Jump to content

Ulykken: Det er vist ikke bare joller som kan kantre.

oslofjord

Recommended Posts

ulykkesb_ten_br_d_1045422b.jpg

Skremmende og tragisk utfall av en tilsynelatnde helt vanlig båttur i Trondheimsfjorden med litt grov sjø.

Det er bare å ta til eteretning at skjærgårdsjeeper også kan kantre.

Adressa: "Noen hundre meter vest for Munkholmen møter de noen ganske heftige bølger, og båten blir kastet opp i lufta. Da de treffer neste bølge kantrer båten,"

At mange kanoulykker skyldes kantring er velkjent og mange joller tar også inn vann og kantrer, men at en moderne skjærgårdjeep kantret trodde jeg var svært sjeldent og nesten umulig.

Har vel selv hatt en fiks ide om at skjærgårdsjeepen i praksis ikke vill gå rundt så jeg har fokusert mest på at ingen faller over bord i grov sjø.

Dog var det vel ihvertfall tilsynelatende takket være moderne konstruksjon med dobbel bunn at båten ikke sank.

Redigert av salt (see edit history)

Årsaken til kullseilingen kan muligens ha noe med hvordan man kjørte båten.

Tidligere i sommer var det en annen ulykke i Tromøysund. Her er teorien at båten kullseilte fordi man forsøkte å hoppe på hekkbølgene til Redningsskøyta. Litt mer heftig båt enn en skjærgårdsjeep, dog:

Knuste fotballproffens båt

Rundkast: I hekkbølgene til Redningssøyta gjorde millionbåten et rundkast og ble delvis knust da den landet. Minutter senere ble fem personer plukket opp fra sjøen. Det var ironisk nok i hekkbølgene fra Redningsskøyta i Arendal det skjedde: I voldsomt fart ble millionbåten kastet rundt og landet med kjølen i været.

Årsaken til kullseilingen kan muligens ha noe med hvordan man kjørte båten.

Med 5 personer ombord og tilsynelatende ikke så stor motor lå vel skjærgårsjeepen såpass tungt i vannet at det neppe var snakk om noe luftig hopp på bølgekanten.

Uansett er hendelsen og utfallet et tankekors før neste høsttur på (Oslo)-fjorden.

Dette var tragisk.

Litt om sjøforholdene tidligere denne dagen.

Kan imidlertid bekrefte at det var tøft føre på trondheimsfjorden den aktuelle dagen. Mellom kl 0900 og 1200 så krysset jeg fjorden 2 ganger med en 10m lang RIB. Det var optil 2m bølgehøyde og frisk sør-østlig vind på det tidspunktet. Bølgene kom fra minimum 2 retninger i området rett nord for storegrunnen i fjorden. Dette medførte at bølgene var uregelmessige og bratte, slik at selv i RIB'en så måtte man begynne å styre seg aktivt i mellom bølgene for å få en nogenlunde grei overfart.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Står noe mer om båten her: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1141775.ece

Bl.a.

--------------------

Båten Windsor 485 er en forsterket versjon av båten Ockelbo B16. Den er 16 fot lang og skal tåle 5-6 personer om bord. Båten er godkjent av svenske sjømyndigheter, men er ikke i salg i Norge enda.

Båten har doble skrog og ballasttanker som gjør at båten ikke skal synke. Ifølge forhandleren skal det ha blitt gjennomført tester hvor det har blitt boret hull i skroget uten at båten sank. Det kan ha reddet livet til de to som overlevde forliset.

Båten blir beskrevet som en ypperlig sjøbåt, som ikke skal ha noen problemer med å krysse fjorden.

--------------------

Det siste avhenger vel litt av vær og føreforhold vil jeg tro..............

opp_ned_1045423b.jpg

At det ikke skjedde langt til havs eller ved frådende kystklipper, men i en fjord med god sikt inn til befolkede områder gjør ulykken og den sene redningen enda mer skremmende og uvirkelig.

Selv har jeg nødbluss i båten...men hva hjelper nødbluss, VHF radio eller annet nødutstyr inne i båten hvis man blir sittende på kjølen ? På slike hverdagslige turer i kystnære farvann med småbåt har jo folk flest ikke nødpeilesender som aktiveres automatisk i vann.

Har du krysset Trondheimsfjorden noen gang? Den er stor nok til at det kan blåse opp store stygge bølger som er meget krappe.

Nødsamband i båt: Selv så har jeg ALLTID en bærbar vanntett VHF i lomma på båtklærne jeg har på meg, dermed så er VHF'en med meg på sjøen hvis jeg detter ut av båten. Denne virker selv etter en svømmetur i fjorden.

En slik Radio koster 3000 - 4000 kr det er svært billig livsforsikring.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har du krysset Trondheimsfjorden noen gang? Den er stor nok til at det kan blåse opp store stygge bølger som er meget krappe.

Har knapt nok vært i Trondheim eller Trondheimsfjorden og tviler ikke på at det kan bli bølger. Men jeg må vel inrømme at jeg har hatt en muligens falsk trygghetsfølelse i indre del av Ytre Oslofjord fordi jeg har øyekontakt med og er omkranset av Bolærne /Åsgårdstrand/Bastøy/Jeløya/Larkollen/Rauer/Missingen. For ikke å snakke om bassenget syd for Hurumlandet hvor man sikkert kan sitte lenge på kjølen uten å bli oppdaget med utsikt til tusenvis av hytter og hus.

