Jump to content

Hva heter UNC-bolt som måler ca 6,5mm?

Lars Hansen

Recommended Posts

Har akkurat "kødda" med å få ut en bolt som holder kjølevannsslangen på et 290-drev med kjølevannskran.

Hadde tenkt til å prøve å få tak i nye bolter med Umbrako-hoder, da de sitter så tett inntil ventilhuset at du ikke får tredd på en pipe eller ringnøkkel.

Er det noen som vet hva denne gjengetypen heter, og om du får den i Umbrako eller noe annet med innvendig spor?

Hadde tenkt til å prøve å få tak i nye bolter med Umbrako-hoder, da de sitter så tett inntil ventilhuset at du ikke får tredd på en pipe eller ringnøkkel.

God idé!! Jeg bytter selv kranen nå, og tenkte faktisk ikke på Umbrako-bolter, men det må jo være vesentlig bedre enn de sekskanthodeboltene som står der nå!

:wink:

Undres forøvrig på hvem som kan selge slikt her i Osloområdet. Jeg skal også bytte "hovedbolten" som holder servopumpa. Det er en 7/16 bolt, og hos Tingstad selger de den kun i hele pakker (ca kr 370 + mva) og da får man 24 for mange....

Jeg kjøpte en 12mm bolt for å prøve om det gikk, men nei da, da er alle hull og distanseforinger litt for små...

Så hvor (i Oslo-området) kan man få kjøpt slike bolter stykkvis?? :cheers::wink:

Hadde samme problem som deg Fredriksen, men jeg løste det på en noe enklere metode.

Jeg tok en 11mm ringnøkkel, som jeg slipte vekk ringen der hvor den lå an mot ventilen. Slik fikk jeg låsnet alle mine 4 skruer fra 1987 som attpåtil var ganske rustne.

Men det er jo kjekt å få shinet opp i motorrommet også:)

Men det er jo kjekt å få shinet opp i motorrommet også:)

yepp, der traff du spikeren på hodet - eller bolten....

Det første jeg tenkte da jeg så ned i motorrommet da jeg beså båten før jeg kjøpte den, var: Du værden! At det går an å ha en så fin motor som ser så bedriten ut! Den var ikke vasket på lenge og alt som hadde med servopumpa å gjøre var godt rustet. Det var bare noen små fliker av den opprinnelige svarte tynne lakken. (Ellers var motoren original grønn..) Videre manglet det 3 bolter i viftereimskiva og det så ikke pent ut!. Da fikk jeg lyst til å ta ut motoren.

Når jeg så etterpå fikk en god nok unskyldning, og fant ut hvor enkelt det egentlig er, og i tillegg fikk beskjed at båtene ikke settes ut før 3/4 mai, da spratt motoren ut av båten!

Flere liter motorrens er brukt, og nå er det mye større glede å se på  Volvoen!!

Venter nå bare på diverse deler fra VP før den forsiktig og omsorgsfult blir senket på plass igjen!

Men du hadde rett: Lysten var der, bare unskyldningen blir stor nok så kan man gjøre det!

Forøvrig så overnatter eier av nabobåten i båten sin i disse netter og passer på, da han også fikk løftet ut sine to VP40'er. ( Han hadde problemer med endelageret (hull på belgen). Det er ikke for lurt å spare på bytte av drevbelger!)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...