Jump to content

Hva heter UNC-bolt som måler ca 6,5mm?

Lars Hansen

Recommended Posts

Har akkurat "kødda" med å få ut en bolt som holder kjølevannsslangen på et 290-drev med kjølevannskran.

Hadde tenkt til å prøve å få tak i nye bolter med Umbrako-hoder, da de sitter så tett inntil ventilhuset at du ikke får tredd på en pipe eller ringnøkkel.

Er det noen som vet hva denne gjengetypen heter, og om du får den i Umbrako eller noe annet med innvendig spor?

Sitat

Hadde tenkt til å prøve å få tak i nye bolter med Umbrako-hoder, da de sitter så tett inntil ventilhuset at du ikke får tredd på en pipe eller ringnøkkel.

God idé!! Jeg bytter selv kranen nå, og tenkte faktisk ikke på Umbrako-bolter, men det må jo være vesentlig bedre enn de sekskanthodeboltene som står der nå!

:wink:

Undres forøvrig på hvem som kan selge slikt her i Osloområdet. Jeg skal også bytte "hovedbolten" som holder servopumpa. Det er en 7/16 bolt, og hos Tingstad selger de den kun i hele pakker (ca kr 370 + mva) og da får man 24 for mange....

Jeg kjøpte en 12mm bolt for å prøve om det gikk, men nei da, da er alle hull og distanseforinger litt for små...

Så hvor (i Oslo-området) kan man få kjøpt slike bolter stykkvis?? :cheers::wink:

Sitat

Men det er jo kjekt å få shinet opp i motorrommet også:)

yepp, der traff du spikeren på hodet - eller bolten....

Det første jeg tenkte da jeg så ned i motorrommet da jeg beså båten før jeg kjøpte den, var: Du værden! At det går an å ha en så fin motor som ser så bedriten ut! Den var ikke vasket på lenge og alt som hadde med servopumpa å gjøre var godt rustet. Det var bare noen små fliker av den opprinnelige svarte tynne lakken. (Ellers var motoren original grønn..) Videre manglet det 3 bolter i viftereimskiva og det så ikke pent ut!. Da fikk jeg lyst til å ta ut motoren.

Når jeg så etterpå fikk en god nok unskyldning, og fant ut hvor enkelt det egentlig er, og i tillegg fikk beskjed at båtene ikke settes ut før 3/4 mai, da spratt motoren ut av båten!

Flere liter motorrens er brukt, og nå er det mye større glede å se på  Volvoen!!

Venter nå bare på diverse deler fra VP før den forsiktig og omsorgsfult blir senket på plass igjen!

Men du hadde rett: Lysten var der, bare unskyldningen blir stor nok så kan man gjøre det!

Forøvrig så overnatter eier av nabobåten i båten sin i disse netter og passer på, da han også fikk løftet ut sine to VP40'er. ( Han hadde problemer med endelageret (hull på belgen). Det er ikke for lurt å spare på bytte av drevbelger!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...