Bjerknez Startet 28.August.2008 Del på Facebook Startet 28.August.2008 I følge det jeg har lest og forstått (tror jeg) så ser jeg at feks. optimax motorer blir levert med smartcraft, noe ikke 4-takterene til Mercury gjør.... Hvorfor ikke, og hva slags informasjon har "smartcraft" i forhold til informasjonen en vanlig 4-takter har? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Smartcraft er komplett kjørecomputer med ”all” informasjon om forbruk, distanse m.m. Noe en 4-takt ikke har... Optimax er knall bra! Forbruk som 4-takt, men går som 2-takt. Noe mer støy på lavt turtall, men mindre på høyt. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Optimax med smarcraft ruler. Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Smartcraft er komplett kjørecomputer med ”all” informasjon om forbruk, distanse m.m. Noe en 4-takt ikke har...Optimax er knall bra! Forbruk som 4-takt, men går som 2-takt. Noe mer støy på lavt turtall, men mindre på høyt. Okay... Men hvorfor har ikke 4-taktere smartcraft? Noen spesiell grunn til det? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei, skal du ha Smart Craft på Optimaxen koster dette noen tusenlapper ekstra. Dette er tilleggsutstyr, som strengt tatt ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Hei, skal du ha Smart Craft på Optimaxen koster dette noen tusenlapper ekstra. Dette er tilleggsutstyr, som strengt tatt ikke er nødvendig. Okay.... Men hvis man bestemmer seg for smartcraft da... Hva er det man får med liksom..? Flere klokker i konsollen som gir mer info. en kun rpm og knop? EDIT: Hva koster smartcraft da? Redigert 28.August.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei, har ikke Smart Craft selv. Skal du ha "full pakke" tipper jeg ca: 10-15000,-. ``KenBjork` kan sikkert fortelle deg dette eksakt. Se vedlagt link, hva du får av opplysninger med Smart Craft.: http://www.mercurymarine.com/otherproducts...s/outboards.php Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Men hvorfor har ikke 4-taktere smartcraft?Noen spesiell grunn til det? Kanskje fordi det er helt unødvendig? Smartcraft har bl.a. en modus der du kan følge drivstoff-forbruket nøyaktig, slik at du finner det turtalls- og fartsområdet der Optimaxen har best drivstoff-økonomi. På firtakteren er forbruket mye mer forutsigbart og økonomisk i alle turtallsområder, dvs. du trenger ikke noe instrument for å følge dette sååå nøye. (NB! Dermed ikke sagt at forbruket også varierer på en firtakter avhengig av turtall, trim, fart, osv., men altså ikke så variabelt som på totakteren). Får vel Optimax-menigheten på nakken nå ... Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hei, har ikke Smart Craft selv. Skal du ha "full pakke" tipper jeg ca: 10-15000,-. ``KenBjork` kan sikkert fortelle deg dette eksakt. Se vedlagt link, hva du får av opplysninger med Smart Craft.: http://www.mercurymarine.com/otherproducts...s/outboards.php Men hva betyr markeringene på siden du linket til? Er orange felter det som er standard, og det som er blått tilleggsutstyr? Eller er ALT tillegsutstyr? 10-15.000 kr. er jo helt villt da... Følger det ikke med feks. "trim"indikator som standard når man velger optimax? (mener feks. Yamaha hadde dette som standard vertfall....) Jeg ser nemmelig at "engine trim" ligger under smartcraft alternativene på siden du linket til.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 (redigert) Hei, i linken jeg henviste til i mitt innlegg nr. 7, vil Dere se at Smart Craft også leveres til 4-takt motorer. p.s. Verado er en 4-takter. Redigert 28.August.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Trenger ikke mer dill enn nødvendig med instrumenter: Knopmåler, turteller, tankmåler og voltmeter. That's it. Og så selvsagt en 4-takts motor Trenger ikke sjekke forbruk, da vet du at du kjører billig! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 Trenger ikke mer dill enn nødvendig med instrumenter: Knopmåler, turteller, tankmåler og voltmeter. That's it. Og så selvsagt en 4-takts motor Trenger ikke sjekke forbruk, da vet du at du kjører billig! Men følger knopmåler - turteller - tankmåler - voltmeter med som standard på Optimax? Hva med en trim-indikator.... