fiskebat Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 I det været som var hadde disse ingen noe der i dette området å gjøre med båter av klasse c. Det tok over 2 timer fra politiet fikk melding om funnet av den druknede til redningssentralen ble varslet slik at leteaksjon ble igansatt. Redningssentralen varslet deretter ikke de stedlige tillgjengelige resussjer som var i området og båten med de overlevende ble senere funnet av ett legehelikopter som ikke deltok i letingen, var på rutineoppdrag og senere i interju av redningssentralen etterpå på lokal TV sier de att det er best for dem å gjøre slik leting alene. Når en henger på ett båtskrog og kanskje er bare minutter mellom livet og døden så er vell de fleste ikke enige i slike holdninger som her er utvist fra de proffesjonelle aktørene. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Tragisk ulykke, ved brytende bølger må man være forsiktig. Brytende bølger trenger ikke være høyere enn 30% av båtlengden for å rulle en båt. Ved 60 % bølgehøyde rullet alle de testede båter. Denne testen tror jeg ble utført på seilbåter så båter med mindre kjølvekt er nok mer utsatt. Kilde: Heavy Weather sailing Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Det kan vel virke som at farten kan vært for stor. Men uansett dette er dypt tragisk. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Her er det lett å være etterpåklok og kritisere med dårlig sjømanskap og dømme dem nord og ned osv... tenk dere om før dere kommer med for krasse bemerkninger. Ikke gøy for to stakkarer som sitter igjen med tre venner som er borte og høre fra halve norge at det er kun dems skyld at vennene er døde, Gjør det ikke lettere for dem det. Neste gang kan det være noen andre som gjør en feilvurdering. Har selv kjørt idiot noen ganger og vet hvor lett det er å feilberegne været. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Fjordrafting Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 I det været som var hadde disse ingen noe der i dette området å gjøre med båter av klasse c. Det tok over 2 timer fra politiet fikk melding om funnet av den druknede til redningssentralen ble varslet slik at leteaksjon ble igansatt. Redningssentralen varslet deretter ikke de stedlige tillgjengelige resussjer som var i området og båten med de overlevende ble senere funnet av ett legehelikopter som ikke deltok i letingen, var på rutineoppdrag og senere i interju av redningssentralen etterpå på lokal TV sier de att det er best for dem å gjøre slik leting alene. Når en henger på ett båtskrog og kanskje er bare minutter mellom livet og døden så er vell de fleste ikke enige i slike holdninger som her er utvist fra de proffesjonelle aktørene. Helt enig med deg i dette. Jeg synes at de som ledet dette har særdeles lite oversikt over ressurser i området. Da snakker jeg om både offentlige og private. Hadde de så mye som spurt, så hadde vi stilt opp med en gang. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Håp Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Legg merke til avisens vinkling.....som vanlig helt og holdent med på ordensmaktens premisser. Når båtsaker havner i avisen er journalisten som regel framme med en moraliserende pekefinger med ordenmakten eller redningselskapet, som sannhetsvitne. Redningstjenesten ved sjøen og fjellet er eksperter på å "trappe opp" leteaksjoner. De skal ofte starte forsiktig i tilfelle det ikke står noen på et skjær eller i tilfelle den savnede koser seg på en hytte. Man bør heller satse 100 % fra første mistanke og heller trappe ned når sjansen for å finne folk i live minsker. Frykten for å starte bortkastede aksjoner er ikke bra....og det kan vel ligge bak vurderingene her. Sitatene er fra to forskjellige tråder. det er flere som møter seg selv i døra i forhold til disse trådene. Sitér dette innlegget Link to post
