Lazyjack Startet 28.August.2008 Link til dette innlegget Startet 28.August.2008 Hei Noen som har erfaring med denne båten og vil dele dem med meg? Seilegenskaper, manøvrerbarhet, hardvindsegenskaper, kvalitet og brukbarhet av interiør og eksteriør. All informasjon er av interesse! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Jeg hadde søsterbåten sun fast 40 i 4 år. Den har det samme skroget. Vi var veldig fornøyd og brukte den som bobåt, turbåt og regattabåt. Dette skroget finnes i et utall versjoner: sun od 40, sun od 40ds og sun fast 40 kom i 1998 og ble produser til 2003. I 2004 morderniserte de båten og kalte de nye versjonene for so 40,3 og sun fast 40,3. Den fkk da et nytt hyttetak som var enda bredere og med flere vinduer. I tillegg redesignet de innredningen og delvis cockpiten. Inne ble forskjellen at salongen ble trukket lengre ut mot skutesiden slik at den føltes større. Dette gikk litt ut over stueplassen som var den gamle versjonens sterkeste side. I cockpiten fikk sun odyssey et fastmontert bord, mens sun fast ble som før. Dessverre ble 40,3 ltt tyngre enn den gamle 40 og ble dermed tregere i lite vind med lavere lys. Skroget gikk ut av produksjon ca 2006 etter 8 år. Båtene var av jeanneau's største suksesser. Til sammen ble det produsert over 2000 eksemplarer fordelt på disse 5 utgavene. Skroget er i enkeltlaminat. Ror og kjøl: Standard på sun od 40 og 40,3 var en jernkjøl med bulb på 2,4t og 1,95 meter dyp. Det finnes som ex-charter ganske mange med 1,50 dyp kjøl som er litt tyngre. Disse har også grunt ror og kaster styringen lett ved mye krenging. Sun fast fantes med performance kjøl på 2,4 meter med vekt 2,6 tonn. Roret var da gode 2 meter og sørget for uvanlig god kontroll. Men noen av sun fast'ene hadde også standard kjøl/ror. Seil: sun od 40 og 40,3 har ca 84kvm seil. 80 med rullemast (som var standard på 40ds). Sun fast 40 hadde 94 kvm seil. Riggen var vanlig masthead med babystag på sun od modellene. Sun Fast 19/20 gjennomgående mast med rodvant fram til 2003. Derfra ble det dyform i vant. Dekksutstyret er bra men ikke overdimensjonert med harken skinner og vinsjer. Masten var fra sparcraft. Sun fast hadde alle vinsjer og blokker et hakk større en sun odyssey. Motor: Alle båten som ble levert i norge hadde yanmar 55 hk med fast aksling. Yanmar er gode motorer. Dette er en av de beste yanmarmotorene. El anlegg: Dette er et litt svakt punkt på modellene for 40,3 som jeg ikke har undersøkt. Panelet er lite og det er trangt bak. Batteriladeren er plasser langt fra batteriene med for tynn ledning. 220v opplegget er ok med stikk i alle lugarer og to i salong. Innredning: Innredningen består av teakfiner med hel ved i lister og kanter. Dørkpladene er i lakkert teakfiner med imiterte nater. Løsningen er en av de mest vellykkede man finner i 40-fotere også i dag. Det er masser av stueplass og skapene er dype. Det svakeste punktet er byssa som har for få skuffer. Noen av båtene har to toalett. Da ryker en del stueplass og det er ikke en løsning jeg ville valgt. Alle modellene er kjent for høy stabilitet som gir trygghet på havet. Ce godkjenningen på sf 40 sa at båten tålte 2,6t i kategori A. Sammenlignet med bavaria 38 som er like lang, er det langt over dobbelt så bra. Min anbefaling: Prøv å finn en sun fast 40. Det er ikke mange av de, men de er mye mer påkostet i utstyret uten at det viser igjen i bruktpris. Sun od 40,3 er nok penest inni i utgangspunktet. Men kvalitetsmessig er de andre like bra. 40,3 seiler dårligst og får mindre høyde mot vinden pga sitt brede hyttetak som gjør skjøtevinkelen på genuaen mindre bra. Men lys-tallet er lavt og konkurransedyktig i en del vind. 1,18 på 40,3; 1,20-1,22 på vanlig 40 og 40ds mens sun fast 40 har fra 1,26 til 1,29. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Hjertelig takk Sun Flyer, for et utrolig informativt svar. Jeg skal ta dine råd og erfaringer med meg videre når jeg nå går inn i jakten på ny båt. Nok en gang, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 SO40.3 sto veldig høyt på min ønskeliste da jeg byttet båt sist vinter. Jeg endte opp med en Dufour 385GL, og det var vel mye et resultat av at de SO40.3 som lå i bruktmarkedet da var kunstig høyt priset (flere av disse ligger fortsatt ute for salg). Disse båtene har mye til felles i valg av løsninger, kvalitet mm., men jeg har en god følelse om at jeg gjorde riktig valg ut fra mine prioriteringer. Bl.a. er det flere tekniske detaljer hvor jeg liker Dufours løsninger bedre enn Jeanneau's (jeg hadde en SO35 tidligere). Sun Flyer nevner en av disse i sitt innlegg, nemlig at det elektriske opplegget er ikke er like godt dimensjonert og at det er dårlig tilgang på baksiden av el.tavle mm. Jeg snakket med flere eiere av SO40.3 og alle ga båten veldig gode skussmål. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.