Nødsamband i båt: Selv så har jeg ALLTID en bærbar vanntett VHF i lomma på båtklærne jeg har på meg, dermed så er VHF'en med meg på sjøen hvis jeg detter ut av båten. Denne virker selv etter en svømmetur i fjorden.

En slik Radio koster 3000 - 4000 kr det er svært billig livsforsikring.

Sikkert lurt.

Denne overfarten burde normalt kunne gjennomføres om det var utvist godt sjømannskap og bølgene var forsert på riktig måte i tilpasset hastighet.

Jeg tror nok det vil komme ytterligere forhold for dagen når alle forhold rundt saken blir kartlagt.

Det var riktignokk et vær som tilsa at man ikke burde forsert fjorden på dette tidspunkt, men om så var så er det jo lov å spørre hvorfor man ikke snudde i tide.

Det er tragisk.

Jeg er kanskje en pyse, det er mulig det, men jeg skulle aldri prøve å kjøre 5 personer i en åpen 16-fot båt fra byen til Leksvik uansett været. På den aktuelle dagen var det et rent galskap.

Vil bare si meg helt enig. Og en annen ting som jeg bet meg merke i: Ingen har meld de savnet???? Etter 22 timer?

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Det var riktignokk et vær som tilsa at man ikke burde forsert fjorden på dette tidspunkt, men om så var så er det jo lov å spørre hvorfor man ikke snudde i tide.

Nesten alle på forumet har vel på et ellet annet tidspunkt tøyet grensen for hva båt og mannskap tåler og som regel går det bra....og man slipper å havne i avisen.

Å snu i tide er en god regel, men mange har vel krysset fingre og fortsatt færden fordi de vil komme seg hjem til hytta uten å måtte ta taxi fra nærmeste havn eller fordi man skal på jobben mandag og rett og slett "må" pese seg videre med bobåten i grov sjø.

Hvor mye båten tåler er jo også svært vanskelig å vurdere før det er for sent. Selv har jeg vel 10-12 meter/sekund som egen komfortgrense for å dra utaskjærs, selv om jeg tror båten tåler mye mer enn det.

Har noen hørt om andre skjærgårdsjeeper som har kantret de siste årene ?

Jeg er kanskje en pyse, det er mulig det, men jeg skulle aldri prøve å kjøre 5 personer i en åpen 16-fot båt fra byen til Leksvik uansett været. På den aktuelle dagen var det et rent galskap.

Henger meg på her. Jeg er også pyse og ville aldri prøvd akkurat den strekningen med noen og 20 fots båt heller i det været. Ellers i noenlunde bra vær føler jeg at det er helt trygt å forsere denne strekka med en 18,5 fots åpen båt og litt større motor.

Henger meg på her. Jeg er også pyse og ville aldri prøvd akkurat den strekningen med noen og 20 fots båt heller i det været. Ellers i noenlunde bra vær føler jeg at det er helt trygt å forsere denne strekka med en 18,5 fots åpen båt og litt større motor.

I alle ulykker til lands eller vanns er det sikkert ting som man i ettertid ser kunne vært gjort anderledes når man ser utfallet, men det må da være mange her å forumet som har presset båtens tålegrense men hatt marginene og flaksen på sin side. (Jeg kjenner ikke den aktuelle strekningen så jeg skal ikke ha noen formening om hva som er forsvarlig der.)

Men det er klart at en båt under 5 meter er ingen stor båt og har antagelig relativt lav vekt og lavt fribord.

Jeg synes også det er tragisk hvis det er riktig som det står i Aftenposten at politiet ventet over 2 timer fra de fant en død person med flytevest i sjøen til de varslet hovedredningssentralen.

Hvis dette er riktig mener jeg det bør få konsekvenser for de innvolverte. Vi kan ikke være tjent med et politikorps/redningsvesen som ikke greier å tenke seg at det kanskje er flere forulykkede.

En av tjenestemennene unnskyldte seg med at ingen var meldt savnet men det gjaldt jo da tydeligvis den omkomne personen også. Politiet av alle burde jo kunne legge sammen 2 og 2 og mistenkt at det kunne være flere innvolverte i ulykken. :nonod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Å snu i tide er en god regel, men mange har vel krysset fingre og fortsatt færden fordi de vil komme seg hjem til hytta uten å måtte ta taxi fra nærmeste havn eller fordi man skal på jobben mandag og rett og slett "må" pese seg videre med bobåten i grov sjø

Om man skal tro på rykter så sies det at dette absolutt ikke var en nøsdvendig tur. Disse karene var bare ute for å ha det gøy og samtidig ønsket de å besøke noen på andre sia av fjorden.

Jeg synes også det er tragisk hvis det er riktig som det står i Aftenposten at politiet ventet over 2 timer fra de fant en død person med flytevest i sjøen til de varslet hovedredningssentralen.

Redningstjenesten ved sjøen og fjellet er eksperter på å "trappe opp" leteaksjoner. De skal ofte starte forsiktig i tilfelle det ikke står noen på et skjær eller i tilfelle den savnede koser seg på en hytte. Man bør heller satse 100 % fra første mistanke og heller trappe ned når sjansen for å finne folk i live minsker.

Frykten for å starte bortkastede aksjoner er ikke bra....og det kan vel ligge bak vurderingene her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...