Tommelise Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Her er det lett å være etterpåklok og kritisere med dårlig sjømanskap og dømme dem nord og ned osv... tenk dere om før dere kommer med for krasse bemerkninger.Neste gang kan det være noen andre som gjør en feilvurdering. Så enig! En tragisk sak uansett hvordan det hele skjedde. Vi er alle mennesker og ikke feilfrie noen av oss, det er lett å ta en feilberegning enten det kommer til bil,båt eller andre ting i livet og noen ganger får det et dødelig utfall, noe som er veldig trist. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 28.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) Sitatene er fra to forskjellige tråder. det er flere som møter seg selv i døra i forhold til disse trådene. Jeg ser ikke noe motsetningsforhold mellom trådene det vises til. Selvfølgelig skal var det bra at redningstjeneste rykket ut med 100 % insats da det ble meldt om at det fløt fulle folk i Akerselva. På samme måte burde de satt inn 100 % insats når det flyter en død person i Trondheimsfjorden med redningsvest. Det er den moralske pekefinger som er problemet. Det var helt unødvendig i Akerelva-episoden å true med anmeldelse av festdeltagerne. Øvrigheten klager jo uansett når de har redningsaksjon: -Hvis det ikke var noen å lete etter klager de over bortkastete ressurser. -Hvis de finner de savnede på en lun hytte klager de over bortkastede ressurser. - Når de finner de savnede skadde eller omkomne til fjells eller ved sjøen klager de over uansvarlighet når det gjelder utstyr eller handlinger. - Det verste er når savnede ikke er funnet og en eller annen selvhøydelig lendsmann stiller opp i pressen å forteller at en skiløper eller båtmann er uerfaren, uansvarlig og uten nødvendig utstyr. Redningsfolkene bør konsentrere seg om å redde liv isteden for å ha så mye fokus på henge ut de som skal reddes (eller ikke trengte å reddes). Toppen er at når man tar med sikkerthetsustyr som gps på fjellet eller sjøen så blir jo overskriften at man stolte for mye på GPSen....you can,t beat the system... For ikke å spore av må jeg si at det øvrigheten vel ikke har hengt ut ofrene i Trondheims-ulykken så langt. Redigert 28.August.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 For å unngå ulykker så er det vikktig å hvite årsakene og de fleste som leser her leser nok dette for å unngå å komme ut for slike ulykker selv , så selv om ulykker skyldes feilvurderinger så mener jeg det er rikttig å oppgi det som den rikktige årsaken i ulykker generelt og med bare noet timer på vannet om sommerene for de fleste så er fritidsflåten natulighvis ikke bestandig så proffesjonelle så feil blir ikke nødvedighvis ikke bestandig gjort ved uansvarlighet. Tronheim by ligger bra i le for de fleste vindretninger så en må ett stykke ut fra byen der det kanskje bare blåser frisk bris mens det ved Flakk eller utenom Munkholmen kan det samtidig hvere opp til storm i kastene. Når en kjører med været i ryggen så opdager du kanskje ikke at du har ett problem før etter at du prøver å snu og kjøre mot været . Vindretningen den aktuelle kvelden var fra Sør til Nord med storm i kastene , stildnet helt ved ca midnatt og snudde til Norvest frisk bris med regnbyger. For mindre båter så er deler av Trondhjemsfjorden i storm farligere en på åpne havet. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Så enig! En tragisk sak uansett hvordan det hele skjedde. Vi er alle mennesker og ikke feilfrie noen av oss, det er lett å ta en feilberegning enten det kommer til bil,båt eller andre ting i livet og noen ganger får det et dødelig utfall, noe som er veldig trist. Jeg tror oppriktig at alle her på forumet er enig i at dette er en veldig tragisk sak. Og jeg tror at vi alle først og fremst har våre tanker rettet mot de som har opplevd denne ulykken, og deres nærmeste. Det er mange som har det veldig tungt når en slik dramatisk ulykke rammer så mange. Men jeg mener også at vi på et forum som dette må forsøke å sette søkelyset på årsaken til ulykker og omstendighetene rundt ulykkene. For ulykker har sin årsak, og oppmerksomhet rettet mot holdninger, sjømannskap, rutiner og kvalitet på båt og utstyr kan bidra til å redusere antall ulykker i framtiden. Med all respekt, Tommelise, jeg