post
Jantzen Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Per Harald Akkurat slik som mitt var før eg byttet konen på forover. Betalte KR 3500,- inkl oljebytte, trykktest og ny zink. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 KaRsK Det er sikker litt forskell på hvordan vi skriver og opplever dette "dunket". Det er ikke meningen å påstå at drevet omtrent skal slå seg ut av festene. Det at den går i gear omtrent som om den slurer trinnløst i overgangen fra fri til inngrep er et signal om at konene er på vei til å svikte. Du skal bare kjenne at den slår markert i gear. Det er hørbart også når den "slår" i gear. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Windy37GM Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Takk for alle svar og beklager tregt svar/takk fra meg. Det blir spennende om båten er så god som selger sier, isåfall blir det tur sammen med kompis m/familie neste år nedover norskekysten :-) mvh Bavaria32Sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 ...og sjekk for gjennomslag... takk for sist. Si fra når du bestiller hammerdown da.. eg e me eg :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 (redigert) I like måte :-) Hvordan sjekker vi for gjennomslag? Kompisen drar imorgen for å se på båten. Kan bestille Hammerdown til meg idag, så får jeg penger av deg når det kommer, ok? Mvh Bavaria32Sport btw Båten går som en kule! Råfornøyd! 32knuter på 3950 rpm... Redigert 2.September.2008 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Hei... ja bare bestill.. jeg betaler. For å sjekke for gjennomslag kan du ta av oljepåfyllingslokket, holde hånden over og kjenne etter pulserende utlufting i takt med turtallet på motor. Det skal ikke være nevneverdig pulsering, helst nada. Se også på at filteret til luftinga av veivhuset ikke er fullt av olje - dette sitter helt bakerst på motor rett under luftfilteret. Blåser det ut olje her er det tid for overhaling = dyrt! Mange merker ikke dette problemet med en gang. - Derfor... sett på kalesja ... ta opp motorrommet og kjør en tur. Fylles båten med eksos er det garantert gjennomslag og eksos kommer ut veivhusutluftinga. Moderat gjennomslag kjenner du lett ved å holde hånden over som sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.