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 .. mulig jeg ga et kort svar… SmartCraft har digital turteller, digital hastighet, forbruk, distanse, mulig distanse (må justeres etter tanken, vanskelig), elektronisk styrt dorgefart både for turtall eller knop, vanntemp i sjøen, lufttemp., kjølevanntemp. timebruk, synkronisering av belysningen for instrumenter.. og kan utvides med dybdemåler. Har man firetakter med SmartCraft får man også oljetemp på motoren og trykket. Årsaken til at dette er standard på Optimax.. folk flest tror firetakter er mye bedre og kjøper de uansett. Optimax går mye bedre enn Verado!!! Sjekk alle tester som finnes, betydelig bedre og mindre forbruk. NAVMAN kan tilkobles SmartCraft! Har du firetakter.. kjøp brikken og NAVMAN.. da får du alt! Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 ...og trim! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Men følger knopmåler - turteller - tankmåler - voltmeter med som standard på Optimax?Hva med en trim-indikator.... ? For motorer som har trim så er trimindikator standard, ganske sikkert også for Optimax-motorer. Turteller og knopmåler er sannsynligvis også standard, mens tankmåler vel har mer med båttypen (fast tank vs. løs tank) å gjøre. Voltmeter er heller ikke standard på alle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 .. mulig jeg ga et kort svar… SmartCraft har digital turteller, digital hastighet, forbruk, distanse, mulig distanse (må justeres etter tanken, vanskelig), elektronisk styrt dorgefart både for turtall eller knop, vanntemp i sjøen, lufttemp., kjølevanntemp. timebruk, synkronisering av belysningen for instrumenter.. og kan utvides med dybdemåler. Har man firetakter med SmartCraft får man også oljetemp på motoren og trykket. Årsaken til at dette er standard på Optimax.. folk flest tror firetakter er mye bedre og kjøper de uansett. Optimax går mye bedre enn Verado!!! Sjekk alle tester som finnes, betydelig bedre og mindre forbruk. NAVMAN kan tilkobles SmartCraft! Har du firetakter.. kjøp brikken og NAVMAN.. da får du alt! Okey! Og alt dette følger med orginalt? Slik at det bare er å koble navmann til? For man får vel ikke instrumenter for alt dette som standard? Mener ikke jeg har sett noen med fler enn 2-3 instrumenter.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 .. har du sett en kjørecomputer i en bil??? Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Hva er så spesielt med disse SmartCraft? Har selv Yamaha 4t 100hk med digitale instument. Disse blir koblet til en datahub. Jeg får vist hastighet, forbruk/nm, totalt forbruk, distanse, tankmåler, tempratur, klokke, ++. Er fullt mulig å koble til GPS, dybdemåler +++ både med nmea183 elle nmea2000. Digitale instument kostet 500 kr ekstra ved kjøp av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Oj.. dette ble ikke lett… det er snakk om Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 28.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2008 .. har du sett en kjørecomputer i en bil??? Ja...... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Er orange felter det som er standard, og det som er blått tilleggsutstyr?Jeg ser nemmelig at "engine trim" ligger under smartcraft alternativene på siden du linket til.... De orange feltene får du med som standard. Blått er ikke tilgjengelig. Som du ser så trenger du ikke alt som følger med Smart Craft, da Optimax leveres med trim/tilt, tankmåler, speedometer og turteller som standard. Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Kan sammenlignes. Display i de analoge instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Var litt rask på labben... så bare bildet logoen og bildet til Bjerknez som viste Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Kullis Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 http://www.smartcraftnetworked.com/ Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Ser det skrives at ikke Smart-craft leveres til Mercurys firetaktere? Vet ikke hvor de har det i fra, jeg har da full Smart-craft innstrumentering på min 115 efi (07 mod). montert i Askeladden Explorer. Askeladden leverer dette som standard på sine båter i fra 07. modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.