oppfatter nesten at du mener at ulykker er noe som bare skjer, helt tilfeldig, og at det er fånyttes å trekke lærdom av ulykkene. Jeg er i så fall ikke enig i det. Jeg mener at vi bør være forpliktet til å trekke lærdom av ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 (redigert) For å unngå ulykker så er det vikktig å hvite årsakene og de fleste som leser her leser nok dette for å unngå å komme ut for slike ulykker selv , så selv om ulykker skyldes feilvurderinger så mener jeg det er rikttig å oppgi det som den rikktige årsaken i ulykker generelt og med bare noet timer på vannet om sommerene for de fleste så er fritidsflåten natulighvis ikke bestandig så proffesjonelle så feil blir ikke nødvedighvis ikke bestandig gjort ved uansvarlighet. Jeg kjenner mange som er redd for å bli med på sjøen. Dette fordi de hører om alle ulykkene uten samtidig å vite årsaken. Sjøen er stort sett ikke farlig og utviser man aktsomhet og det ikke inntreffer uforutsette forhold som motorstans ol, er det slettes ikke farlig å være på sjøen. Selvfølgelig kan vi feilvurdere situasjoner men dette går normalt uten tap av liv om den viktige varsomheten var fulgt. Jeg mener derfor det er serdeles viktig at årsak til ulykker til sjøs blir beskrevet i offentlighet. Redigert 28.August.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jeg er også enig i dem som her sier at det er viktig å trekke lærdom av slike hendelser. Det er ikke forsvarlig å dra ut i slikt vær med en så liten og så fullastet båt. Jeg seilte fra Trondheim til Brekstad i påsken i år, og da hadde vi ca 12 m/s. Da var det 2-3 m bølger som var svært så krappe. Sjelden jeg har opplevd så mye og urolig sjø i så "liten" vindhastighet. Vi var da ute i en 31 fots seilbåt og klarte oss greit. Men sikkerhetslinene var på, vi hadde bærbar VHF i lommene og hadde full fokus på sikkeherhet. Når man drar ut i en liten åpen båt i slike bølger må man nesten være forberedt på at slikt kan skje. Værvurdering må gjøres i forkant av turen, ikke når man er i ferd med å snu. Likevel vil jeg ikke legge ansvar på noen i denne saken. Alle kan gjøre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Frigir navn etter båtulykke Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 ...Jeg er også enig i dem som her sier at det er viktig å trekke lærdom av slike hendelser... Havarikommisjonen i Norge som etterforsker ulykker i luften, til sjøss, på landeveien og på jernbanen har som overordnet mål å trekke lærdom som kan komme fremtiden til gode. Jeg har lest denne tråden med stor interesse. Er det slik at farvannet i det aktuelle området er preget av sterke interferensfenomener i bølgehøyder ved at bølger kommer fra forskjellige retninger? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Nå har ikke jeg egenerfaring med Trondheimsfjorden/Strindfjorden, men fjorden er kjent for å være røff. Den er både lang og bred, samt at det går en rygg/grunne fra Tautra og nedover til Munkholmen. Dette gjør at det er en god del strøm i området og kombinert med vind kan det bli vanskelige forhold. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Har du krysset Trondheimsfjorden noen gang? Den er stor nok til at det kan blåse opp store stygge bølger som er meget krappe. Det samme gjelder oslofjorden!!. Når du så forteller dette til andre som ikke har erfaringer derfra bare ler de. Problemene med disse fjordene er jo at det står på store vannmengder inn fjorden. Alt vannet skal inn samme hvor smalt det er. Da må det gå i høyden. Når du da i tillegg har grunne områder så får du krappe høye bølger. Når det gjelder denne ulykken så er det jo veldig tragisk. Det var 5 personer ombord. Siden det var krappe høye bølger vil jeg tro at de fleste ombord beveget seg akterover i båten. Dette så klart for å få så lite sjøsprøyt som mulig på seg. Båten vil jo da bli veldig baktung. Vis de da har litt bra fart og de treffer en bølge litt skrått på baugen vil dette løfte forskipet høyere en vanlig samtidig som motoren driver båten opp. Har du da litt feil vinkling på propellen kan du "kjøre båten rundt". Når en båt blir registrert eller godkjent med max antall personer er dette forutsatt riktig plassering i båten. Dette blir jo også mer viktig til mindre båten er. