Jump to content

Håndhold VHF - er denne god nok

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Kjøpte meg en håndholdt Simrad HT50, så langt er jeg fornøyd.

Men, er denne god nok når det gjelder rekkevidde? Har jeg behov for å montere ekstern antenne for å eventuelt øke rekkevidden til Ørland/Bodø radio.

Må innrømme at jeg har brukt den svært skjelden, de jeg hører aner jeg ikke om de er svært nær eller langt unna.

Er håndholdt VHF bra nok.  :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei

Om den er god nok er vanskelig å si. For noen vil den være det, men ikke for andre. Har selv både bærbar og fastmontert med antenne i mastetoppen, og jeg hører ofte samtaler på den fastmonterte som jeg ikke får inn på den bærbare.

Dette temaet har forøvrig vært diskutert flere ganger tidligere her på baatplassen.

enig med Lasse !

Veit ikke helt åssen båttype du har, men Yanmarin kan virke som en skjærgårdsjeep ? I så fall er det ofte snakk om bærbar VHF eller ingen VHF. Da er den bærbare best. Hvor mye bedre rekkevidde du får med en stasjonæer er ikke konstant, men en dobling av rekkevidden er mulig. Da 5 dobler du sendeeffekten. På en seilbåt er ofte forholdet noe bedre, fordi antenna løftes høyt over vannet. Dette hjelper ofte bedre enn større effekt. Sånn sett kan en lengre antenne til din bærbare ( om det kan monteres da, er ikke sikker på den SIMRADEN, GARMIN 725 har uttak for ekstern antenne ) hjelpe mye. Du får da sendt atskillig større del av en signalsinus om gangen, og rekkevidden økes.

Lasse nevner også at dette har vært diskutert før, uten å nevne hvor du finner det. Øverst på siden har vi en knapp som heter "kategorier" Der holder vår utmerkede ryddehjelp ANDREAS styr på det aller aller meste som har vært diskutert her gjennom tiden. Forsøk et ctrl-f med VHV i søkefeltet så kommer det opp masse rart. Ellers kan våre VHF eksperter; Posiedon, LarsH of ikke å glemme Jo_Erik Wee hjelpe med mer nøyaktige utregninger av teoretisk rekkevidde ved ulike konfigurasjoner mht. antenne og sendeeffekt..

Lykke til !

Suzuki

No boat needed..

jeg vil anta at kystradiostasjonene er positive  til en radiosjekk eller 2 jeg. Bruk kanalplanen, finn rett arbeidskanal og kall de opp. Meld fra om hva det gjelder og vent til de er litt ledige. Disse gutta lever av at vi bruker VHF en og stiller som regel opp om de har tid.

Bruk IKKE kanal 16, men det vet du jo...( det er lov, men unødvendig ) Dessuten viser du at du har respekt for systemet ved å kalle på rett kallekanal.

Suzuki - som skal opp med antenne i sommer, og kommer til å anmode Tjøme radio om en  

signalsjekk, så er vi sikre på at alt er OK

No boat needed..

Suzuki - som skal opp med antenne i sommer, og kommer til å anmode Tjøme radio om en  

signalsjekk, så er vi sikre på at alt er OK

Kan man få utført signalsjekk? Pleier å kalle opp minst en gang i året for å forsikre meg om at utstyret er i orden, men har ikke hørt at de kan gi signalsjekk. Får bare melding om at jeg er sterk og klar. Hva går denne sjekken ut på?

Kan man få utført signalsjekk? Pleier å kalle opp minst en gang i året for å forsikre meg om at utstyret er i orden, men har ikke hørt at de kan gi signalsjekk. Får bare melding om at jeg er sterk og klar. Hva går denne sjekken ut på?

Tror de kan måle med et signalmeter eller hva det heter. Men for at det skal gi mening, må man vite hvor nærmeste mast / repeater er da. Her må nok ty til Poseidon eller Jo_Erik for å få frem hele sannheten.

Suzuki

No boat needed..

Hei

Har ikke muligeheter for noe signalstyrke målinger på et "manuellt" anrop. Anrop som kommer via DSC, kan vi imidlertid måle signalstyrken på, men pr.idag er det ikke noen håndholdte VHF-apparat med DSC som er godkjent brukt i Norge. Forøvrig er det bare å teste mot aktuell kystradiostasjon. Ørlandet radio, blir imidlertid historie fra 7.mai, og da er det Florø som betjener disse anleggene. (Har forøvrig lagt ut de nyeste kanalplanene som pdf-filer på www.maritimradio.no

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...