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Vedrørende denne ulykken så håper jeg inderlig at media/politiet vil fortelle oss den hele og fulle sannhet. Dette uavhengig om det medfører ubehag for de overlevende og de etterlatte. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Alle 5 var uskadet etter velten, det som slår meg at 5 voksene mannfolk burde være istand til å snu båten tilbake på rett kjøl? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
ok67 Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Nå var det jo høye nok bølger til å velte båten, så da spørs det hvor enkelt det er å snu den. Men samtidig så trodde de at de skulle bli reddet snart, bare så synd at ingen så dem. Det mest utrolige er jo at ingen meldte dem savnet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Det mest utrolige er jo at ingen meldte dem savnet. Spesielt når det var flere som ville forhindre at de dro ut denne dag. Bajassulykker som denne skremmer mange fordi de ikke vet årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Uten å ha kjennskap til korleis det var i denne aktuelle ulykka, så har eg tenkt litt på det sjøl.. Kar lenge kan det gå før nokon etterlyser meg om noko skal skje? Eg er sikkert ikkje den einaste her inne som bur aleine, og ikkje har "meldeplikt" til folk.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 det som slår meg at 5 voksene mannfolk burde være istand til å snu båten tilbake på rett kjøl? I de bølgene så hadde sikkert hver og en nok med å holde hodet over vannet tenker jeg. Også veldig vanskelig å snu en båt som ligger opp-ned med mindre man har fast grunn under føttene. Prøvde engang med en Pioner 8 sammen med broren min, det var slett ikke så enkelt som man skulle tro... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marwin Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 (redigert) I det været som var hadde disse ingen noe der i dette området å gjøre med båter av klasse c. Ikke enig. Hvis man kjører med vett og har dekket båt, er det ikke SÅ farlig. Selv med klasse-C båt. OG: Været var ikke SÅ ille den dagen. ( motsetning til hva det KAN være på Strindfjorden / Trondheimsfjorden! Tragisk ulykke, ved brytende bølger må man være forsiktig. Nettopp. Men VISSTE de slike " selvfølgeligheter"? For meg virker det som om de hadde lite kunnskap om sjø og båt.... Ikke sa de fra om HVOR de skulle; Ikke om NÅR de skulle komme tilbake. Ikke SNUDDE de da de så hvor ille sjøen var der ute. HVORDAN de kjørte skal være usagt / vet vi ikke... ...For mindre båter så er deler av Trondhjemsfjorden i storm farligere en på åpne havet. Helt riktig. Strindfjorden / Tronheimsfjorden er ofte nevnt i samme åndedrag som Stadt, Hustadvika og Folda! Det kan blåse opp uhyggelig fort og med skumle kastevinder. Min første tid som "sjømann" i ungdommen, var jeg påhyret en lokalbåt (M/S Agdenes) som gikk mellom byen og øyene utenfor og helt til Halten fyr. Et par ganger i uka hadde vi en tur til Leksvika (tvers over fjorden)... Merk: ENESTE gang vi kunne ha vann på fordekket, var på de turene. De fleste som ferdes fra byen og ut på fjorden vet / burde vite hvor skummel fjorden KAN være! ...Er det slik at farvannet i det aktuelle området er preget av sterke interferensfenomener i bølgehøyder ved at bølger kommer fra forskjellige retninger? Ja. På grunn av nevnte kastevinder OG bunnforholdene i området. ...Brytende bølger trenger ikke være høyere enn 30% av båtlengden for å rulle en båt. Ved 60 % bølgehøyde rullet alle de testede båter. Denne testen tror jeg ble utført på seilbåter så båter med mindre kjølvekt er nok mer utsatt. Vet du om denne testen ble utført for å se om de kunne provosere frem rulling eller i forsøk på å unngå rulling? Jeg spør fordi jeg synes dette emnet er svært intr. Redigert 3.September.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.